FISK PÅ BOKS: Det er mye billigere enn fersk fisk, og som regel trenger du ikke tilberede den en gang, men tilsette fisken rett i matretten. Mange lurer nok likevel på; er fisk på boks like sunt? Foto: Africa Studio - Fotolia
FISK PÅ BOKS: Det er mye billigere enn fersk fisk, og som regel trenger du ikke tilberede den en gang, men tilsette fisken rett i matretten. Mange lurer nok likevel på; er fisk på boks like sunt? Foto: Africa Studio - Fotolia Vis mer

Fisk

Sunt å spise fisk fra boks?

Sjekk hva som er forskjell på hermetisert og fersk fisk.

Får du i deg nok fisk?

Med tanke på at nordmenn i gjennomsnitt inntar opp mot 75 kilo kjøtt i året, er det stor sannsynlighet for at svaret er nei. 

Ifølge ekspertene bør du imidlertid gi plass til fisk på menyen 2-3 ganger i uken.

I tillegg til fersk fisk - som er både sunt og godt, kan det på travle dager være et et godt og enkelt alternativ å velge fisk på boks. Men er det egentlig like sunt?

LES OGSÅ: Spis en håndfull hver dag

- Ingenting i veien med fisk på boks

I tillegg til fersk fisk som ørret, laks, torsk med mer, er det ofte enkelt å ty til for eksempel makrell i tomat, tunfisk på boks eller laksefilet på boks.

LIKE SUNT? Hermetikk har ofte en holdbarhetsdato flere år frem i tid - hva gjør det med næringsinnholdet? Foto: Monika Wisniewska - Fotolia
LIKE SUNT? Hermetikk har ofte en holdbarhetsdato flere år frem i tid - hva gjør det med næringsinnholdet? Foto: Monika Wisniewska - Fotolia Vis mer

Men når fisken ligger i olje, og ikke minst har en forbruksdato noen år frem i tid - hvordan vil det da påvirke næringsinnholdet?

- I utgangspunktet er det alltid sunt, sier Karsten Olsen ved Det biovitenskapelige fakultet på Universitet i København, til Videnskap.dk.

Likevel, det er ikke helt det samme.

- Det vil aldri være like sunt som det ferske produktet, noe som skyldes at noen av de sunne fettstoffene endrer struktur. Men det dreier seg om en reduksjon på noen få prosent sammenlignet med et ferskt produkt, og du vil fortsatt få i deg en betydelig del av de sunne omega-3 fettsyrene, forteller Olsen.

- Hermetikk er absolutt en god måte å lagre ting over tid, og derfor er det ingenting i veien med å spise fisk fra boks, sier han.

LES OGSÅ: Den er genial i desserten

Smaken er ikke helt den samme

Olsen forklarer at den eneste forskjellen på å spise fisk på boks - enten det er makrell, tunfisk eller torskerogn, er at fettet oksiderer.

MAKRELL I TOMAT: Makrell i tomat er faktisk noe av det sunneste du kan ha på brødskiva og tilfører rikelig med omega-3 fettsyrer.
MAKRELL I TOMAT: Makrell i tomat er faktisk noe av det sunneste du kan ha på brødskiva og tilfører rikelig med omega-3 fettsyrer. Vis mer

Det vil si at fettet reagerer med oksygen og dermed blir harskt. Dette er også årsaken til at til at kjøtt med mer fett raskere går ut på dato. Sammenlignet med helt fersk fisk, vil dermed noe av den gode smaken forsvinne.

- De fleste kjenner til lukten fra litt gammel fisk. Lukten skyldes at fettstoffene oksiderer.

- Lukten kommer blant annet når du åpner en boks med makrell i tomat. Det er en naturlig reaksjon, og det er også grunnen til at man lukker fiskeolje i kapsler. Likevel er det ikke noe problem å spise fisk på boks, eller frossen fisk, for den saks skyld, sier Olsen.

Dersom du har litt slunken lommebok en måned, eller bare vil ha noe kjapt og enkelt er det altså helt fint å velge tunfisk eller laks på boks, fremfor fersk fisk.

LES OGSÅ: Steketabben du bør unngå

Velg fisk som ligger i vann

Hvis du ønsker å få mest mulig ut av tunfisk-måltidet ditt, gjelder det imidlertid å velge riktig - spesielt når du velger boksvarianten.

VIKTIG Å VELGE RIKTIG: Det er mye hermetisk mat som kan være smart å ha liggende i kjøkkenskapet. En av dem er tunfisk, men det gjelder å velge riktig.  Foto: Fotolia
VIKTIG Å VELGE RIKTIG: Det er mye hermetisk mat som kan være smart å ha liggende i kjøkkenskapet. En av dem er tunfisk, men det gjelder å velge riktig. Foto: Fotolia Vis mer

Blant annet er det naturlig at noe av mengden omega-3 fettsyrer vil variere fra merke til merke. Se derfor på ingredienslisten for å sikre deg det merket som inneholder mest av de fordelaktige fettsyrene. 

I tillegg bør du velge tunfisk som ligger i vann, kontra tunfisk i olje, og dette er fordi omega-3 er nettopp olje.

De naturlige oljene i fisken (og dermed også omega-3 fettsyrene) vil blande seg ut i oljen som fisken ligger i, og dermed forsvinne når du heller det av for å bruke kjøttet.

Ettersom de naturlige oljene og omega-3 fettsyrene ikke vil blande seg sammen med vannet som fisken ligger i, vil de helsebringende fettsyrene forbli inne i fisken når du velger den som ligger i vann - også når du heller det av.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: