Grønnsaker

Sunt å spise mat som er lilla

Det kan gi deg finere hud, flatere mage og bedre helse.

Lilla er garantert sunt.
Lilla er garantert sunt. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert








Når sangfuglen Mariah Carey skal komme inn i rød løper-kjolen, løper hun ikke noen ekstra mil. Hun nøyer seg ikke bare med å kutte litt ned på pizzainntaket eller spise litt grønnere. Som for andre Hollywood stjerner er kun de særeste diettene gode nok.

Ikke le

I artistens Mariah Careys tilfelle er det kun lilla mat som gjelder. Det kan høres fjollete ut, men har faktisk noe for seg - utrolig nok.

For lilla mat er nemlig noe av det sunneste du kan velge. Kirsebær, aubergin og rødløk er mat som gir deg bedre blodomløp i huden. Lilla mat inneholder nemlig flavanoider. De gjør at huden kvitter seg raskere med avfallstoffer og får en friskere farge.

De kan også senke risikoen for hjertesykdommer og forebygge kreft. Dessuten kan flavanoider bidra til å motvirke at du får problemer med hukommelsen når du blir eldre.

Som en bonus kommer den lilla matens innhold av supre antioksidanter.

Her kan du se alle kjendisenes rareste slankekurer.

Her er maten du bør velge:

Plommer

Ta deg en plomme. En plomme inneholder nemlig omtrent like mye antioksidanter som en håndfull blåbær, viser ny forskning.
- Plommer er den nye supermaten. Denne frukten er faktisk smekkfull av sykdomsbekjempende antioksidanter, sier forsker David Byrne, ved AgriLife Research til Telegraph.

Fiken

Fiken gir deg både antioksidanter, jern og kalsium. Den er mer vanlig i Middelhavslandene enn i Norge, men fåes kjøpt i flere velassorterte frukt- og grønnsaksbutikker. Glem dårlige minner om tørket fiken innkjøpt til jul, som sammen med dadlene blir seigere og tørrere helt til de blir kastet en gang rundt påske. Fersk fiken er søt, godt, og kan spises som de er eller sammen med oster som chevre og gorgonzola.
Lag det selv: Plommesyltetøy og klissete fiken- og ingefærsyltetøy

Kirsebær

De røde pigmentene i kirsebær inneholder et stoff som virker smertedempende. Så i stedet for å ta deg en paracet neste gang hodet banker, ta deg en skål kirsebær og legg deg på sofaen.

Aubergine


Den gir deg ikke bare de lilla antioksidantene, men skal også gi deg høyere serotonin-nivå. Det betyr at du rett og slett blir i bedre humør. Auberginer er for eksempel supert hvis du vil gjøre pastaretten litt sunnere.
Lag det selv: Auberginerulader

Rødkål

Kalsium, C-vitaminer og mye flavanoider er hva denne deilige grønnsaken har å by på.
Lag det selv: Sommersprek med supermat - salat med rødkål.

Blåbær

Bare en halv kopp blåbær gir like mye antioksidantkraft som fem porsjoner frukt og grønnsaker. Disse bærne er en av de beste kildene til antioksidanter. I tillegg kan blåbær virke betennelsedempende, og gi deg finere hud.
Druer har store mengder anthocyanidiner, men blåbær inneholder enda større mengder av dette fytokjemikaliet, som er bra mot hjertesykdommer. En annen studie, utført ved University of Michigan, viser at et kosthold som består av mye blåbær kan holde mageflesket unna. Bare en halv kopp blåbær gir like mye antioksidantkraft som fem porsjoner frukt og grønnsaker.

Les også: Maten som får deg til å le

Rødbeter

De røde rotgrønnsakene gjør ikke bare hele retten purpurfarget. De inneholder også mye A-vitaminer, C-vitaminer, jern og fiber.
Lag det selv: Rødbete- og geitostsalat

Blå druer

Du kjenner tradisjonen med å ta med en pose druer når man skal på sykebesøk? Det er trolig ikke bare en fastgrodd tradisjon. Forskning viser nemlig at druer kan ha en rensende effekt på kroppen. Dessuten skal det gi deg finere hud. Druene er fulle av antioksidanter som vitamin C, og de reparerer huden og beskytter mot tidlige linjer, tørr og sigen hud forårsaket av frie radikaler.
En kopp med druer om dagen gir deg 20 prosent av daglig anbefalt dose av vitamin C. I tillegg får du i deg et kjemikalie som bevarer elastinet i huden, som får huden din til å gløde i stedet for å minne om en sviske.


Blåbær gjør at du kan spise muffins med litt bedre samvittighet! For hvem trenger vel ikke antioksidanter?
Blåbær gjør at du kan spise muffins med litt bedre samvittighet! For hvem trenger vel ikke antioksidanter? Vis mer
Kirsebærene er modne nå.
Kirsebærene er modne nå. Vis mer
Rødkålen er lett å gå forbi. Men den er både sunn og god i salater.  Foto: 6PA/MAXPPP
Rødkålen er lett å gå forbi. Men den er både sunn og god i salater. Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer
Rødbeter kan for eksempel bli en deilig puré.  Foto: Laurence Mouton / ZenShui
Rødbeter kan for eksempel bli en deilig puré. Foto: Laurence Mouton / ZenShui Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer