B FOR BROKKOLI: Sjekk hvilke andre to matvarer du bør ha som faste innslag i saken under. Foto: Colourbox
B FOR BROKKOLI: Sjekk hvilke andre to matvarer du bør ha som faste innslag i saken under. Foto: Colourbox Vis mer

Sunn Mat

Supermaten du bør ha på menyen

Tre matvarer på B - og vips, så blir kostholdet ditt mye sunnere!

Lenge siden du har reflektert over kostholdet ditt? Blir du kanskje litt lei av å høre hva du IKKE skal spise?

Det er fullt forståelig. Dagens forskning på kosthold og matvarer er så omfattende at vi hver eneste dag blir presentert for nye funn som viser at vi bør passe oss for ditt og begrense datt.

Vel, det er ingen vits i å bli hysterisk. Den gylne regelen om et variert kosthold med mye frukt og grønt er den enkleste å følge. Klarer du å være litt aktiv i tillegg, er mye gjort.

ANVENDELIG: Ha brokkoli i supper, pastasauser og gryter! Foto: Getty Images/iStockphoto
ANVENDELIG: Ha brokkoli i supper, pastasauser og gryter! Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
HOT OG GODT: En chili con carne gir deg bønnene du trenger! Du kan godt droppe kjøttet, eller erstatte med kyllingkjøttdeig for en magrere variant. Foto: Colourbox
HOT OG GODT: En chili con carne gir deg bønnene du trenger! Du kan godt droppe kjøttet, eller erstatte med kyllingkjøttdeig for en magrere variant. Foto: Colourbox Vis mer
FÅ DIN DAGLIGE DOSE: Blåbær er så gode at du fint klarer spise dem hver dag! Foto: Colourbox
FÅ DIN DAGLIGE DOSE: Blåbær er så gode at du fint klarer spise dem hver dag! Foto: Colourbox Vis mer

Tre bra B'er

Hvis du likevel vil gjøre enda litt for helsas skyld, bør du innføre de tre matvarene på B som vi har listet opp under. Fortvil ikke - det er ikke snakk om sære og vanskelig tilgjengelige ting, eller mat som smaker vondt.

Dette er snakk om tre lett tilgjengelige og smakfulle matvarer som kan brukes på mange forskjelllige måter.

Her er de tre B'ene du bør ha på menyen så ofte om mulig:




Brokkoli
Dette er rene supermannen blant grønnsaker. Det er fordi brokkoli inneholder lite kalorier (bare 20 kcal per 100 gram), men mye vitamin a og c, kalium og mangesium. I tillegg er den mørkegrønne grønnsaken rik på jern. Bokkoli inneholder også antioksidanten sulforafan, som kan bidra til å holde hjernen frisk og kvikk. Samme stoff forhindrer også leddplager.

Dampet brokkoli til middagen fungerer alltid. Bruk gjerne olivenolje eller naturellyoghurt med urter som dressing, dersom du ikke er så begeistret for brokkoli. Å ha små brokkolibiter i pastasausen er en fin måte å gjøre maten sunnere på. Det samme gjelder supper. Husk at brokkoli fint kan spises rå, gjerne som snacks med dip til. Tar du dette som en liten forrett, har du sikret deg dosen for dagen.




Bønner
Bønner er undervurderte her i landet. De er kalorifattige, men metter godt fordi de inneholder en god del proteiner. Fakisk regnes bønner som supermat, ikke minst da de inneholder mye antioksidanter. I tillegg inneholder de masse jern, fiber og B-vitamin.

Bønner er ypperlig for deg som er vegetarianer eller vil kutte kjøttforbruket, siden de som nevnt inneholder mye proteiner. Har du en plan om å redusere karboinntaket, er bønner en fin erstatning for ris, for eksempel. for eksempel. Du kan også ha dem i tacokjøttet, så metter maten mer. Bønnesalat er veldig kjapt å lage, og da kan du droppe potetene. Bland bønnene med litt olivenolje og krydder, og noen finhakkede grønnsaker som vårløk eller paprika. Vil du ha blandingen varm, er det bare å ha det i en kjele et par minutter.

LES OGSÅ: Bønnene som er bra for magen




Blåbær
Siste ingrediens du gjerne kan ha på menyen daglig er de fantastiske blåbærene. Blåbær er som du skkert vet en "kilde til ungdom", siden de har mye antioksidanter. Dessuten er c-vitaminnivået høyt, og blåbær regulerer fordøyelsessystemet ditt, også. At ting tyder på at blåbær også reduserer antall fettceller i kroppen gjør saken enda klarere.

Start gjerne dagen med å ha blåbær i smoothien, eller sammen med müsli og yoghurt. Kanskje du skal lage ditt eget blåbærsyltetøy å ha på brødskiven? Visste du at blåbær i hamburgeren gjør den ekstra saftig og sunn?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: