Grilling

Supermaten du bør legge på grillen

Smakfullt og godt - og fullt av sunne næringsstoffer.

KJØR PÅ: Grønnsaker gjør grillmåltidet mer næringsrikt - og ikke minst fargerikt! Foto: Getty Images/Hemera
KJØR PÅ: Grønnsaker gjør grillmåltidet mer næringsrikt - og ikke minst fargerikt! Foto: Getty Images/Hemera Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvor sunt er grillmåltidet ditt? Går det i ferdigmarinert kjøtt og pølser, ferdigkjøpt potetsalat og hamburgere?

Da er dessverre ikke grillmiddagen så sunn, for ferdigmarinert kjøtt er veldig salt, for mye pølser og farsemat øker kreftrisikoen og ferdigkjøpt potetsalat er full av mettet fett. Hamburgeren kan faktisk være ganske sunn om du lager den selv, og følger disse rådene.

GÅ FOR DETTE: Å legge fisk på grillen er mye bedre enn å gå for pølser. Foto: Colourbox
GÅ FOR DETTE: Å legge fisk på grillen er mye bedre enn å gå for pølser. Foto: Colourbox Vis mer
SMART: en grillrist er veldig kjekt om du skal grille grønnsaker. Foto: Getty Images/iStockphoto
SMART: en grillrist er veldig kjekt om du skal grille grønnsaker. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
GRØNN GRILL: Jo mer grønt til grillmåltidet, jo sunnere blir det. Foto: Getty Images/Fuse
GRØNN GRILL: Jo mer grønt til grillmåltidet, jo sunnere blir det. Foto: Getty Images/Fuse Vis mer

Så lett blir grillmåltidet supersunt

Nå finnes det enda bedre mat å legge på grillen for å gjøre måltidet stappfullt av nyttige næringsstoffer. Og om du følger Fedon Lindbergs råd om å grille maten sakte på lav temperatur, kan du godt tenne opp grillen flere ganger i uka.

Under ser du hva du kan og bør legge på grillen:



FET FISK
Ingen bombe dette - fet fisk er super grillmat. Stappfull av proteiner og omega-3 er fet fisk som makrell, laks, ørret og tunfisk topp å legge på grillen. Du bør spise fet fisk to ganger i uka, så hvorfor ikke gripe sjansen når du skal grille?

Mager fisk er også kjempesunt, så det er ingen grunn til å ikke slenge litt torsk, sei eller hyse på grillen også! En kombinasjon av mager og fet fisk er det beste!

LES OGSÅ: Derfor bør du marinere kjøtt og fisk - men gjør det selv

VILTKJØTT
Det sunneste og magreste kjøttet du kan spise er viltkjøtt. Disse dyra har beitet i naturen, og kjøttet inneholder derfor mer omega-3 enn annen type kjøtt. Kjøttdeig av elg eller hjort er ypperlig å lage hamburgere av, men du bør tilsette finhakket løk og eventuelt revet gulrot eller squash for å gi hamburgeren saftighet.

BLOMKÅL
Ikke prøvd bomkål på grillen? Det bør du! Blomkål er fiberrik og mettende, men inneholder lite kalorier. Skjær blomkålen i skiver, pensle med marinade og grill. Det blir veldig godt, og er topp å tilby eventuelle vegetarianere som kommer på middag. Blomkålen kan dessuten erstatte potetene til måltidet.

BROKKOLI
Brokkolien inneholder flere vitaminer og mineraler enn blomkål, og forskning har vist at den minsker risiko for både kreft, hjerte- og karsykdommer og alzheimer. Del i små buketter, sett på grillspyd, elller pakk i folie sammen med litt olje og krydder.




TOMATER
Saftige, røde tomater er stappfulle av næringsstoffer, deriblant superantioksidanten lykopen. Alle typer tomat kan grilles. Store bifftomater deles i to og legges på grillen, mens vanlige tomater og cherrytomater kan settes på grillspyd (ha tomater på egne spyd, da de blir ferdige på bare noen minutter).

LØK OG HVITLØK
Løk er smakfull og passer til det meste, men den billige og anvendelige grønnsaken har også en del næringsstoffer som er nyttige. Bak løken hel innpakket i aluminiumsfolie, eller del i båter og stek på grillspyd. Hvitløk er enda mer potent, gir masse smak, og inneholder et naturlig antibiotikum som tar knekken på uhumskheter. Hvitløken kan bakes hel i aluminiumsfolie (skjær bort toppen og bunnen), eller hakkes og brukes i marinader eller som smakstilsetter i foliepakkene du fyller med grønnsaker, fisk eller kjøtt.

AUBERGINE
Aubergine egner seg godt til grilling, og er et topp vegetaralternativ. Skjær auberginen i skiver , og legg skivene på et brett. Strø over salt, og vent i 10-15 minutter. Da trekker du fuktigheten ut av auberginen, og den blir fastere. Sett på grillspyd eller legg rett på grillen.

ASPARGES
Asparges er kke bare regnet som et afrodisiaka, det er også en skikkelig vitaminbombe, og kan faktisk også stabilisere blodsukkernivået ditt. Pensle med olje, krydre og grill. Det som er enda bedre er at aspargesen blir ferdig på bare få minutter.

SQUASH
Squash er kalorifattig, fiberrik, og inneholder nyttige vitaminer og mineraler. Den halvfaste konsistensen er dessuten ypperlig for grilling. Legg squashskivene ret på grillen, i folie, eller putt på grillspyd.

LES OGSÅ: Legg grønnsakene i vann før du griller dem



SOPP
Sopp inneholder vitamin D2, og er dermed en av svært få mattyper som tilfører oss vitamin D (kroppen gjør om vitamin D2 til D selv). Dessuten blir sopp veldig raskt ferdig på grillen. Om du går for store sopp, som portobellosoppen, kan disse erstatte hamburgeren for vegetarianeren.

PAPRIKA
Paprika er en skikkelig C vitamin-bombe, og faktisk er den en bedre kilde enn både appelsin og kiwi. Smakfull og saftig er den også, og dermed bør den slenges på grillen. Du kan bake paprikaen hel, fylt med finhakkede grønnsaker, sopp og urter eller også kjøttdeig, steke biter på grillspyd, eller dele i større biter og legge rett på grillen.

LES OGSÅ: Triksene som gjør grillingen vellykket

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer