SUPERMAT: Havregryn, valnøtter og blåbær er bare noe av supermaten du bør spise nå.  Foto: Franziska Krause - Fotolia
SUPERMAT: Havregryn, valnøtter og blåbær er bare noe av supermaten du bør spise nå. Foto: Franziska Krause - Fotolia Vis mer

Supermat

Supermaten du bør spise nå

Sjekk hvorfor dette er ekstra viktig nå som temperaturen synker...

KK.NO: Har du lagt merke til hvor kaldt og mørkt det har blitt? Det er ikke så rart vi bare vil smyge under pleddet med kanelboller og konfekt.

Men bakst og snop er ikke det eneste du kan trøstekose deg med når du har inntatt hvilestilling i sofakroken. Hvorfor ikke prøvde deg på en kopp supersunn sjokolade, eller en deilig suppe som gir kroppen masse godsaker?

For når det er kaldt, trenger vi supermat som gir immunforsvaret vårt en boost, og nettmagasinet Health.com har fått tips fra en rekke ernæringseksperter om hva vi bør spise.

En kopp med varm sjokolade

Ja, du vet den Willie Wonka-følelsen du får når du drikker rykende varm sjokolade. Ikke posekakao blandet ut med vann, men ekte sjokoladebiter som er sunket ned i en kopp med varm melk.

Og går du for mørk sjokolade, får du i deg et helt lass med antioksidanter. En undersøkelse viser at mørk sjokolade faktisk kan inneholde mer antioksidanter enn det du finner i blåbær.

Studier har også vist at de mørke bitene kan senke blodtrykket og motvirke diabetes type 2.

LAG KAKAOEN MED MØRK SJOKOLADE: Nydelig smak, og har mer antioksidanter enn blåbær, ifølge nyere forskning. Foto: Colourbox
LAG KAKAOEN MED MØRK SJOKOLADE: Nydelig smak, og har mer antioksidanter enn blåbær, ifølge nyere forskning. Foto: Colourbox Vis mer

Havregrøt

Hvis du ønsker et måltid som gir deg energi, øker ytelsen og kan senke kolesterolet, er det vanskelig å finne noe bedre enn havregrøt.

Men du kan faktisk gjøre grøten enda sunnere og mer næringsrik ved å pynte den litt på toppen, skriver Health.com.

- For å tilføre grøten litt ekstra sunt fett, blander jeg inn mandelsmør og chiafrø, sier ernæringsfysiologen og forfatteren av boken «The Small Change Diet», Keri Gans.

TILFØR PROTEINER OG ANTIOKSIDANTER: Det vil gi deg mye mer overskudd, stagge småsulten og redusere risikoen for blant annet hjertesykdommer.  Foto: Thinkstock.com
TILFØR PROTEINER OG ANTIOKSIDANTER: Det vil gi deg mye mer overskudd, stagge småsulten og redusere risikoen for blant annet hjertesykdommer. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Valnøtter - julefavoritten

Nå som det er jul, er valnøttene i vinden som aldri før, men du bør faktisk spise det året rundt, for nøtten kan redusere risikoen for å bli rammet av type-2 diabetes med en fjerdedel, ifølge nyere studier.

Og skal du bare spise èn nøtt, bør det være en valnøtt, for den inneholder dobbelt så mye antioksidanter som mandler, peanøtter, pistasjenøtter, hasselnøtter, paranøtter, macadamianøtter, cashewnøtter og pekannøtter.

Et superdigg serveringstips? Health.com foreslår å legge valnøtter på et brett med bakepapir, og steke i ovnen på 350 grader i fem minutter.

JULENØTTEN DU BØR SPISE NÅ (OG RESTEN AV ÅRET): Valnøtter har dobbelt så mange antioksidanter som mandler, pekannøtter og hasselnøtter, og skal også beskytte mot type-2 diabetes. Foto: Thinkstock
JULENØTTEN DU BØR SPISE NÅ (OG RESTEN AV ÅRET): Valnøtter har dobbelt så mange antioksidanter som mandler, pekannøtter og hasselnøtter, og skal også beskytte mot type-2 diabetes. Foto: Thinkstock Vis mer

Søtpoteter

De ser litt lange, spisse og rare ut, der de ligger i grønnsaksdisken, men du bør absolutt legge dem i handlevogna di. Det oransje kjøttet i søtpoteter er nemlig svært næringsrikt, og kan dessuten ha en positiv helseeffekt på immunforsvaret, beinhelsen og blodtrykket vårt.

Og i likhet med andre oransje grønnsaker, som for eksempel gresskar, er den proppet med antioksidanter kalt karotenoider, og vitamin A, som har vist seg å være bra for både huden og synet.

- Hvis du baker søtpoteten for seg selv, har den svært få kalorier, så lenge du ikke topper den med masse smør, sier spesialist i ernæring ved Montefiore Medical Center i New York City, Melissa Rifkin.

Hun tipser også om en dæsj rosmarin, for den vil gi deg et helt lite rush med varke B-vitaminer.

EN ORANSJE LITEN ELSKLING: Søtpoteten er en vitaminbombe deluxe, og med et dryss med rosmarin får du B-vitaminene du trenger.  Foto: Tashka2000 - Fotolia
EN ORANSJE LITEN ELSKLING: Søtpoteten er en vitaminbombe deluxe, og med et dryss med rosmarin får du B-vitaminene du trenger. Foto: Tashka2000 - Fotolia Vis mer

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: