SUPERMAT: Ifølge ernæringsekspertene på WebMD.com bør vi alle spise mer bønner, linser, søtpotet, rødkål, bokstomat, vannmelon og gresk yoghurt. Foto: Colourbox
SUPERMAT: Ifølge ernæringsekspertene på WebMD.com bør vi alle spise mer bønner, linser, søtpotet, rødkål, bokstomat, vannmelon og gresk yoghurt. Foto: Colourbox Vis mer

Vitaminer

Supermaten du ikke bør droppe

Søtpotet, rødkål, vannmelon, gresk yoghurt, bokstomater, linser og bønner er proppfulle av viktige næringsstoffer.

Det er ikke bestandig enkelt å vite hva du bør og ikke bør spise for å få i deg riktige og nok næringsstoffer.

Og for å gjøre saken verre kan matvarer eller retter som antas å være fettfattige eller sunne (som for eksempel salat på restaurant) egentlig være en kaloribombe av en annen verden.

Mens noe mat, som for eksempel blåbær, brokkoli, nøtter og laks, ofte roses opp i skyene av nærings-og helseeksperter, er det noen matvarer som alltid faller utenfor «lupen» og ikke er så vanlige å spise, til tross for at de er proppfulle av vitaminer og næringsstoffer.

LES OGSÅ: Hvilke vitaminer trenger du egentlig?

Rimelige, gode og næringsrike

Helseekspertene på nettstedet WebMD.com (ekstern lenke) har nylig utarbeidet det de omtaler som en «best å spise»-liste, der de har tatt for seg seks matvarer vi ofte undervurderer og spiser for lite av.

Kriteriene for listen, som blant annet inkluderer vannmelon, bønner, rødkål og søtpotet, var at matvarene skal være lette å få tak i, rimelige på pris, rike på næringsstoffer og gode på smak.

LES OGSÅ: Ikke gå i salat-fella!

Her er maten du bør spise mer av:


1. Bønner og linser
Det er en kjent sak at bønner og linser er næringsrike og sunne, likevel er dette blant de mest undervurderte varene i butikkhyllene.

Grunnen til at vi alle burde spise mer bønner, er at de er inneholder mye protein, fiber, jern, magnesium, kalium og sink.

Linser på sin side er proppfulle av protein, fiber og folsyre, og inneholder svært lite fett og null kolesterol.

Ifølge Bonnie Taub-Dix, lege, næringsekspert og forfatter av boken «Read It Before You Eat It», er linser og bønner også svært enkle å bruke i mange ulike retter, i tillegg til at de er billige, særlig de på boks.

- Dersom du ønsker å unngå alt saltet som gjerne er tilsatt bønner på boks, kan du faktisk redusere dette med opp mot 40 prosent ved å skylle bønnene grundig i vann før du spiser dem, sier hun.

Elisa Zied, lege, ernæingsekspert og forfatter av boken «Nutrition at Your Fingertips», anbefaler at du prøver å få i deg minst tre kopper (én kopp tilsvarer cirka to desiliter) bønner og linser hver uke.

- Et kosthold som er rikt på matvarer som bønner og linser kan hjelpe til med å øke vekttap og har vist seg å senke det «skadelige» kolesterolet i kroppen, sier hun.

Du kan for eksempel ha bønner og linser i supper, salater og gryteretter, eller lage dipp som for eksempel hummus.

Flere tips til gode oppskrifter med bønner og linser finner du her!

LES OGSÅ: Er tang den nye supermaten?

2. Vannmelon
Melonen med det saftige, knallrosa fruktkjøttet er helt klart en av de mest populære fruktene om sommeren. I tillegg til at vannmelon smaker supergodt og friskt i varmen, er dette også en frukt som inneholder flust med viktige næringsstoffer.

Melontypen er blant annet rik på vitamin A, B6, og C. Den tilfører også kroppen kalium og lykopen, som er en super antioksidant. Antioksidanter bidrar blant annet til å holde huden sunn og rynkefri.

Frukten inneholder lite fett, men gir mye vann og en del fiber. I tillegg kan en daglig halvmåne være et effektivt og naturlig våpen mot høyt blodtrykk.

- Vannmelon er søtt, saftig, kalorifattig og inneholder utrolig mye vitaminer og næringsstoffer. Fordi frukten er så rik på vann, hjelper den også med å holde deg hydrert, sier Elizabeth Ward, ernæringsekspert og forfatter av boken «Expect the Best».

LES OGSÅ: Derfor bør du spise vannmelon

3. Søtpotet
Søtpoteten er i likhet med andre gule grønnsaker som gulrot og gresskar proppet med antioksidanter kalt karotenoider.

Karotenoider har vist seg å være bra for både huden og synet, og forskere har tidligere funnet ut at de i tillegg beskytter mot kreft og hjertesykdom.

Ifølge Heather Mangieri, lege og talsperson for the American Dietetic Association, mener søtpoteten er en av de mest undervurderte grønnsakene som finnes.

- Det er mange som tror at søtpoteter er proppfulle av kalorier og karbohydrater fordi de er naturlig søte, men du bør ikke la deg «lure» av dette. Søtpoteter er fantastisk næringsrike og en av de beste grønnsakene du kan spise, forklarer hun:

- Ikke bare er søtpoteten rik på karotenoider, vitamin C, fiber og kalium, men den er også svært allsidig, og kan nytes uten at du legger til mange ekstrakalorier i måltidet ditt.

Tips til gode oppskrifter med søtpotet finner du her!

LES OGSÅ: Spis søtpotet hver uke!

4. Rødkål
Rødkål er kanskje ikke det vi spiser mest av her til lands, men ifølge lege og ernæringsekspert Christine Gerbstadt, bør du virkelig vurdere å legge denne grønnsaken til kostholdet ditt.

Rødkål er nemlig både kalorifattig, og rikt på viktige næringsstoffer som vitamin C og K, i tillegg til at det er en god kilde til B-vitaminet folat.

Rødkål er dessuten rik på flere helsebringende plantestoffer, såkalte fytokjemikalier.

- Rødkål er også en fantastisk kilde til fiber og ulike mineraler, og én kopp (cirka to desiliter) inneholder kun 22 kalorier, forklarer Gerbstadt:

- Grønnsaken er også rik på antioksidanter og kan styrke kreft motvirkende enzymer. Du kan spise den rå, kokt, søt, alene eller som siderett, og rødkål er også supert i alt fra supper, salater, gryteretter og burgere.

Tips til oppskrifter med rødkål finner du her!

LES OGSÅ: Gå for lilla på tallerkenen

5. Tomater på boks
De fleste av oss spiser antagelig mer fersk tomat, enn tomat på boks. Likevel er faktisk bokstomat også svært næringsrikt og sunt.

Bokstomater er i likhet med ketsjup rikt på lykopen (en antioksidant), i tillegg til at de inneholder store mengder vitamin A og C, og lite fett og salt.

- De fleste tenker at ferske varer er best, men det å koke eller varme opp tomater på boks, kan faktisk være vel så bra fordi lykopenet blir mer mektig, altså fungerer endra bedre, når den er varmet opp, forklarer Chris Rosenbloom, professor ved Georgia State University.

Tidligere studier har også vist at et kosthold rikt på tomater kan være med på å forhindre utviklingen av prostatekreft, og at lykopen også kan motvirke andre typer kreft.

LES OGSÅ: Boksmaten du bør spise mer av

6. Gresk yoghurt
Det finnes utallige ulike yoghurter på markedet, og vanlig, fettfri gresk yoghurt er faktisk blant de beste.

Alle yoghurttyper er gode kilder til kalsium, kalium, protein, sink og vitamin B6 og B12.

Det som imidlertid gjør gresk yoghurt så bra er at den har et svært høyt innehold av probiotiske bakterier.

I tillegg har yoghurten lavere laktoseinnhold og innholder dobbelt så mye protein som andre «vanlige» yoghurttyper.

- Du får både mindre sukker, færre kalorier og mer proteiner ved å velge gresk yoghurt fremfor andre varianter. I tillegg er gresk yoghurt rikt på protein, som er supert for å holde vekten, da det gjør at du føler deg mettere lenger, sier Judith Rodriguez, president i the American Dietetic Association and professor i ernæring ved University of North Florida.

LES OGSÅ: Se etter dette i matbutikken

Denne artikkelen har vært publisert på KK.no tidligere. Her er en reprise til glede for nye lesere.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: