Lag heller suppen selv, er anbefalingene. Da blir de ikke rene saltbomber!  Foto: Colourbox.no
Lag heller suppen selv, er anbefalingene. Da blir de ikke rene saltbomber! Foto: Colourbox.no Vis mer

Salt

Suppe ikke så sunt likevel

Supper inneholder ofte mer salt enn en BigMac-burger. Her er verstingene.

Publisert


Ditt saltinntak

Er du bevisst på hvor mye salt du spiser?



Det er lett å tro at supper er rene helsebomber, og at de er sunne alternativer for personer som vil ned i vekt eller som er opptatte av å holde vekten sin. Men: Ny forskning viser at supper som kjøpes på cafékjeder inneholder mer salt enn det som anbefales som daglig maksgrense.

Myndighetene i Norge anbefaler et saltinntak på fem gram daglig, men noen supper inneholder mer enn dette i bare en porsjon, og har tilsvarende saltmengde som hele tre BigMac samt pommes frites, ifølge Marie Claire.

Les også: Slik blir sunn mat usunn

En teskje tilsvarer 7 gram salt. Nederst i artikkelen får du mer
nyttig informasjon om salt.


Jeg aner ikke hvor mye salt jeg får i meg.
 
54 (37%)
Ja, jeg er bevisst, og spiser lite salt.
 
46 (32%)
Ja, jeg er ganske bevisst og prøver å få i meg så lite som mulig.
 
29 (20%)
Jeg spiser for mye salt.
 
17 (12%)

Suppe i pose

I en ny studie så ekspertene på totalt 575 supper (ferske supper, posesupper, supper på boks og supper servert på cafékjeder), og hele 99 prosent av dem inneholdt mer salt per porsjon enn en pose potetgull. Og bare seks prosent av suppene var merket med den britiske varianten av Nøkkelhullet, som setter krav til maksimumsinnhold av salt (samt fett og sukker).

- Generelt kan man si at supper servert på cafékjeder er de som inneholder mest salt, mens ferske supper har minst salt, sier Hannah Brinsden, som var med på studien.

Et stort saltinntak kan øke risikoen for slag og hjerteinfarkt, ifølge Consensus Action on Salt and Health (Cash), som står bak studien.

- Hvis du er opptatt av å få i deg mindre salt, bør du unngå å spise supper som har ingredienser som inneholder mye salt, som bacon og chorizo. Velg heller tomat- og grønnsakssupper. Det beste alternativet er å lage suppen selv, sier Brinsden.

Dette er også en saltbombe

Vanskelig å vite hvor mye salt

I undersøkelsen kommer det også fram at det er vanskelig for forbrukerne å forstå hvor mye salt forskjellige supper inneholder. Det er fordi suppene kommer i forskjellige størrelser og porsjoner, gjerne fra 200 til 600 gram.

- Man må være oppmerksom på at det er fort gjort å få i seg mer salt enn det som oppgis på næringsdeklarasjonen, står det i undersøkelsen.

Test deg selv: Hvor sunt er kostholdet ditt?

I undersøkelsen påpekes det også at det er viktig å huske på at mange spiser supper som mellommåltid eller som en del av et måltid. Da har man veldig lett for å overskride de anbefalte grensene på inntak av salt.

- Og husk at det er ikke bare potetgull, snacks og ferdigmat som inneholder salt. Denne undersøkelsen viser at det kan gjemme seg mye salt i varer som vi anser som sunne, som suppe. Siden det er så mye salt i mange av suppene, blir det vanskelig å redusere saltinntaket til under seks gram om dagen, sier ernæringsfysiolog Katharine Jenner, som også er kampanjeleder ved Cash.

Er frokosten din en saltbombe?

Ifølge Helsedirektoratet anslås det at den gjennomsnittlige nordmann får i seg cirka 10 gram salt per dag (selv om det er stor variasjon fra person til person). Norske myndigheter anbefaler at det daglige saltinntaket ligger på 5 gram. Det vil si at nordmenn også får i seg dobbelt så mye som anbefalingene.

Anbefalinger om salt:





 
  • En teskje tilsvarer 7 gram salt.
  • Saltinntaket bør også begrenses hos barn. For barn under 2 års alder bør saltinntaket ikke være høyere enn 0,5 gram.
  • Matlaging som tar utgangspunkt i råvarer fører som regel til et vesentlig lavere saltinntak enn et kosthold basert på halv- og helfabrikata.
  • Saltinnhold i posesupper kan "tynnes ut" ved å tilsette grønnsaker, poteter og for eksempel fisk.
  • Flaskevann kan ha høyt saltinnhold, se om innhold av natrium eller salt er angitt på flasken. Noen typer vann inneholder 400 mg natrium (ca. 1 g salt) per liter.
  •  
    Når det gjelder egen bruk av salt kan man:
  • Unngå eller bruke sparsomt med salt ved tilberedning av maten.
  • Bruke andre smakstilsetninger som krydder og urter i stedet for salt.
  • Unngå vanlig suppepulver, sausepulver og buljong, og i stedet bruke saltfattige produkter eller koke kraften selv.
  • Unngå ekstra salting av maten ved bordet.
  •  
    Hvor mye salt er mye?
  • Høyt saltinnhold = 1,25 g salt eller mer per 100 g vare.
  • Middels saltinnhold = 0,25-1,25 g salt per 100 g vare.
  • Lavt saltinnhold = 0,25 salt eller mindre per 100 g vare.
  •  
    Kilde: Helsedirektoratet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer