SUPRE Å HA I FRYSEREN: Frosne edamamebønner er blant matvarene som kan være lurt å ha i fryseren.  Foto: Graça Victoria - Fotolia
SUPRE Å HA I FRYSEREN: Frosne edamamebønner er blant matvarene som kan være lurt å ha i fryseren. Foto: Graça Victoria - Fotolia Vis mer

Kostholdsråd

Supre og sunne fra frysedisken

Disse matvarene bør du ha i fryseren.

Å få i seg frukt og grønnsaker daglig er en nødvendighet om målet er et sunt kosthold. Som du sikkert vet er fem om dagen et minimum - aller helst bør vi spise mer.

Men kanskje er det ikke alltid du har friske fristelser i grønnsaksskuffen i kjøleskapet - enten fordi du har glemt å kjøpe, eller fordi butikken du handler i ikke har det beste utvalget.

For mange handler det også om at det vi kjøper blir liggende og visne eller råtne uten at vi får spist det opp. Når det er snakk om frisk frukt og bær er det også et spørsmål om pris.

LES OGSÅ: Få liv i slappe grønnsaker

BLÅTT VIDUNDER: De smaker godt, og er i tillegg bra fir fordøyelse og cellene dine. Foto: PantherMedia / Corinna Gissemann
BLÅTT VIDUNDER: De smaker godt, og er i tillegg bra fir fordøyelse og cellene dine. Foto: PantherMedia / Corinna Gissemann Vis mer

Sats på frysevarer

Selv om friske grønnsaker, frukt og bær smaker best, er det ingenting i veien for å sikre seg ved å fylle fryseren med frosne varianter i stedet.

Forskning har vist at frosne grønnsaker er like næringsrike som friske. Et annet poeng er at frosne varer er høstet i sesong, og lynfryst, noe som gjør at nivåene av næringsstoffer er høye, og at de holder seg godt selv om de er frosne.

Under ser du fem frossenvarer det er fint å ha liggende i fryseren. De er smakfulle, næringsrike og fulle av antioksidanter.





RØDE FRISTELSER: Bringebær i fryseren kan brukes til frokosten - og selvsagt til desserter ... Foto: PantherMedia / Rudolf Schmidt
RØDE FRISTELSER: Bringebær i fryseren kan brukes til frokosten - og selvsagt til desserter ... Foto: PantherMedia / Rudolf Schmidt Vis mer

Blåbær

De friske blåbærene i butikken er ikke like sunne som de ville du plukker selv eller kjøper frosne. Det er fordi de friske hageblåbærene er hvite inni, og dermed ikke inneholder like mange antioksidanter som de som er blå inni også.

Frosne blåbær er supre å ha til frokost, sammen med din sunne og lite sukrede frokostblanding, naturellyoghurt eller i smoothien. Sjekk hvordan du gjør smoothien sunn her.

Blåbær er svært rike på antioksidanten flavanoid, som beskytter mot kreft og hjerte- og karsykdommer.

Blåbær har også en god effekt på fordøyelsen da de inneholder mye fiber. I tillegg gir de deg C-vitamin, kalium og kalsium, fosfor og magnesium.





ERTA BERTA: Ikke overse denne grønne lille saken. Foto: PantherMedia / Corinna Gissemann
ERTA BERTA: Ikke overse denne grønne lille saken. Foto: PantherMedia / Corinna Gissemann Vis mer

Bringebær

Alle bær er sunne og kan spises i ubegrensede mengder. Bringebær er en av favorittene, og kan brukes på samme måte som blåbær. I tillegg er det veldig greit å lage seg nyrørte bringebær ved å tine dem i mikroen eller på svak varme i en gryte, søte med litt honning eller sukker (honning er sunnest), og ha på brødskiva.

Bringebærene får farge fra antocyaniner, en antioksidant som forebygger kreft og hjerte- og karsykdommer.

Bringebær er rike på C-, E- og K-vitamin, magnesium og kalium. De har også en del fiber, som er viktig for fordøyelsen.

LES OGSÅ: Kokkeleringen som tar knekken på næringsstoffene





DIN GODE VENN: Ha brokkoli tilgjengelig i fryseren, og selv en næringsfattig middag blir sunn. Foto: Thinkstock
DIN GODE VENN: Ha brokkoli tilgjengelig i fryseren, og selv en næringsfattig middag blir sunn. Foto: Thinkstock Vis mer

Grønne erter

Frosne grønne erter er ypperlige for å jazze opp suppa, eller få litt mer grønt inn i pastasausen, risen eller couscousen, for å nevne noe. Du kan også lage en smakfull mos av dem om du har i litt mynte og sitron - perfekt tilbehør til en ellers traust middag.

Frosne erter er geniale fordi de bare må kokes et par minutter før de er ferdige. De er billige, og holder seg lenge i fryseren.

Erter er fiberrike og inneholder mange vitaminer. Forskning har dessuten vist at proteinet i erter kan beskytte mot høyt blodtrykk og nyresykdom.





GRØNN SNACKS: Smakfull, men nesten uten kalorier. Edamamebønner må du prøve! Foto: PantherMedia
GRØNN SNACKS: Smakfull, men nesten uten kalorier. Edamamebønner må du prøve! Foto: PantherMedia Vis mer

Brokkoli

Brokkolien er kjent som en av de beste grønnsakene vi kan spise.

Den er mettende, kalorifattig, og inneholder mye fiber, C-, A- og K-vitamin. I tillegg ineholder den en del jern, et stoff mange kvinner har for lite av.

Frosne brokkolibuketter gjør at du alltid kan få deg en sunn middag. Kok eller aller helst damp dem, eller ha dem i suppa, på pizzaen, eller i pastasausen.

LES OGSÅ: Slik beholder du flest næringsstoffer under tilberedningen





Edamamebønner

Fysen på noe salt snacks utpå kvelden? Da er det topp å ha edamamebnner i fryseren! Edamamebønner er grønne soyabønner, og veldig populære i det japanske kjøkken.

De kokes noen få minutter direkte fra frossen tilstand (med belg og det hele), og serveres med salt eller eventuelt chilikrydder.

Edamamebønner er fiberrike, proteinrike, og inneholder kalsium, jern, magnesium, fosfor, A-, C- og K-vitamin.

Edamamebønner får du tak i i større matbutikker, eller hos grønnsakshandleren.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise tofu

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: