SUSHIFELLA: Tidligere har det vært risen som følger med dette måltidet, som har fått mest negativ omtale. Og selv om risen faktisk inneholder flust av sukker, er det ikke den eneste synderen. Soyasausen kan nemlig være en skikkelig saltbombe. Foto: draghicich - Fotolia
SUSHIFELLA: Tidligere har det vært risen som følger med dette måltidet, som har fått mest negativ omtale. Og selv om risen faktisk inneholder flust av sukker, er det ikke den eneste synderen. Soyasausen kan nemlig være en skikkelig saltbombe. Foto: draghicich - Fotolia Vis mer

Sushi

Sushitabben du bør unngå

Og nei, det er ikke risen vi snakker om.

Sushi har blitt riktig så populært å ha på menyen, og mange har til og med byttet ut søndagspizzaen med dette herlige japanske måltidet.

Det er kanskje ikke så rart, for ikke bare er det et enkelt valg, det smaker også fantastisk godt. Og kanskje føler vi oss ekstra sunne når vi spiser sushi. Det er tross alt fisk.

Men selv om måltidet inneholder mye fisk betyr det ikke at du kan spise så mye du vil uten at det får konsekvenser. Et sushimåltid har også et høyt innhold av kalorier og karbohydrater.

Og takket være soyasausen, kan du i tillegg ende opp med å få i deg langt mer salt enn det du har godt av.

Bruk mindre soyasaus

Tidligere har det vært risen som følger med dette måltidet, som har fått mest negativ omtale. Og selv om risen faktisk inneholder flust av sukker, er det ikke den synderen vi først og fremst snakker om her. Det er på høy tid at soyasausen tar sin del av skylden.

Forskning viser nemlig at soyasaus ikke er så sunt som man trodde.

– Ja, soyasaus inneholder mye salt. Men fordi den også har såkalt høy umami-faktor, som gjør at den hever smaken mye mer enn vanlig salt, kan man ved å være bevisst bruke mindre. I tillegg finnes det natriumredusert soyasaus, som absolutt er å foretrekke, sier lege og kostholdsekspert Fedon Lindberg til KK.no.

STORE MENGDER: Har du et kosthold der du får i deg mye salt, kan det ha en svært negativ effekt på helsa di. Vær bevisst på saltbruken, og ikke minst bør du huske på at soyasausen kan inneholde mye salt. Foto: Colourbox.com
STORE MENGDER: Har du et kosthold der du får i deg mye salt, kan det ha en svært negativ effekt på helsa di. Vær bevisst på saltbruken, og ikke minst bør du huske på at soyasausen kan inneholde mye salt. Foto: Colourbox.com Vis mer

En svært saltholdig diett er som kjent ikke bra for helsa, og kan øke risikoen for diabetes, MS og høyt blodtrykk. Nå er det jo slik at sushi generelt sett er et ganske sunt måltid, men som med alt annet her i livet handler det altså om måtehold.

Samtidig er det lurt å være bevisst på hva du putter i munnen, særlig siden vi allerede får i oss alt for mye salt i kostholdet vårt. Og dette er ikke nødvendigvis fordi vi er så ivrige med saltbøssa, men fordi ferdigmat, tørrvarer og halvfabrikata generelt er tilsatt mye salt.

Kald ris er bedre enn varm ris

Det finnes mange små hverdagssyndere som til sammen gjør at du får i deg langt mer sukker og salt enn du aner.  Og dette er to stoffer vi bør bli flinkere til å kontrollere inntaket av. Også når vi spiser sushi.

– Det som er sunt med sushi er fisken. Risen er mindre sunn, ikke minst fordi det er en type ris som gir rask blodsukkerstigning. Klebrig ris inneholder mye amylopektin-stivelse, som brytes ned fort og lett til glukose og øker blodsukkeret raskt og mye. Vesentlig mer enn både potet og pasta, forteller Lindberg.

Å ligge unna risen er derfor ingen dum idé. Men Lindberg har også noen andre tips til å gjøre måltidet litt sunnere.

– Aller best er å spise sashimi i stedet for sushi. Det nest beste er å bruke brun sushiris, som inneholder mer vitaminer og mineraler enn vanlig ris, og som demper litt av blodsukkerstigningen, sier han.

Men akkurat når det kommer til sushi trenger det ikke være fullt så krise at du får i deg ris. Ifølge Lindberg er nemlig kald ris bedre enn varm ris.

– Ved å la risen bli kald, noe som heldigvis skjer når man lager sushi, faller noe av risens glykemiske indeks. Dette er fordi noe av amylopektin-stivelsen som øker blodsukkeret raskt, omdannes til amylose, som fungerer som fiber og derfor demper blodsukkerstigningen, forklarer han.

MANGE FORDELER: Sushi er selvfølgelig ikke bare negativt. Dette er en flott måte å få i seg omega-3 fra fersk og rå fisk. Velg sushibiter som består av lite ris, mye rå fisk og grønnsaker. Foto: Colourbox
MANGE FORDELER: Sushi er selvfølgelig ikke bare negativt. Dette er en flott måte å få i seg omega-3 fra fersk og rå fisk. Velg sushibiter som består av lite ris, mye rå fisk og grønnsaker. Foto: Colourbox Vis mer

Sushi har noen fordeler

Liker du sterke smaker går du sikkert ofte for makiruller med ordet spicy i seg. Spicy betyr gjerne at den inneholder en fettbombe av en majones, som raskt kan øke antallet kalorier du får i deg.

Men selv om du velger bort majonesen, kan du fortsatt få et spicy måltid. Både ingefær og wasabi er kjempesunt, og derfor et mye bedre alternativ til den spicy majonesen. Men nå skal det sies at det ikke bare er wasabi og ingefær som er positivt med sushi.

De fleste har fått med seg at du bør få i deg fet fisk to ganger i uka, dette er nemlig den beste kilden til omega-3. Men det finnes mer enn én type fisk, og for å få i deg nok næringsstoffer bør du sørge for å få i deg både fet og mager fisk.

Bestiller du en sushimeny vil den ofte inneholde mer enn ett fiskeslag. Ofte er det både laks, tunfisk og kveite, i tillegg til skalldyr. Og dette er ifølge Lindberg en av de positive grunnene til å spise sushi.

– Det er en meget bra anledning til å spise mer fisk og skalldyr, og å øke andelen rå mat i kosten. Også smaker det godt – ikke en liten grunn egentlig, sier han.