Hudpleie

Svett deg til fin hud

Å trene deg svett har ikke bare positiv effekt på formen.

VAKKER AV TRENING: En slitsom og svett treningstime gjør godt for huden din. Foto: Colourbox
VAKKER AV TRENING: En slitsom og svett treningstime gjør godt for huden din. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Har du noen gang lagt merke til den fine gløden du får etter en treningsøkt? Altså etter at du har tatt en dusj og rødfargen er borte?Det er nemlig slik at å trene og svette har en positiv effekt også på huden din.- Det er fordi aktiviteten øker blodomløpet, og det bringer oksygen og næringsstoffer opp til hudcellene, sier Stephanie Bergsland-Haslum, hudpleier og akupunktør.Å svette er også positivt for huden din. Da åpnes porene, og huden renses innenfra.- Svetting kan også åpne porer som er tette av bakterier og døde hudceller, sier hun.Jo mer du svetter, jo bedre for huden, så ikke vær flau over at det renner av deg på steptimen.Å ta badstu kan også fungere, men dette får ikke i gang blodomløpet på samme måte som når du trener.Trenger du inspirasjon til treningen? Sjekk ut KKs treingssaker herLES OGSÅ: Spis deg til penere hudDrikk nok vannSvetting innebærer imidlertid væsketap, og det har ikke huden så godt av. Derfor er det viktig at du drikker masse vann både en halvtime før, under og etter økten.Forskning viser at det bare skal litt dehydrering til før du merker det på yteevnen.Hopp i dusjenNår treningsøkten er over, er det viktig at du tar en skikkelig dusj ganske raskt. Hvis ikke vil saltet i svetten og døde hudceller som har løsnet under økten kunne tette igjen hudens porer.- Skyll av svetten, og bruk en mild såpe med en pH-verdi nær hudens. Det betyr at den bør være på 4,9 til 5,5, sier Stephanie. LES OGSÅ: Riktig hudpleie for DIN alderUren hud av trening?Noen synes at svetting gir dem uren hud. I så fall er det ekstra viktig å dusje raskt etter trening. En kroppsskrubb 1-2 ganger i uka kan hjelpe, for da blir du kvitt døde hudceller som kan blokkere porene.- Opplever du at du får småkviser på rygg og bryst, kan det skyldes at huden reagerer på kombinasjonen av svette og syntetisk stoff. Bruk da helst treningstopper i bomull, råder Stephanie.Har du uren hud i ansiktet bør du fjerne sminke før du trener.- Foundation bør du i hvert fall ta vekk. En ren og usminket hud er det beste. Da får svettingen best effekt som renselsesprosess.LES OGSÅ: Klem kviser som en proff

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer