Svette

Svetter du mye om nettene?

Her er de vanligste årsakene.

Det kan selvfølgelig være noe du bør sjekke hos legen, men nattesvette kan ha svært naturlige forklaringer.  Foto: Getty Images/Wavebreak Media
Det kan selvfølgelig være noe du bør sjekke hos legen, men nattesvette kan ha svært naturlige forklaringer. Foto: Getty Images/Wavebreak Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Å bade i svette mellom laknene er verken behagelig eller godt for nattesøvnen. Selv om menneskekroppen er utstyrt med evnen til å regulere temperaturen med ekstrem presisjon, kan denne mekanismen forstyrres av mange faktorer. For eksempel kan det skyldes overgangsalder, sykdom eller medisiner du går på. Nattesvette handler om overdreven svetting når du sover. Noen kan våkne gjennomvåte, og det kan forstyrre søvnen i så stor grad at det blir et problem. I en tidligere studie av 2000 pasienter, fant legene ut at over 40 prosent opplevde nattesvette minst en gang i måneden, og tallet økte i aldersgruppen 41-55 år, har Fox News tidligere skrevet. LES OGSÅ: Svetter du plagsomt mye? HormonsvingningerEn av de mest kjente årsakene til nattesvette hos kvinner er overgangsalderen. I løpet av denne tiden opplever kvinner store svingninger i hormonene, med påfølgende svekket termoregulering. Opptil 80 prosent av kvinner opplever hetetokter og nattesvette, frem til kroppen venner seg til de nye hormonnivåene. Symptomene vil avta når kroppen gjenvinner balansen. Heldigvis kan du trøste deg med at svette kan gjøre huden din fin.Nattesvette er ganske vanlig, men noen ganger kan det være et tegn på noe mer alvorlig. Hvis du opplever nattesvette sammen med andre symptomer, som vekttap, hoste og feber, bør du oppsøke lege for å utelukke mer alvorlige sykdommer. Men kanskje er det helt uskyldige årsaker til at du våkner på gjennomsvette laken. Sjekk om soverommet er for varmt, om du har husket å bytte ut dundyna med en sommerdyne, og du har nattøy som er for stramt eller som ikke puster. En løs bomullsnattkjole kan hjelpe veldig. Visste du forøvrig at det lønner seg å ta på deodorant før du legger deg om kvelden? LES OGSÅ: Når skiftet du overmadrassen sist? Drikk kaldt, ikke spis hotSett også et glass isvann ved sengen når du legger deg, en slurk av det når du våkner, kan bremse nattesvetten.Et annet triks for kald drikke gjennom natten er å fryse ned en vannflaske, som du tar opp når du legger deg. Da holder vannet seg kaldt lenger.Tenk også gjennom hva du spiser før sengetid. Det du har fått i deg før sengetid kan også påvirke hvor mye du svetter. Enkelte matvarer virker nemlig slik at de holder på væsken i kroppen. Sterkt krydret mat kan utløse svettenanfall. Sjekk om det hjelper å kutte ned på chilien før sengetid.LES OGSÅ: Drikk masse vann og få nok søvnDenne saken er tidligere publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer