Svette

Svetter du mye om nettene?

Her er de vanligste årsakene.

Det kan selvfølgelig være noe du bør sjekke hos legen, men nattesvette kan ha svært naturlige forklaringer.  Foto: Getty Images/Wavebreak Media
Det kan selvfølgelig være noe du bør sjekke hos legen, men nattesvette kan ha svært naturlige forklaringer. Foto: Getty Images/Wavebreak Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Å bade i svette mellom laknene er verken behagelig eller godt for nattesøvnen.

Selv om menneskekroppen er utstyrt med evnen til å regulere temperaturen med ekstrem presisjon, kan denne mekanismen forstyrres av mange faktorer.

For eksempel kan det skyldes overgangsalder, sykdom eller medisiner du går på.

Nattesvette handler om overdreven svetting når du sover. Noen kan våkne gjennomvåte, og det kan forstyrre søvnen i så stor grad at det blir et problem.

I en tidligere studie av 2000 pasienter, fant legene ut at over 40 prosent opplevde nattesvette minst en gang i måneden, og tallet økte i aldersgruppen 41-55 år, har
Fox News tidligere skrevet.

LES OGSÅ: Svetter du plagsomt mye?

FOR VARMT?: Nattlige svettetokter kan også komme av at du har det for varmt på soverommet ditt.  Foto: colourbox.com
FOR VARMT?: Nattlige svettetokter kan også komme av at du har det for varmt på soverommet ditt. Foto: colourbox.com Vis mer

Hormonsvingninger

En av de mest kjente årsakene til nattesvette hos kvinner er overgangsalderen. I løpet av denne tiden opplever kvinner store svingninger i hormonene, med påfølgende svekket termoregulering.

Opptil 80 prosent av kvinner opplever hetetokter og nattesvette, frem til kroppen venner seg til de nye hormonnivåene. Symptomene vil avta når kroppen gjenvinner balansen. Heldigvis kan du trøste deg med at svette kan gjøre huden din fin.





Nattesvette er ganske vanlig, men noen ganger kan det være et tegn på noe mer alvorlig. Hvis du opplever nattesvette sammen med andre symptomer, som vekttap, hoste og feber, bør du oppsøke lege for å utelukke mer alvorlige sykdommer.

Men kanskje er det helt uskyldige årsaker til at du våkner på gjennomsvette laken. Sjekk om soverommet er for varmt, om du har husket å bytte ut dundyna med en sommerdyne, og du har nattøy som er for stramt eller som ikke puster.

En løs bomullsnattkjole kan hjelpe veldig. Visste du forøvrig at det lønner seg å ta på deodorant før du legger deg om kvelden?

LES OGSÅ: Når skiftet du overmadrassen sist?

DROPP STERK MAT: Det er en kjent sak at sterk mat før sengetid kan føre til nattesvetting. Foto: Colourbox
DROPP STERK MAT: Det er en kjent sak at sterk mat før sengetid kan føre til nattesvetting. Foto: Colourbox Vis mer

Drikk kaldt, ikke spis hot

Sett også et glass isvann ved sengen når du legger deg, en slurk av det når du våkner, kan bremse nattesvetten.

Et annet triks for kald drikke gjennom natten er å fryse ned en vannflaske, som du tar opp når du legger deg. Da holder vannet seg kaldt lenger.





Tenk også gjennom hva du spiser før sengetid. Det du har fått i deg før sengetid kan også påvirke hvor mye du svetter.

Enkelte matvarer virker nemlig slik at de holder på væsken i kroppen. Sterkt krydret mat kan utløse svettenanfall. Sjekk om det hjelper å kutte ned på chilien før sengetid.

LES OGSÅ: Drikk masse vann og få nok søvn

Denne saken er tidligere publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer