IKKE BEST FOR VEKTREDUKSJON: Ifølge KK-ekspert Ina Garthe er ikke svømming den beste treningen dersom du ønsker å gå ned i vekt, da det øker appetitten din.  Foto: Getty Images
IKKE BEST FOR VEKTREDUKSJON: Ifølge KK-ekspert Ina Garthe er ikke svømming den beste treningen dersom du ønsker å gå ned i vekt, da det øker appetitten din. Foto: Getty ImagesVis mer

Vekttap

Svømming øker appetitten mer enn annen trening

Ikke den beste treningsøkten for deg som ønsker å gå ned i vekt.

Svømming er en treningsform stadig flere av oss tyr til for å stramme opp kroppen. Og særlig for dem som sliter med skader, er det en genial måte å få trent på.

Straks du er omsluttet av vann, reduseres nemlig vekten kroppen din må bære selv med hele 90 prosent. Å svømme gir derfor lite belastning på scener og ledd.

I tillegg er vann 850 ganger tettere enn luft, og vannet gir dermed musklene dine god motstand. Faktisk aktiveres to tredjedeler av kroppens muskler når du svømmer, og dermed er det topp trening for deg som har fokus på økt styrke og smidighet.

LES OGSÅ: Den beste treningen for vekttap

EKSPERTEN: Ifølge KKs trenings- og kostholds Ina Garthe er svømming fortsatt super trening, selv om det ikke er det beste for å gå ned i vekt.  Foto: Astrid Waller
EKSPERTEN: Ifølge KKs trenings- og kostholds Ina Garthe er svømming fortsatt super trening, selv om det ikke er det beste for å gå ned i vekt. Foto: Astrid Waller Vis mer

Ikke best for vektreduksjon






Problemet med svømming, er at det ikke alltid er like lett å få opp pulsen, som under annen kondisjonstrening - som for eksempel løping eller sykling. Og du må derfor svømme ganske fort og jevnt i minst 20 minutter før du merker en effekt.

Da KKs trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe avholdt nettmøte i forrige uke, fikk hun inn et spørsmål relatert til nettopp dette med svømming som trening, og da særlig i forhold til vektnedgang.

Og for de av dere som svømmer for å bli slankere, er svaret kanskje litt nedslående.

- Svømming er super trening, men ikke den beste treningen eller aktiviteten for vektreduksjon, sier Garthe.

LES OGSÅ: Treningen som ikke gir vektnedgang

MANGE FORDELER: Svømming er bra for både kropp og sjel, og ikke minst er det kjempefin trening for deg som sliter med skader.  Foto: Frederic Cirou / ZenShui
MANGE FORDELER: Svømming er bra for både kropp og sjel, og ikke minst er det kjempefin trening for deg som sliter med skader. Foto: Frederic Cirou / ZenShui Vis mer

Øker appetitten din






Ifølge Garthe er det flere årsaker til dette, men den viktigste er at svømming øker appetitten mer enn andre treningsformer.

- Den viktigste grunnen, er at du øker matlysten når du svømmer. Kroppen holdes avkjølt under hele økten og får ikke den økte temperaturen og stresset som følger med treningen, slik at den påvirker appetitten, forklarer hun.

Er du glad i å svømme, trenger du ikke kutte ut aktiviteten. Svømming har nemlig en rekke andre helsefordeler, og kombinerer du det med annen styrke- og kondisjonstrening, vil det forbedre formen din.

- Jeg ville tatt to økter med annen type trening og holdt på én svømmedag, råder Ina Garthe leseren «Anonym».

LES OGSÅ: Ja, du kan legge på deg av trening

Flere fordeler med svømming:

  • Svømming lærer deg kontroll over pusten - en teknikk du kan bruke ellers, for eksempel når du blir stressa eller får angstanfall.
  • Straks du finner rytmen, blir svømming en meditativ øvelse som gir fin avkobling fra alle tankene som svirrer rundt i hodet ellers. Du finner «flyten», og får roet deg ned mentalt.
  • Du får trent på motorikken når du svømmer. Riktig timing er viktig for å få til svømmetakene.
  • Med riktig svømmestilling blir ryggraden din avlastet og stimulert. Det gjør godt for deg med vond rygg.
  • Uansett om du er overvektig eller tung kan du bevege deg som en fisk i vannet.
  • Å omsluttes av vann minner oss om månedene i mors liv. Dermed kan svømming virke beroligende og avspennende på oss.

    LES OGSÅ: Fysisk form har større betydning enn vekt

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: