VIL NED I VEKT: En ny undersøkelse gjennomført av NorStat på vegne av Midsona Norge og forlaget Lille Måne, viser at hele syv av ti norske kvinner ønsker å gå ned i vekt. Halvparten har også forsøkt å gå ned i vekt i løpet av det siste året.  Foto: Colourbox.com
VIL NED I VEKT: En ny undersøkelse gjennomført av NorStat på vegne av Midsona Norge og forlaget Lille Måne, viser at hele syv av ti norske kvinner ønsker å gå ned i vekt. Halvparten har også forsøkt å gå ned i vekt i løpet av det siste året. Foto: Colourbox.comVis mer

Slanking

Syv av ti kvinner vil ned i vekt

Halvparten har også forsøkt å slanke seg det siste året. Men er dietter bra for deg? Sjekk ekspertenes råd.

Fokuset på helse og sunnhet har aldri vært større enn det er akkurat nå, og stadig flere av oss ønsker å gjøre noe med kostholdet og livsstilen vår for å få en bedre selvfølelse og hverdag.

Og det er kanskje ikke så rart når helse, sunnhet, trening, kropp, mat, fett, karbohydrater, proteiner og vekt er ord vi hører og leser om hver eneste dag gjennom aviser, tv, nettet og i ukeblader.

Én ting som er sikkert og visst er at vi blir påvirket av det vi leser og hører, og de fleste av oss, både kvinner og menn, har nok gått på en eller annen form for slankekur eller diett på et eller annet tidspunkt i livet.

Les også: Derfor er du en jojo-slanker

Kvinner er mest misfornøyd

En ny undersøkelse gjennomført av NorStat på vegne av Midsona Norge (tidligere Midelfart Sonesson), som distribuerer slankeprodukter fra Atkins, og forlaget Lille Måne viser likevel at det er vi kvinner som troner på «slanketoppen».

Hele syv av ti norske kvinner ønsker nemlig å gå ned i vekt og holde seg på en lavere vekt enn de har i dag. Undersøkelsen viser også at halvparten av alle norske kvinner også har forsøkt å slanke seg i løpet av det siste året.

1000 tilfeldige respondenter har deltatt og uttrykk sin holdning i studien, og ifølge Vibeke Blix Stensland, produktgruppesjef i Midsona Norge, viser dette at mange er på utkikk etter den «rette» slankekuren.

- Undersøkelsen bekrefter vårt inntrykk av at mange er på jakt etter en god metode for å gå ned i vekt. Som forventet er det flest kvinner som er opptatt av vekten, men tallene viser at vektnedgang også er viktig for halvparten av alle mennene i undersøkelsen, sier hun i en pressemelding.

Les også: Dette skjer når du slanker deg

Det er i forbindelse med Lille Månes utgivelse av boken «Den nye Atkins-dietten», at NorStat-undersøkelsen er blitt gjennomført.

Atkins-dietten har lenge vært en av verdens mest omdiskuterte dietter, og baserer seg på en lavkarbofilosofi, som betyr at kostholdet ditt skal ha en såkalt «riktig» balanse mellom proteiner, fett og karbohydrater.

Det var legen Robert Atkins som startet Atkins-konseptet, og han ble regnet som selve skaperen av den store lavkarbo-bølgen som har preget USA de siste årene.

Den nye boken er skrevet av tre av USAs fremste kostholdseksperter, som har modernisert Atkins-dietten og oppdatert den på det aller nyeste av forskning innen ernæring, helse og varig vektreduksjon.

Les også: Bør du droppe karbohydrater helt?

Funker ikke i lengden?

KK.nos Trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe har tidligere uttalt at hun er helt imot «lettvinte» dietter, og mener de kan ødelegge kroppen din.

- Jeg mener at det er noe av det mest ødeleggende du kan gjøre med tanke på kroppssammensetning, metabolisme og varig vektendring. I tillegg kan det ha stor påvirkning på den mentale helsen din ved at du ikke lykkes gang på gang, har hun uttalt til KK.no.

Garthe forteller at den største årsaken til at mange prøver seg på ulike dietter er fordi vi stadig er ute etter kjappe løsninger og orker egentlig ikke å gjøre jobben som kreves, samtidig som det skal komme resultater fort.

- De fleste lykkes i begynnelsen med å gå ned i vekt, men så går de også opp igjen veldig fort. For noen blir det bare enda en bekreftelse på at de ikke klarer å gå ned i vekt, hvilket kan være en stor påkjenning, sier Garthe.

Les også: 5 tegn på at dietten er feil for deg

Sikter for høyt

Også Camilla Andersen, ernæringsfysiolog i Somebody.no (EKSTERN LENKE) mener dietter kan skape komplikasjoner.

Problemet er nemlig at mange sikter for høyt og ikke klarer å følge den nye dietten de har laget for seg selv.

– Nå hagler det med slankeråd i aviser, på radioen og på TV. Mange av dem er svært ambisiøse med mye trening og strenge dietter. Fint, men feil hvis man ønsker å hjelpe og inspirere mange. Lista legges for høyt, har hun tidligere uttalt.

Andersen tror også at mange gir opp før de har begynt fordi tipsene fra alle slankeguruene og treningsprofetene gir inntrykk av at du må legge om hele livsstilen din. Det er ikke nødvendig.

- For mange vil en god start være å hoppe over annenhver kake, bolle eller porsjon med pommes frites! For å lykkes på sikt, må man begynne i det små. Enkle endringer i spisevaner og innføring av hverdagsaktivitet. Gå litt mer. Finne påskudd til å bevege seg både inne og ute. Reis deg litt oftere fra stolen for å hente noe, og gå når du skal i butikken, sier Andersen.

Les også: Derfor sitter de ekstra kiloene fast

Gjør det på denne måten

Her får du Ina Garthes ti enkle regler som gjør hverdagsmaten sunn og næringsrik. Tipsene fungerer like fint enten du bor alene eller du skal lage mat til en hel familie.

1) Spis hver 3-4 time
Ofte innebærer det frokost, lunsj, middag og kvelds med 1-2 små mellommåltider slik at du ikke blir oversulten til måltidene. Gode mellommåltider kan være frukt, knekkebrød, lettyoghurt, kesam og bær, smoothie, cottagecheese og syltetøy

2) Gå for grovt
Bytt fra fine/halvgrove kornprodukter til grove, fra vanlig pasta til fullkornspasta og gjerne fra hvit ris til naturris.

3) 5 om dagen
Inkludér 2 frukter og 3 porsjoner grønnsaker per dag. Husk at ett glass juice teller som en frukt eller grønnsak.

4) Ren mat for pengene
Benytt deg av renere proteinkilder. Du sparer mange kalorier ved å gå fra kjøttdeig til karbonadedeig og fra pølse og farseprodukter til de lettere pølsene og fileter.

5) Lett fett
Dersom du MÅ ha smør på skivene, bruk en lett-variant av for eksempel vitaproduktene (gunstig fettsyresammensetning).

6) Olje framfor smør
Bruk olje i matlaging i stedenfor hardt smør.

7) Kok eller bak
Forebered maten oftere ved koking eller baking i ovn til fordel for steking.

8) 3 fra kua
Inkludér 3 porsjoner meieriprodukter daglig, og da en lett/mager variant.

9). Én skje er nok
Husk tran hver dag!

10) Litt er lov
Er det noe du liker veldig godt og som ikke er så veldig sunt? Det er helt i orden! Husk å inkludere dette i ditt kosthold i passende mengder.

– Jeg mener at det er smart å bare gi litt blaffen innimellom, - bare ikke hver dag, har Ina Garthe uttalt til KK.no ved en tidligere anledning.

Hun mener det er viktig å dersom du hovedsakelig spiser sunt og variert og ikke har noen vektproblemer, bør du kunne tillate deg for eksempel litt sjokolade i blant. Derfor er det faktisk en av de tingene hun selv alltid har i kjøleskapet.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: