Supermat

Syv typer supermat du bør spise nå

Oktober betyr mengder av supermat i grønnsaksdisken. Fyll opp kjøleskapet!

VELKJENTE HØSTVENNER: Men også granateple, rødbeter og løk bør finne sin plass i kjøleskapet.  Foto: Colourbox.com
VELKJENTE HØSTVENNER: Men også granateple, rødbeter og løk bør finne sin plass i kjøleskapet. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
En grunn til å elske høsten, er overfloden av friske, fargerike og smakfulle grønnsaker i butikkhyllene. Oktober intet unntak. Her er noen av rockestjernene i grønnsaksavdelingen:GulrotHvorfor vi elsker dem: Godt for øyet med A-vitamin og betakaroten. I tillegg er den oransje grønnsaken rik på fiber, kalium og C- og K-vitaminer.Hvordan nyte dem: Ta en gulrot rå, eller kok dem møre til middagen. Ifølge Huffington Post skal det gjøre det lettere å ta opp næringsstoffene, fordi de inneholder folsyre som lettere frigjøres ved lett varmebehandling. GresskarHvorfor vi elsker dem: Oktober betyr at åkrene tømmes for halloweenlykter, men spis dem også. Fulle av A-vitamin, og rik på alfa- og betakaroten. Dr. Mike Roussell, ernæringsfysiolog på Shape.com, kan fortelle at særlig gresskar kan redusere risikoen for en rekke sykdommer, inkludert brystkreft, på grunn av betakaroten og alfakaroten. – Gjennom en analyse av 24 forskjellige studier kunne forskere se at bare tre av syv forskjellige karotenoider (antioksidantene som blant annet gir gresskar og gulrøtter den friske fargen) kan bidra til å bekjempe brystkreft; betakaroten, alfakaroten og lutein, forteller Roussell. Hvordan nyte det: Gresskarfrø inneholder mye omega3, som gjør det til deilig snacks. Bruk gresskarkjøttet i pai, suppe eller i smoothien. LES OGSÅ: Derfor bør du spise grove grønnsakerGranatepleHvorfor vi elsker dem: Hjertegode antioksidanter, fiber, vitamin K og C. Ifølge legen Steven G. Pratt, forfatter av flere bøker, blant annet «Superfoods Rx: Fourteen Foods that Will Change Your Life», har granateple blitt knyttet opp mot bekjempelse av prostata- og brystkreft. Hvordan nyte dem: Spis frøene sammen med frokostblandingen eller i salaten, er rådet fra tidligere ernæringsfysiolog for «The Biggest Loser», Cheryl Forberg. Eller gå for granateplejuice, som er laget av hele frukten. Da utnytter du næringsstoffene som både finnes i skallet og frukten, som på andre måter er vanskelig å spise. ArtisjokkerHvorfor vi elsker dem: En god kilde til fiber og C-vitamin, i tillegg til å inneholde få kalorier. Artisjokkhjertene er spesielt rike på antioksidanter. I en studie fra 2006 ble artisjokkhjertene rangert høyere på antioksidant-tetthet enn blant annet blåbær og mørk sjokolade. Hvordan nyte dem: Damp hele artisjokken til middag, eller bruk hjertene i en høstlig salat. Pass deg forøvrig for dressingen, velg heller olivenolje og krydder, oppfordrer Pratt. LES OGSÅ: Slik lurer du mer grønt inn i kostenRødbeterHvorfor vi elsker dem: Du ser det på den dype rødfargen hvor fullstappet de er med antioksidanter som gir oss helsefordeler i bøtter og spann. Hvordan nyte dem: Rå i salat, syltet på leverposteien eller gulosten, som kremet suppe eller tilbehør til fisken. KålHvorfor vi elsker dem: Så lenge den ikke er overlesset med majones i salat, er denne grønnsaken super for helsen. Her finner du mye C-vitamin, fiber og kalium. Også denne kula av grønt kan beskytte mot kreft, ifølge Pratt. Kål inneholder nemlig store mengder av betakaroten, alfakaroten og lutein.Hvordan nyte det: Får-i-kål er det mest nærliggende å tipse om i disse lammekjøtt-tider. Rødkål i spinatsalaten anbefales også. Ellers er den god å spise rå - i små mengder. LøkHvorfor vi elsker dem: Den tårefremkallende løken kan linkes til lavere kolesterol og blodtrykk, den kan redusere risikoen for prostatakreft. Løken går under betegnelsen "grove grønnsaker". Hvordan nyte det: Løksuppe er ypperlig høstmat, og det går godt an å tilsette løk i det meste av omeletter, salater og smørbrød. Det finnes vel ikke en grønnsaksrett som ikke har godt av litt løk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer