VALNØTTER: Er proppfulle av sunne næringsstoffer. Spiser du syv om dagen kan dette også senke nivået av skadelig kolesterol, redusere stress og minske risikoen for utvikling av brystkreft, har tidligere forskning vist.  Foto: Getty Images/iStockphoto
VALNØTTER: Er proppfulle av sunne næringsstoffer. Spiser du syv om dagen kan dette også senke nivået av skadelig kolesterol, redusere stress og minske risikoen for utvikling av brystkreft, har tidligere forskning vist. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Nøtter

Syv valnøtter om dagen er alt du trenger

Senker kolesterol, motvirker stress og minsker risikoen for kreft.

Publisert
Julen er riktignok over for denne gang, men mens ribberestene og «de syv sortene» forhåpentligvis har gått på dynga, er det én julefavoritt du virkelig bør beholde i huset - nemlig valnøttene.

Dersom du er fast leser av KK.no har du antagelig fått med deg at valnøtter er blant de sunneste nøttene du kan spise.

LES OGSÅ: Derfor bør du knaske nøtter

Proppfulle av antioksidanter

I tillegg til å være gode på smak, og perfekte som tilskudd i salater, kornblandinger, bakevarer og som snacks, er nemlig valnøtter proppfulle av antioksidanter, og kun syv om dagen inneholder nok næringsstoffer til å kunne motvirke sykdom og senke kolesterolet ditt.

Forskning gjennomført ved Scranton universitetet i Pennsylvania (mer info finner du her - ekstern lenke) i fjor viste at valnøtter faktisk inneholder nesten dobbelt så mange antioksidanter (og da særlig polyfenoler) som mandler, peanøtter, pistasjenøtter, hasselnøtter, paranøtter, macadamianøtter, cashewnøtter og pekannøtter.

I tillegg inneholder nøttene fire til 15 ganger så mye antioksidanter som vitamin E, som er kjent for sin sterke antioksidanteffekt.

SUNT: Syv valnøtter om dagen er alt du trenger.  Foto: Getty Images/Hemera
SUNT: Syv valnøtter om dagen er alt du trenger. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Motvirker skadelig kolesterol, stress og kreft

Ifølge professor Joe Vinson, som var leder for studien ved Scranton, kan næringsstoffene også senke nivået av skadelig kolesterol i kroppen, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

- Valnøtter er supre når det gjelder å senke nivået av skadelig kolesterol i kroppen. Både ristede og vanlige valnøtter er rike på polyfenoler, som har denne effekten, sier han.

Tidligere studier har også vist at syv valnøtter om dagen (cirka 50 gram) kan redusere stress, blant annet fordi nøttene er rike på omega-3, som kan dempe den negative effekten stress har på hjertet ditt.

Som om ikke dette var nok til å få deg til å knaske en håndfull om dagen, har forskning også vist at regelmessig inntak av valnøtter kan minske risikoen for brystkreft med opptil 50 prosent.

Valnøtter er også rike på vitamin B6 og kalsium - sistnevnte er viktig for beinbygning og skjelett.

Næringsinnhold i 100 g spiselig matvare:




(kilde: Frukt.no - ekstern lenke)

Spiselig del - 43 %
Vann - 3 g
KJ - 2888
Kcal - 700
Protein - 14.7 g
Karbohydrat - 3.3 g
Fett - 68.5 g

LES OGSÅ: Slik kan nøtter hjelpe deg ned i vekt

Sunt fett

Altså, flere av oss burde øke inntaket av valnøtter. Ifølge Vinson gjelder dette også inntaket av andre nøttetyper, selv om du har hørt at fettinnholdet er høyt.

- Mange mennesker ser ut til å kutte ut nøtter fordi de er redde for det høye fettinnholdet, men nøtter inneholder faktisk bare flerumettede og enumettede fettsyrer, heller enn mettede fettsyrer, som tetter blodårene, sier han:

- Nøtter er også rike på fiber (og antioksidanter), og så fremt du holder deg til moderate mengder vil de kunne tilføre kroppen viktige næringsstoffer som er nødvendige for god helse.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer