GREIT MED LITT ØL: En øl eller to i helgen skal du få lov til å unne deg!
GREIT MED LITT ØL: En øl eller to i helgen skal du få lov til å unne deg! Vis mer

Alkohol

Ta deg en øl i dag

Og med god samvittighet - den kan ha flere positive helseeffekter.

Kribler det i magen med tanke på å ta årets første utepils? Eller har du planer om en bytur i helgen? Da trenger du i så fall ikke la samvittigheten stanse deg.

Det mener hvert fall visse eksperter. Selv om øl ofte har et dårlig rykte, spesielt blant kvinner som tror de legger på seg av den, viser det seg at øl faktisk kan være helsebringende.

Øl inneholder antioksidanter og er en kilde til forskjellige B-vitaminer. Disse B-vitaminene er blant annet viktige i vårt forsvar mot kreft, nødvendig for omsetningen av protein, fett og karbohydrater, og har en positiv effekt på hår, hud, negler, syn, lepper, tunge og vekst.

Men for å oppnå denne effekten, kan du ikke velge fritt fram i ølhyllen i butikken.

LES OGSÅ: Ja, øl kan være sunt

Velg riktig type

Nå kunne du kanskje ønske at det er øl av type lavkarbo som inneholder helsebringende antioksidanter. Da må vi dessverre skuffe deg.

Det er nemlig mørk øl som har høyest antioksidantinnhold, og som kan reversere skadeomfanget til de frie radikalene.

En ny studie publisert i Journal of the Science of Food Agriculture viser i tillegg at mørk øl har et høyere jerninnhold sammenliknet med lysere øl. Jern er et essensielt mineral som kroppen har behov for, blant annet for å frakte oksygen fra lungene til resten av kroppen.

Et alternativ for de spesielt interesserte er å brygge ølen selv. Øl som produseres på denne måten er langt sunnere enn masseproduserte flasker og bokser, blant annet fordi de inneholder mer humle.

Humle er en slyngplante som inneholder polyfenoler som bidrar til å redusere kolesterol og hemmer kreft, ifølge Fox News. Humle brukes til å sette bitterhet, aroma og smak på øl.

BEGRENS INNTAKET: WHO definerer storforbruk for kvinner på 14 alkoholenheter per uke. Foto: Thinkstock
BEGRENS INNTAKET: WHO definerer storforbruk for kvinner på 14 alkoholenheter per uke. Foto: Thinkstock Vis mer

Øl mot dehydrering

Eksperter sier videre at du ikke trenger å ha dårlig samvittighet om du tar deg en pils etter en treningsøkt.

Forskere ved Granada University i Spania oppdaget at pils kan redusere faren for dehydrering på samme måte som vann. De testet ut dette på en gruppe mennesker som ble bedt om å trene hardt i varmt vær. Etter økten fikk halvparten øl å drikke, mens de andre fikk vann.

Konklusjonen er at hos unge friske personer kan et moderat inntak av øl være like virkningsfult som vann når det kommer til dehydrering og restitusjon etter treningsøkten. Les mer om studien her.

Mens vi er inne på moderat inntak av øl: Som kjent inneholder øl også alkohol, som har en lang rekke skadelige virkninger.

LES OGSÅ: Hvor skadelige er drikkevanene dine?

Husk på dette

Det er med andre ord ikke anbefalt at du heller i deg ubegrensede mengder, selv om den har visse helsebringende effekter.

Anbefalingene fra Verdens helseorganisasjon er at menn og kvinner responderer fysiologisk forskjellig på alkohol, og høyt forbruk gir ulike helsekonsekvenser. WHO definerer storforbruk for kvinner på 14 alkoholenheter per uke, og for menn som 21 alkoholenheter per uke. Over dette forbruksnivået er det forhøyet risiko for helseskader som organskader.

14 enheter alkohol tilsvarer: 9,2 halvlitere øl i uka eller mindre enn 1 ½ halvliter om dagen. 2,8 flasker vin i uka eller en knapp halv flaske vin hver dag.

Med tanke på at øl er en god kilde til antioksidanter og B-vitaminer, er det også viktig å understreke at vin også er en god kilde til antioksidanter, og at et høyt alkoholforbruk ironisk nok kan gi alvorlig B-vitaminmangel.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: