BRA FOR SYNET: Rødvin inneholder antioksidanten resveratrol. Denne har positiv effekt på synet vårt og kan motvirke øyesykdommer.   Foto: Edyta Pawlowska - Fotolia
BRA FOR SYNET: Rødvin inneholder antioksidanten resveratrol. Denne har positiv effekt på synet vårt og kan motvirke øyesykdommer. Foto: Edyta Pawlowska - Fotolia Vis mer

Syn

Ta deg et glass rødvin med god samvittighet

Det kan faktisk være bra for synet ditt.

Publisert
Det finnes mange gode råd som skal kunne hjelpe deg med å forebygge dårlig syn.

Vi vet for eksempel at matvarer som grønnkål, brokkoli og spinat inneholder lutein, som har vist seg å være gunstig for noen av musklene vi har i øyet.

Men visste du at rødvin også kan ha en positiv effekt på synet ditt?

LES OGSÅ: Disse må du spise to og to

DRUER: Antioksidanten resveratrol ligger i drueskallet.  Foto: Colourbox.com
DRUER: Antioksidanten resveratrol ligger i drueskallet. Foto: Colourbox.com Vis mer

Forhindrer øyesykdommer

Å drikke rødvin kan ha mange helsefordeler for kroppen din. På grunn av det høye innholdet av antioksidanter, kan ett glass rødvin om dagen være svært bra for hjertet.

Men det er ikke alt. I tillegg til å være bra for hjertet, kan moderat inntak av vinenvirke slankende og være med på å styrke skjelettet.

Nå viser det seg også å være svært gunstig for synet og kan forhindre at du får øyesykdommer senere i livet.

Milind Pande, som er øyelege (oftalmolog - spesialfeltet innen medisin som beskjeftiger seg med øyelidelser) ved Vision Surgery and Research Centre i Storbritannia, har fortalt til nyhetsnettstedet Daily Mail at rødvin er gunstig for synet fordi det inneholder antioksidanten resveratrol.





Resveratrol er et naturlig forekommende stoff som blir laget i planter for bekjempelse av infeksjoner, skader og UV-stråling.

Antioksidanten ligger i drueskallet, og det skal visstnok bremse den aldersrelaterte svekkelsen av musklene i øynene, som kan føre til synsproblemer.

- Det bremser også veksten av blodkar i øyet – fortsetter disse å vokse kan de forårsake sviktende syn, noe som vil resultere i at briller vil bli nødvendig med alderen, har han fortalt.

LES OGSÅ: Derfor bør du hakke opp hvitløken

GRØNNKÅL: Grønnkål inneholder lutein som kan forbedre øyets funksjonsevne.   Foto: Thinkstock.com
GRØNNKÅL: Grønnkål inneholder lutein som kan forbedre øyets funksjonsevne. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Skarpere syn med grønnkål

Det er ikke bare rødvin som kan ha positiv innvirkning på synet vårt. Tidligere har KK.no skrevet at grønnkål er noe av det beste du kan spise om du ønsker deg bedre syn.

Dette er på grunn av kålens høye innhold av lutein, som er en antioksidant i karotenoid-familien. Denne finnes det spesielt mye av i frukt og grønnsaker, særlig de fargesterke variantene.





I en studie som ble utført ved Peking University, fant forskerne ut at lutein har en positiv effekt på øyehelsen, og at et høyt inntak av dette stoffet forbedret øyets funksjonsevne.

Disse resultatene kom forskningsteamet fram til etter at en rekke testpersoner hadde blitt gitt luteintilskudd i en tidsperiode på over ett år.

Ifølge forskerne hadde testdeltagerne både fått skarpere syn, de hadde forbedret evne til å se kontraster, som på en pc-skjerm, i tillegg til at synet deres var blitt mer sensitivt til skarpt lys, noe som er svært viktige når du kjører bil på kveldstid.

LES OGSÅ: Energidrikker kan skade hjertet

BÆR: Bær er supert for synet, og jo blåere de er, jo bedre.  Foto: Colourbox
BÆR: Bær er supert for synet, og jo blåere de er, jo bedre. Foto: Colourbox Vis mer

Bær styrker synet

Både solbær, blåbær og bjørnebær er supermat som styrker synet.

Det viser seg nemlig at bærenes høye innhold av anthocyaniner og mikroskpopiske plantestoffer, skal virke forebyggende på natteblindhet og grå stær. I tillegg kan det forbedre evnen til å tilpasse seg skiftende lysforhold.

Jo blåere bærene du spiser er, jo bedre er de. Konsentrasjonen av fargestoffkomponenten antocyaniner, som skaper blåfargen i bærene, er så sterk at japanerne faktisk kaller det bare for «synsbær».





Dersom du vil ha mest mulig næringsstoffer ut av bærene, bør du spise dem ferske eller nedfryste.

I likhet med en del andre frukter og grønnsaker har bær relativt kort holdbarhet. I tillegg kan behandling av råvarene, lagringstemperatur og emballasje ha veldig mye å si, hvertfall når det gjelder nivået av antioksidanter, som ofte reduseres fra råvare til ferdig produkt.

Derfor bør du være oppmersom på at en rask nedkjøling og jevn tempratur under lagringsperioden er viktig for å bevare mest mulig av antioksidantene i bærene.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer