SPIS AVOKADO: En halv avokado i lunsjen bidrar til å holde deg mett lenger og kan forebygge småspising gjennom dagen.  Foto: Thinkstock.com
SPIS AVOKADO: En halv avokado i lunsjen bidrar til å holde deg mett lenger og kan forebygge småspising gjennom dagen. Foto: Thinkstock.comVis mer

Vekt

Ta en halv avokado med lunsjen

Det har en helt genial effekt på appetitten!

Etter juleferien kan det være litt vanskelig å komme tilbake til normale rutiner.

Med nyttårsforsetter og kanskje et par kilo ekstra etter ferien skal medisterkaker, ribbe, gode sauser og søtsaker plutselig byttes ut med salat og grønnsaker.

Og en utfordring for mange er småspising mellom måltider.

Etter en periode med godsaker stående fremme til enhver tid, er det mange som er ekstra fysne på noe godt hele tiden. Dessverre er det gjerne her de ekstra kiloene sniker seg på.





En ny studie viser imidlertid at avokado er supereffektivt for å få slutt på småspising.

LES OGSÅ: Superbæret du bør spise mer av

UNNGÅ SMÅSPISING: Når lunsjen holder deg mett lenger, er det lettere å styre unna godteriskålen på jobb i løpet av dagen. Foto: Thinkstock.com
UNNGÅ SMÅSPISING: Når lunsjen holder deg mett lenger, er det lettere å styre unna godteriskålen på jobb i løpet av dagen. Foto: Thinkstock.com Vis mer

En halv avokado er alt som skal til

Det er forskere ved Loma Linda University i California som har kommet frem til at avokado er mye mer enn et smakfullt tilskudd i salaten, skriver Daily Mail.

Resultatene deres tyder på at bare en halv avokado i lunsjen gjør deg mer mett og kan redusere fristelsen til å småspise mellom måltidene.

Men, hvordan?

– Tilfredshet er en viktig faktor når det kommer til å holde kontroll på vekten, fordi det er mindre sannsynlighet for at personer som føler seg tilfreds spiser mellom måltidene, sier lederen av studien, Dr. Joan Sabate.

Og ut fra resultatene er det tydelig at avokado har denne effekten.

De som spiste en halv avokado i lunsjen reduserte sultfølelsen med 40 prosent gjennom de neste tre timene og 28 prosent gjennom de neste fire timene - noe som også gjorde det lettere å holde seg unna eventuell småspising.






LES OGSÅ: Den sunneste frukten du kan småspise

En kilde til sunt fett, fiber og vitaminer

Målet til forskerne var å se hvordan inntak av avokado påvirker metthetsfølelse, blodsukker, insulinrespons og småspising.

Dette undersøkte de nærmere blant 26 overvektige, men ellers friske deltakere.

I tillegg til at inntak av avokado i lunsjen bidro til at deltakerne holdt seg mette mye lenger, oppdaget de også en annen fordel.

– Vi la merke til at selv om inntak av avokado økte det totale inntaket av karbohydrater og kalorier i måltidet, så det ikke ut til at frukten påvirket blodsukkeret noe mer enn da deltakerne spiste en standard lunsj, sier Sabate.

En halv avokado inneholder omkring 150 kilokaloirer.

Og selv om den tidligere har fått et litt dårlig rykte på grunn av det høye fettinnholdet, har studier avdekket at dette er helt ufortjent. Dette fettet er nemlig av det sunne slaget og bidrar til å senke det dårlige kolesterolet, redusere risikoen for hjertesykdom og skjerpe hjernen.

I tillegg er den grønne herligheten rik på fiber, kalium og B-, E-, K-, A- og C-vitaminer.

Selv om resultatene i studien er svært positive, understreker likevel Sabate at det er behov for flere studier på området før det kan gis som en anbefaling til hele befolkningen.

LES OGSÅ: Slik åpner du vinflasken uten opptrekker

BYTT UT SMØRET: Avokado kan brukes til mye mer enn du tror - faktisk også i baksten. I tillegg til at du reduserer mengden mettet fett, og øker inntaket av det sunne, tilfører du også masse mer næringsstoffer.  Foto: All Over Press
BYTT UT SMØRET: Avokado kan brukes til mye mer enn du tror - faktisk også i baksten. I tillegg til at du reduserer mengden mettet fett, og øker inntaket av det sunne, tilfører du også masse mer næringsstoffer. Foto: All Over Press Vis mer

Bytt ut smøret med avokado

Det er likevel ingen tvil om at avokado har en rekke fordeler for helsen din.






Blant annet kan avokado hjelpe deg med å få tilbake energien på jobb.

Hvis du er i tvil om hvordan du skal bruke frukten, kan du for eksempel bytte ut smør med avokado - enten det er på brødskiva eller i baksten.

Den smøraktige konsistensen til frukten (for det er faktisk en frukt) er en perfekt erstatning for nettopp smør.

Neste gang du skal bake kan du prøve å bytte ut halvparten av smøret i oppskriften med avokado. En hel avokado vil tilsvare omtrent tre fjerdeler av en kopp, eller 230 gram - selv om det vil avhenge noe av størrelsen på frukten.

Ved å bytte ut en del av smøret reduserer du også innholdet av mettet fett og erstatter det med det hjertevennlige, enumettede fettet. I tillegg øker du innholdet av kalium og B-, E-, K-, A- og C-vitaminer og antioksidanter. Prøv det i både cookies, brød og muffins.

SUNT FETT: Avokado er riktignok en fettrik frukt, men den inneholder fett av det sunne slaget - som kroppen har godt av i moderate mengder.  Foto: Thinkstock.com
SUNT FETT: Avokado er riktignok en fettrik frukt, men den inneholder fett av det sunne slaget - som kroppen har godt av i moderate mengder. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: