FRUSTRERT? Koker det i hodet, kutt ut deg selv og tenk på andre rundt deg. Et skikkelig friminutt. Foto: All Over Press
FRUSTRERT? Koker det i hodet, kutt ut deg selv og tenk på andre rundt deg. Et skikkelig friminutt. Foto: All Over Press
Mindfulness

Ta et friminutt fra deg selv

Du trenger ikke fordype deg i mindfulness for å få det til.

KK.NO: Ta friminutt fra deg selv! Det er befriende å fokusere helt på andre, og glemme seg selv en stund, påpeker KKs livscoach Christine Otterstad.

Mye av jobben hennes går ut på å være til stede for kundene sine. Det betyr at hun samtidig må settes seg og sine egne behov til side når hun jobber.

– Det er faktisk ofte deilig å få litt fri fra meg selv og mine ting, sier hun.

Ikke misforstå, coachen mener selvsagt at vi skal ta tak i våre egne problemer.

LES OGSÅ: Slik redder du forholdet ditt

Men det er en tid for alt. Noen ganger er det lurt å sette seg selv til side og dykke ned i andres hoder også, ikke bare sitt eget.

LES OGSÅ: Lytt med empati

Mindfulness = tid til å stoppe opp

Mindfulness er en tilnærmingsmåte til å nyte tilstedeværelse på, sier Otterstad.

Det er en god påminnelse om å stoppe opp og evaluere hva som er viktig, og hva vi skal bruke tid og hodebry på.

CHRISTINE OTTERSTAD: Er KKs livsstilscoach og ekspert.
CHRISTINE OTTERSTAD: Er KKs livsstilscoach og ekspert. Vis mer

– Men når hodet er fullt av oppgaver, bekymringer og ikke minst av deg selv, er det vanskelig å evaluere hva som er viktig, sier coachen.

LES OGSÅ: Prioriter det viktigste, og unngå stress

Hvor lett er det å stoppe opp når du har et hode som koker over av meg, meg, meg, meg?

Hun viser til professor i sosialmedisin, Per Fugelli, som ber oss rette fokuset litt mer utover, slik at vi ikke blir overveldet og overfokusert på oss selv.

Han sier at en god resept på et godt liv er å gi litt mer faen, og at vi vil ha godt av å legge fokuset over på flokken vår innimellom.

LES OGSÅ: Mindfulness er sunt for hjernen din

Slik gjør du det

Hvordan får vi så disse deilige friminuttene fra oss selv? Ofte er det veldig enkelt, ifølge Otterstad. Ofte kommer de …

  • når du leser en god bok
  • når du steller i hagen
  • kanskje når du trener
  • eller du leker med barna.
     

– Men like ofte kommer de når vi er fullt fokusert på andre mennesker. Når vi setter våre egne oppfatninger, meninger og erfaringer til side og gir full oppmerksomhet til hva venninnen, mannen eller barna sine, påpeker coachen.

LES OGSÅ: Hvordan løfte ditt eget selvbilde

100 ting i hodet

Tenk etter hvor ofte du egentlig klarer å gjøre dette. Ikke særlig ofte, ikke sant?

Ofte har vi hundre andre ting som svirrer rundt i hodet samtidig som venninnen eller kjæresten forteller om noe viktig som skjedde på jobben.

Like ofte har vi kanskje svaret på tungen allerede før de er ferdig med å snakke.

– Gjør deg selv en tjeneste, gi deg selv et friminutt fra deg selv, konsentrer deg om noen andre, så skal du se at du vil komme inn i en deilig mindfulness-flyt, råder Christine Otterstad.

 

 

Til forsiden