Trening

Ta pulsen på treningen

Slik får du mer utbytte av treningsøkten.

MAKSPULS MÅ TIL: Fr du begynner å bruke klokken, bør du finne ut hva makspulsen din er på. Det er den du skal forholde deg til under økten.  Foto: All Over Press
MAKSPULS MÅ TIL: Fr du begynner å bruke klokken, bør du finne ut hva makspulsen din er på. Det er den du skal forholde deg til under økten. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Lurer du på om du trener effektivt? Svaret ligger i pulsen din. - Bruk av pulsklokke er den beste måten å kontrollere at du trener riktig. Det er også en motivasjonsfaktor fordi du ser framgangen din veldig fort, sier helse- og treningsterapeut Halvor Lauvstad til kk.no.Han anbefaler både mosjonister og toppidrettsutøvere å bruke pulsklokke. - Hvis du begynner å trene to ganger i uka eller mer, vil pulsen vise at du orker mer etter bare to til tre uker, sier Lauvstad.- Det som egentlig skjer er at hjertet ditt klarer å pumpe mer og mer oksygenrikt blod ut til musklene per hjerteslag per minutt. Etter hvert som formen blir bedre, må du jobber mer for å komme opp i samme puls.TRENINGSPULS: For å bruke pulsklokke må du først finne din egen treningspuls.- Dette er en puls som du får god effekt av å ligge på når du trener. Treningspulsen avhenger av hva som er målet ditt, men for de aller fleste vil 75 prosent av maksimalpulsen være bra, sier Halvor Lauvstad.Det finnes flere måter å regne ut sin egen treningspuls, men som en tommelfingerregel kan du sette makspulsen til 220 minus alderen din, og deretter multiplisere dette tallet med ønsket treningsnivå i prosent. Hvis du er 20 år og skal ligge på 75 prosent av makspulsen når du trener, vil regnestykket se slik ut: (220-20) x 0,75 = 150TRYGGERE TRENING: Noen trener for å gå ned i vekt, mens andre svetter for større muskler, mer overskudd og generelt bedre form. Uansett er pulsklokken et hjelpemiddel.- Den måler hjertefrekvensen din nøyaktig, og kan si fra når du trener for hardt eller når du kan ta i litt ekstra, skriver spesialist i allmennmedisin, Christian Anker, i artikkelen «Tryggere trening» på nettstedet Helsenett.no.Anker anbefaler også kronisk syke å trene med pulsklokke.- Den hjelper deg til å variere treningen slik at du oppnår bedre resultater. Like viktig er at du unngår overtrening. LES OGSÅ: Slik trener du deg ned i vekt

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer