TACOLEFSER: Dersom du skal ha taco til middag kan det være lurt å velge grove fullkorns lefser fremfor de fine, da disse inneholder mer kostfiber som er bra for kroppen og holder deg mett lengre.  Foto: bit24 - Fotolia
TACOLEFSER: Dersom du skal ha taco til middag kan det være lurt å velge grove fullkorns lefser fremfor de fine, da disse inneholder mer kostfiber som er bra for kroppen og holder deg mett lengre. Foto: bit24 - Fotolia Vis mer

Taco

Tacolefsene du bør velge

Her er det du bør se etter på pakningen.

Publisert

Taco er den soleklare fredagsfavoritten her til lands, og det er ikke rent lite av den meksikanske retten vi hiver i oss i løpet av ett år.

En undersøkelse utført av Opplysningskontoret for frukt og grønt viser nemlig at det selges hele 14,4 millioner enheter av meksikanske skjell og lefser i Norge årlig.

Og dette er jo ikke rart, for ikke bare er retten enkel, god og populær blant de små, men den kan også være sunn og næringsrik – så fremt du velger de riktige råvarene.

LES OGSÅ: Tacokrydder kan være en saltbombe

Velg grove tacolefser

Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS, anbefaler deg å velge de fiberrike, grove tacolefsene, da disse inneholder kostfiber som vi nordmenn bør spise mer av.

- Jeg anbefaler deg å velge de fiberrike grove tacolefsene fremfor de andre variantene, og hvert fall fremfor tacoskjell.

De grove tacolefsene er litt mer energirike enn de andre typene, men til gjengjeld gir de ifølge Roede mye kostfiber og metthet som varer.

- Du bør prøve å spise mye kostfiber, da det ikke bare er bra for fordøyelsen, men også gir mer stabilt blodsukker og metthet som varer lengre og bidrar til er sunnere kosthold.

- Jeg har også med hell brukt lefser og lumper hjemme hos oss hvor alle barna og de voksne syntes det var kjempegodt. Det som er så bra med disse er at de ikke er altfor mektige og de gjør det lettere å begrense hvor mye du tar på og hvor mye du spiser.

LES OGSÅ: Slik fyller du fiberkvoten uten brød

FULLKORN: Fullkornslefser gir mer fiber og bidrar med mer mineraler og vitaminer enn de fine typene.  Foto: marilyn barbone - Fotolia
FULLKORN: Fullkornslefser gir mer fiber og bidrar med mer mineraler og vitaminer enn de fine typene. Foto: marilyn barbone - Fotolia Vis mer

Styr unna palmeolje

Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, er i likhet med Roede enig i at du bør gå for de grove lefsene fremfor de fine.

- Velg de lefsene som det står på pakken at er laget av fullkorn og som inneholder rapsolje. Disse inneholder en viss andel fullkornsmel i motsetning til de andre, fine typene lefser som er laget på siktet hvetemel og er fiberfattige.

- Ikke bare gir fullkornslefser mer fiber, men også en høyere andel vitaminer og mineraler. De som har merket produktet med rapsolje inneholder ikke palmeolje, og dermed får du også en tacolefse med sunnere fettsyresammensetning.

Ifølge Bramat.no er tacolefsene du får kjøpt i butikken enten tilsatt palmeolje eller rapsolje. Palmeolje er en kilde til den kolesteroløkende, mettede fettsyren palmitinsyre.

Brukes det mye palmeolje i produktet vil innholdet av mettet fett gå opp, brukes det lite palmeolje så har det mindre å si på den totale fettsyresammensetningen.

Rapsolje derimot har en gunstig fettsyresammensetning og er en mye bedre tilsetting enn palmeoljen. Det er verdt å merke seg at selv om det står vegetabilsk olje på etiketten, så betyr ikke dette alltid at det er palmeolje som skjuler seg bak navnet.

LES OGSÅ: Bytt ut rømmen med mager kesam

UNNGÅ PALMEOLJE: Palmeolje er en kilde til den kolesteroløkende, mettede fettsyren palmitinsyren. Brukes det mye denne oljen i produktet vil innholdet av mettet fett gå opp.  Foto: thegiffary - Fotolia
UNNGÅ PALMEOLJE: Palmeolje er en kilde til den kolesteroløkende, mettede fettsyren palmitinsyren. Brukes det mye denne oljen i produktet vil innholdet av mettet fett gå opp. Foto: thegiffary - Fotolia Vis mer

Slik blir favoritten sunnere

Det å hive i seg store mengder tacolefser som er proppfulle av kjøttdeig, ost og rømme er ikke spesielt sunt, og derfor bør du ifølge Roede prøve å begrense, eller bytte ut disse matvarene med sunnere alternativer.

- Skal du ha kjøtt på – velg karbonadedeig fremfor kjøttdeig, eller bruk strimler av svinekjøtt eller annet rent kjøtt. Kylling er supert på, og her er det mange morsomme marinader man kan erstatte det opprinnelige tacokrydderet med. Fisk er også veldig godt på tacolefsen, enten grillet, bakt i ovnen eller rå. Både hvit fisk eller rød fisk passer bra.

EKSPERTEN: Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS. Foto: Axel Bauer
EKSPERTEN: Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS. Foto: Axel Bauer Vis mer

En annen ting mange av oss er avhengige av å ha til middagsfavoritten er rømme. Dette mener Roede du fint kan bytte ut med mager kesam, gresk yoghurt eller ekstra lett rømme.

 - Når man har så mye forskjellig på tacoen smaker de fleste ikke noen stor forskjell, men det er mye sunnhet å hente på å bytte ut.  Du kan godt droppe rømmen og heller bruke avocado som bidrar med den kremete konsistensen.

- Et annet godt tips er å lage en god salsa selv – tacoen blir mye friskere og får mye mer og bedre smak – og mye av det andre tilbehøret blir overflødig. Gjør den gjerne litt hot – så er det også lettere å begrense mengden du spiser.

Vil du lage en sunnere taco?

Da kan du prøve Roedes favorittoppskrift under:

Mariner kylling i hvitløk, lime, litt salt og pepper og cumin. La det marinere i en halvtime og stek det i stekepannen på ikke altfor sterk varme.

Ha kyllingen på grove tacolefser eller lomper, sammen med vårløk, strimlet agurk, tomater i terninger og avocado. Bruk gjerne en hjemmelaget salsa med tomat og chili i stedet for tomatene.

LES OGSÅ: Nyt tacoen og gå ned i vekt

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer