<strong>OBS PÅ INNHOLD:</strong> Take away-pizza, som fra Peppes eller Dolly, kan inneholde opp mot dobbelt så mye salt sammenlignet med vanlig frossenpizza, som Grandiosa og Big One.  Foto: Getty Images/iStockphoto
OBS PÅ INNHOLD: Take away-pizza, som fra Peppes eller Dolly, kan inneholde opp mot dobbelt så mye salt sammenlignet med vanlig frossenpizza, som Grandiosa og Big One. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Pizza

Take away-pizza kan være en saltbombe

Har nesten dobbelt så høyt innhold av salt som frossenpizzaer.

Publisert
Sist oppdatert
Er du en av dem som nyter en pizza fra Peppes eller Dolly én eller flere ganger i uka, bør du være litt obs på mer enn kaloriinnholdet.

De fleste av oss er klar over at ferdigpizza (som for eksempel Grandiosa og Big One) ikke er det sunneste vi kan velge til middag.

Og med den ekstra tykke bunnen, mye smeltet ost, kjøtt, saus og kanskje litt rømmedressing ved siden av, er heller ikke take away-pizza det mest gunstige du kan hive i deg– særlig hvis du er opptatt av å bevare helse og figur.

LES OGSÅ: Dette er fortsatt sunnere enn pizza

<strong>MED GRØNNSAKER:</strong> Spiser du pizzaen med en salat eller grønnsaker til får du både i deg deg flere viktige næringsstoffer, og da kan pizza være helt ok som middag i blant. Du minsker også "risikoen" for at du hiver i deg hele pizzaen.  Foto: Colourbox
MED GRØNNSAKER: Spiser du pizzaen med en salat eller grønnsaker til får du både i deg deg flere viktige næringsstoffer, og da kan pizza være helt ok som middag i blant. Du minsker også "risikoen" for at du hiver i deg hele pizzaen. Foto: Colourbox Vis mer

Inneholder mer salt enn frossenpizza

En ny studie gjennomført blant britiske take away-kjeder viser også at flere av de mest populære pizzaene er proppfulle av salt, skriver The Guardian på sin helsenettside (ekstern lenke).

Det som er enda mer oppsiktsvekkende, er imidlertid at disse take away-pizza – som mange av oss ser på som «hjemmelaget», inneholder nesten dobbelt så mye salt som frossenpizzaer som selges i matbutikken.

Ifølge studielederne (analysen ble gjennomført av Consensus Action on Salt and Health og Association of London Environmental Health Managers) svikter take away-kjedene kundene når de selger pizzaer med høyere saltinnhold enn sjøvann.

I tillegg mener de at kjedene bør bli flinkere til å sette på varedeklarasjoner og informere om innhold på nettsidene sine.






LES OGSÅ: Så mye salt bør du kutte

Samme med norsk pizza

I forbindelse med denne saken, har KK.no tatt en titt på næringsinnholdet i fire populære pizzaer fra norske produsenter.

Og det viste seg at også norske take away/restaurantpizzaer har en tendens til høyere saltinnhold enn frossenpizzaer.

Peppes Pizza-favoritten Heavy Heaven inneholder for eksempel 1,6 gram natrium per 100 gram, mens Dollys populære Bankers inneholder 1 gram natrium per 100 gram.

Til sammenligning inneholder Grandiosa Biff og løk 0,5 gram natrium per 100 gram, og Big One American Bacon 0,59 gram natrium per 100 gram.

Med andre ord – take away/restaurantpizzaene inneholder godt over dobbelt så mye natrium (salt) som frossenpizzaene.

LES OGSÅ: 1 av 10 har for høyt blodtrykk

Kan være svært helseskadelig

For mye salt kan være svært skadelig for helsen, og dette er også grunnen til at norske helsemyndigheter fraråder et inntak av salt (natrium) på over fem gram per dag.

Én vanlig pizza Grandiosa veier i underkant av 600 gram, noe som vil si at du får i deg cirka 3 gram natrium (salt), dersom du spiser en hel.

Med tanke på hvor mye større en take away-pizza ofte er, er det enkelt å skjønne at saltinntaket fort kan overskride den anbefalte daglige mengden.

Konsekvensene av overdreven saltbruk er blant annet for høyt blodtrykk, og faktisk så har bare 20 til 30 prosent av den vestlige befolkningen optimalt blodtrykk i dag.

Dersom du går lenge med det som omtales som «høyt blodtrykk» (hypertensjon på fagspråket) risikerer du også å skade hjerte, nyrer, blodårer og hjerne. I tillegg øker risikoen for hjerneslag, blodpropp og hjerteinfarkt.

LES OGSÅ: Slik spiser du deg til et sunnere hjerte

<strong>MINDRE PIZZA:</strong> Ett godt tips er å kjøpe en litt mindre pizza, fremfor å velge den største de har på menyen. Da er det også lettere å kontrollere inntaket.  Foto: Getty Images/iStockphoto
MINDRE PIZZA: Ett godt tips er å kjøpe en litt mindre pizza, fremfor å velge den største de har på menyen. Da er det også lettere å kontrollere inntaket. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Bør kutte ned saltinnhold

Det britiske helsedepartementet har som mål å få ned saltinnholdet i alle kjøpepizzaer til 1,25 gram salt per 100 gram innen utgangen av 2012, men mindre enn én femtedel (16 prosent) av take away-pizzaene de undersøkte møtte disse kravene, sammenlignet med tre-fjerdedeler (72 prosent) av frossenpizzaene.

- Regjeringen gjør ikke nok for å redusere saltinnholdet i take away-sektoren. Salt øker blodtrykket og høyt blodtrykk er blant de vanligste grunnene til slag og hjerteinfarkt. Det å redusere inntaket av salt vil kunne redde tusenvis av menneskeliv, sier Graham MacGregor, professor i hjertehelse ved Wolfson Institute of Preventive Medicine og London School of Medicine.

Mens 85 prosent av alle frossenpizzaene i matbutikken også hadde varedeklarasjon (ernæringsoversikt), hadde omtrent ingen av take away-kjedene slik informasjon på sine forpakninger.






LES OGSÅ: Disse testene bør alle kvinner ta

Slik gjør du pizzaen sunnere

Nå er det selvsagt helt greit å spise take away-pizza en gang i blant, og så fremt du ikke hiver i deg en stor american-style pizza helt alene, har det ikke så mye å si for helsen din.

Det som imidlertid kan være litt lurt, hvertfall hvis du er opptatt av kaloriinnhold, er å se på ostmengde og størrelse på pizzaen.

Velg gjerne lettere ostevarianter hvis det finnes og kjøp heller medium, fremfor stor i størrelse. Det samme gjelder pizzatypen. Velg for eksempel italiensk pizza (tynnere bunn) fremfor amerikansk.

Kjøttprodukter som fisk, kylling eller mager skinke er også bedre enn kjøttdeig, bacon og kjøttboller, bytt gjerne ut litt av kjøtt og ost med grønnsaker, som for eksempel salat.

Spiser du to pizzastykker med en god salat ved siden av, er det et helt ok som middag i blant, og spiser du grønnsaker ved siden av er det også lettere å bli mett uten at du må spise fem-seks pizzastykker.

Sist, men ikke minst kan det være lurt å droppe ekstra fete sauser, som bearnaise og rømmedressing, og dersom pizzaen flyter i olje/fett når du får den, så dabb gjerne av litt med en serviett. Da unngår du mange unødige kalorier.

LES OGSÅ:
Kutt fett uten at du merker det

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer