TAKE AWAY: Det er ingen grunn til å ha dårlig samvittghet dersom du er sugen på take away en dag. Det finnes flere alternativer som ikke er så usunne i seg selv, og uansett finnes det noen gode huskeregler som hjelper det på vei til litt sunnere måltider.  Foto: kwanchaichaiudom - Fotolia
TAKE AWAY: Det er ingen grunn til å ha dårlig samvittghet dersom du er sugen på take away en dag. Det finnes flere alternativer som ikke er så usunne i seg selv, og uansett finnes det noen gode huskeregler som hjelper det på vei til litt sunnere måltider. Foto: kwanchaichaiudom - Fotolia Vis mer

Take Away

Takeaway: hva bør du velge?

Sushi, indisk, thai eller pizza? Her er ekspertens anbefalinger.

KK.NO: Det er noen dager det virkelig ikke frister å lage mat. 

Kanskje du er fyllesyk og helst ikke vil gå ut av sofaen, eller kanskje du har mistet litt av kreativiteten på kjøkkenet og trenger en pause.

Vel, redningen er ikke langt unna!

Sushi, pizza, indisk, thai og uendelig mye annet er bare noen tastetrykk unna, og i de fleste tilfeller kan de leveres rett på døren.

Men dersom du sitter der i joggebuksa og tenker tilbake på nattmaten på vei hjem fra byen, samt alt annet snop du har konsumert i helgen, så kan det hende at du har lyst til å være bare litt sunn likevel. Hva bør du da velge?

LES OGSÅ: Energidrikker du lager helt selv

Take away er ikke nødvendigvis usunt

- Take away er ikke nødvendigvis så usunt, forteller Susanne Christensen, ernæringsfysiolog og faglærer ved Hudpleieakademiet, til KK.no.

«Da må jeg vel velge sushi», tenker du kanskje nå. Sushi er naturligvis et litt sunnere valg siden det inneholder ren fisk, men du må ikke velge sushi hver gang du skal kjøpe take away for å lette på samvittigheten.

- Det kommer an på hva du velger, hvor mye du spiser, samt hvor ofte du spiser det. Jeg mener at alt er lov - det er variasjon som er viktig, forteller Christensen.

Men hvordan vil hun rangere kategoriene av take away-måltider som finnes der ute?

- Det avhenger av flere faktorer. Det som avgjør hvor sunt måltidet er avhenger mengden grønnsaker, ubearbeidet kjøtt og hvilken saus som er brukt, sier hun.

Blant annet anbefaler hun å være obs på tykke sauser - som du ofte finner i indiske retter, samt ost og store mengder ris og pasta, som vil øke energiinnholdet.

- Hvis jeg skal rangere så vil jeg nok si at sushi og thai kommer best ut, mens pizza vil komme nederst. Meksikansk mat inneholder ofte kjøttdeig, bønner og fajitaslefser, samt en del grønnsaker. Her er det ikke innholdet som er problemet, men mengden.

SUSHI: Ja, så er det noe av det beste du kan velge når du skal kjøpe take away, men hvis du er litt mer kritisk til ingrediensene på menyen kan du fint velge noe annet og være like sunn.  Foto: Gastromedia / Alamy/All Over Press
SUSHI: Ja, så er det noe av det beste du kan velge når du skal kjøpe take away, men hvis du er litt mer kritisk til ingrediensene på menyen kan du fint velge noe annet og være like sunn. Foto: Gastromedia / Alamy/All Over Press Vis mer

- Retter med rent kjøtt og mye grønnsaker, eventuelt sushi, er blant de mer sunne alternativene når det gjelder take away, sier Christensen.

Noen gode huskeregler for å velge sunnere:

  • Styr unna bearbeidet kjøtt (som kjøttboller, pølser, burgere), og velg heller rent kjøtt av storfe, svin eller kylling, eventuelt fisk eller skalldyr.
  • Velg retter med mye krydder og urter. Disse gir mye smak i seg selv og du trenger ikke fete sauser.
  • Velg en rett som inneholder mye grønnsaker - eventuelt be om ekstra. Og hvis porsjonen er stor - gjør heller plass til disse enn energirike matvarer som ris og pasta.

LES OGSÅ: Derfor er det lurt å finsnitte kålen

Slik gjør du hurtigmaten litt sunnere

Men hvis det er pizza eller meksikansk mat du er mest fysen på, er det selvfølgelig ikke noe problem å gjøre det litt sunnere - selv etter at du har fått det levert på døren.

- Hvis det er pizza du har lyst på, men ønsker å gjøre den litt sunnere så anbefaler jeg å redusere antall pizzastykker og spe på med en stor salat ved siden av. Da blir du mett på et lavere energiinntak, forteller Christensen.

- Jeg vil likevel påpeke at det ikke er noe problem å spise seg god og mett på pizza en gang i blant, hvis du spiser sunt ellers.

VERSTINGEN: Med fin pizzabunn, mye ost og lite grønnsaker, er dessverre pizza verstingen. Men den kan bli raskt sunnere hvis du reduserer antall biter og sper på med en salat! Foto: Eskymaks - Fotolia
VERSTINGEN: Med fin pizzabunn, mye ost og lite grønnsaker, er dessverre pizza verstingen. Men den kan bli raskt sunnere hvis du reduserer antall biter og sper på med en salat! Foto: Eskymaks - Fotolia Vis mer

Det samme har Ina Garthe, daglig leder for ernæringsavdelingen ved Olympiatoppen, tidligere uttalt til KK.no.

- Det er klart det ikke er å anbefale inntak av pommes frites hver uke. Men det er ikke noe galt med det hvis du begrenser inntaket av de usunne variantene, og heller velger for eksempel grove baguetter med pålegg, sushi eller salater.

Og hvis du reduserer mengden av de meksikanske rettene, kan også dette være et godt alternativ til middag. Men den kan naturligvis bli langt sunnere hvis du lager den selv.

- Lager du denne typen mat selv kan du velge karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, ekstra lett rømme i stedet for vanlig rømme, og bruke masse, friske grønnsaker, forteller ernæringsfysiologen.

Et annet triks for at måltidet skal bli litt sunnere, er å tenke over hva du drikker.

- Dropp colaen ved siden av. Drikk heller vann med oppskåret sitron og lime. Da sparer du en del sukker samtidig som du motvirker dehydrering, forteller Christensen.

LES OGSÅ: Den «beste» brusen du kan velge

PASS PÅ SALTET: Noe det ikke er fullt så lett å styre unna når du bestiller take away er saltet. Dette er en av de viktigste grunnene til at du ikke bør spise det for ofte.  Foto: fox17 - Fotolia
PASS PÅ SALTET: Noe det ikke er fullt så lett å styre unna når du bestiller take away er saltet. Dette er en av de viktigste grunnene til at du ikke bør spise det for ofte. Foto: fox17 - Fotolia Vis mer

Pass på saltinnholdet

Det er imidlertid ikke bare kalorier og fettinnhold du bør tenke over når du skal kjøpe take away. Som mye annen ferdigmat, kan disse rettene inneholde en del salt.

Ifølge Helsedirektoratet regnes det at vi spiser så mye som 10 gram salt i gjennomsnitt per dag. Dette er dobbelt så mye som er anbefalt, og nærmere 60 til 70 prosent av saltinntaket vårt kommer fra bearbeidet mat eller ferdigretter.

Men hva skal du se etter for å styre unna saltet?

- Hvis retten inneholder mye grønnsaker så vil natrulig nok innholdet av salt være lavere. Det er salt i ferdigmat som er det største problemer, ikke det saltet du selv strør på til slutt, forteller Christensen.

- Når det gjelder ferdigmat og take away er det vanskelig å kontrollere saltinntaket, derfor bør du ikke spise det for ofte. Lager du maten selv har du full kontroll, og kan bruke annet krydder enn salt, sier hun.

Vær også obs på saltinnholdet på hel- og halvfabrikat i butikken. Se etter innholdet innholdet av natrium per 100 gram vare. Dette kan måles på følgende måte:

  • Høyt saltinnhold: 0,5 g natrium eller mer per 100 gram vare
  • Middels saltinnhold: 0,1-0,5 g natrium per 100 gram vare
  • Lavt saltinnhold: 0,1 g natrium eller mindre per 100 gram vare

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: