Dietter

Tallerkentrikset gjør deg slank

Slik krymper du måltidene dine. For 62 prosent velger feil slankestrategi.

Legger du på mindre på tallerkenen din, vil du også spise mindre. Foto: All Over Press
Legger du på mindre på tallerkenen din, vil du også spise mindre. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvis du skal forsøke å gå ned i vekt er det viktig at du forsøker å spise mindre. Dette er det allikevel ikke alle som er klar over. Undersøkelser viser at de fleste som forsøker å gå ned i vekt er mer opptatt av hva de spiser enn hvor mye. Her får du noen tips til hvordan du enklere kan begrense størrelsen på måltidene dine.

I en undersøkelse som ble gjort nylig viste det seg at 62 prosent av personene som deltok, var mer opptatt av innholdet i maten enn hvor mye de spiste, som viser seg å ikke være det beste hvis du skal gå ned i vekt. Studien som ble gjort av American Journal og Clinical Nutrition, som viste at hvis kvinner kuttet porsjonene sine med 25 prosent, tilsvarte dette omtrent 250 kalorier, som var nok til å la dem gå ned omtrent en halv kilo i uken.

LES OGSÅ: Gå av deg sjokoladen

Vi overspiser favorittmaten

Så hvis du føler du har gjort alt riktig, men fortsatt ikke har oppnådd noen resultater kan det være at dette er noe du bør kikke på.

- De fleste har en tendens til å overspise favorittmaten sin, som ofte er pasta, brød eller søtsaker, sier Stacey Nelson, ernæringsfysiolog ved Massachusetts General Hospital i Boston til Health.com.

Hun mener årsaken kan være at vi enten er veldig glad i smaken, har en tendens til å kose oss med dette foran tv-en, eller at det er matvaner vi er vant med fra vi var barn. Tipset hennes er å bli kjent med de anbefalte porsjonene for de forskjellige matrettene, og holde deg til dem så godt du kan.

Eksempler kan være smør, hvor smørmengden ikke skal være større enn et frimerke. Et stykke fisk bør ikke være større enn et sjekkhefte, et stykke biff bør være på størrelse med en kortstokk, og en porsjon poteter skal være på størrelse med en PC-mus. Du kan finne flere sammenligninger på EatRight.org.

LES OGSÅ: Få stramme singletarmer

Gjør forandringen gradvis

Hvis det blir for vanskelig å begynne med de anbefalte størrelsene med en gang, kan det lønne seg å gå frem gradvis. På den måten slipper du å sulte deg, som ikke er formålet med metoden, men at kroppen din venner seg til det.

- Spis noen spiseskjeer mindre med ris eller pasta til maten, eller halvannen brødskive i stede for to. Å kutte ned på mat med store mengder kalorier vil minske det totale inntaket ditt av kalorier, som vil gjøre at du går ned i vekt, sier Barbara J. Rolls, professor i ernæringsvitenskap ved Pennsylvania State Univerity til Health.com.

I tillegg har denne metoden en stor fordel; Du kan spise nesten hva du vil, så lenge du holder det til moderate mengder.

LES OGSÅ: Kan du gå ned 3-6 kilo i uka?

Vi spiser alltid opp

Som oftest har vi vanskelig for å legge noe igjen på tallerkenen, og det er derfor det lønner seg å lage mindre måltider, slik at du ikke forsyner deg en gang til selv du kanskje ikke er mett med en gang.

- Vi spiser som oftest alltid opp porsjonen som er lagt foran oss. Så trikset er at du unngår å se mer mat enn du har planer om å spise, sier David Levitsky, en forsker på fedme ved Cornell Univerity i Ithaca NY til Health.com.

LES OGSÅ: Styr unna denne slankemetoden

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer