KALORIRIKT: Tapas er fantastisk godt, men ikke akkurat slankemat. Foto: All Over Press
KALORIRIKT: Tapas er fantastisk godt, men ikke akkurat slankemat. Foto: All Over Press
Mettet Fett

Tapasrettene du bør la stå

- Det flyter i fett, advarer ernæringsfysiolog.

Brød, aioli, kjøttboller, chorizo, får du vann i munnen?

Den spanske maten er for lengst blitt et like opplagt valg på jobbens sommeravslutning som på venninnemiddagen.  

Og det er ikke det at du ikke skal få kose deg, men prøver du å holde vekten, kan det være du innimellom skal droppe enkelte av tapasrettene.

LES OGSÅ: Slik sparer du kalorier på middagen

Chorizo er verstingen

For la oss kalle en spade for en spade, tapas er ikke slankemat.

- Her hjemme er tapas mye lyst brød, fet aioli og blandet, salt kjøtt, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

De vanligste rettene i den norske tilnærmingen til tapas, er kaloririk, inneholder store mengder fett og så mye salt at du ikke vil vite det engang.  

- Ikke be restauranten sette sammen menyen for deg, da er sjansen stor for at du blir servert kjøttboller, chorizo, fet ost, aioli og lyst brød, sier Sundfør.

Velg grovere landbrød om det finnes og dropp chorizopølsen.

- Det er verstingen. Den flyter i fett og inneholder omkring 40 prosent fett, forteller Sundfør.

I tillegg er den røkt og inneholder masse salt.

LES OGSÅ: Så mye salt er for mye

Selection of Pintxos] Foto: All Over Press
Selection of Pintxos] Foto: All Over Press Vis mer

Det mest usunne kjøttet

Mye av kjøttet på tapasmenyen er dessverre av det ernæringsmessig minst gunstige.

Rødt, blandet og salt, det er dette kjøttet helsemyndighetene prøver å få oss til å spise mindre av.

Ifølge de offisielle kostholdsrådene Helsedirektoratet la fram tidligere i år, så bør vi ikke spise mer enn 500 gram av det i uken.

I stedet for chorizo kan du fra tapasmenyen velge for eksempel serranoskinke eller en annen røkt skinke.

- Den vil være like salt, men mye magrere, sier Sundfør.
 
Det sies at den salte tapasmaten begynte som en måte for spanske barer og restauranter å få gjester til å kjøpe mer alkohol på.

Ved å servere alkohol med en tallerken chorizo, ble gjestene ekstra tørste, kjøpte mer alkohol og vips, mer penger i kassa.

LES OGSÅ: Kjøpesalsa er saltbombe

Dypper du brødet i olje?

Freshly baked crusty herb bread on wooden board with aioli garlic mayonnaise and a glass of white wine Foto: All Over Press
Freshly baked crusty herb bread on wooden board with aioli garlic mayonnaise and a glass of white wine Foto: All Over Press Vis mer

I dag har tapas i Spania gjerne et litt sunnere preg, med langt flere retter av fisk og grønnsaker.

For det finnes sunne tapasretter også, som oliven, kyllingspyd, sopp, paprika og brekkbønner.

Ofte er det imidlertid marinert i olje, og selv om oljen inneholder sunne fettsyrer, så blir det fort kaloririkt.

- Man trenger kanskje ikke sitte og dyppe brødet i oljen grønnsakene har ligget i, sier Sundfør.  

En annen «fare» med tapas, er at man mister følelsen av porsjoner. Man sitter og småspiser, og glemmer hvor mye man egentlig har spist.

- Tapas er sosial mat, så ta deg tid til og skravle, og spis sakte, råder Sundfør.

LES OGSÅ: Den «sunneste» kjøpepizzaen

Sunn hjemmetapas

Spain, Arag??n, Saragossa, Zaragoza district, Bodegas Almau Tapas Bar, tapas with stuffed olives and anchovies Foto: All Over Press
Spain, Arag??n, Saragossa, Zaragoza district, Bodegas Almau Tapas Bar, tapas with stuffed olives and anchovies Foto: All Over Press Vis mer

Lager du tapas hjemme, er det ikke noe problem å gjøre den sunn. Og du kan fint blande inn elementer fra andre kjøkken.

- Jeg serverte tapas i helgen, og da lagde jeg blant annet sashimi, ferske reker i chili og hvitløk, oliven, soltørkede tomater, grillet paprika og kyllingspyd til barna, forteller Sundfør.

I tillegg passer de fleste typer salater godt til tapas, og er med på å gjøre måltidet sunnere og lettere.

Serverer du tapas med en grovere brødsort, blir det også langt sunnere. Du kan også lage en sunnere variant av aioli.

- Jeg lager den med gresk matyoghurt i stedet for med majones, da blir den mye magrere, forteller Sundfør.

Når alt dette er sagt, ikke glem at det er mye god helse i av og til å kose seg med akkurat den maten du synes smaker aller best!

Til forsiden