TAR DU OMEGA-3? Sjekk på pakningen at de inneholder den rette typen fettstoffer, hvis ikke risikerer du at de ikke har noen effekt.  Foto: Thinkstock.com
TAR DU OMEGA-3? Sjekk på pakningen at de inneholder den rette typen fettstoffer, hvis ikke risikerer du at de ikke har noen effekt. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Kosttilskudd

Tar du tilskudd av omega-3?

Da bør du sjekke på pakningen at de inneholder dette.

Det er mange fordeler ved å spise nok fisk, og ifølge ekspertene er to til tre måltider i uken alt som skal til for å dekke behovet ditt.

Fisk er nemlig en av de beste kildene til omega-3 fettsyrer.

Dette er det svært viktig å få i seg nok av, og tidligere studier har blant annet vist at for lite inntak av stoffet kan svekke hjernen og hukommelsen.

Likevel er det svært mange nordmenn som har problemer med å få i seg nok, og mange tyr til kosttilskudd for å få i seg den rette mengden.

Men ikke alle tilskudd har like god effekt.

LES OGSÅ: Ikke glad i fisk? Velg disse kildene i stedet

Se etter dette på pakningen

– Hvis jeg skal anbefale kun én ting du bør tilsette kostholdet ditt, så er det tran, forteller klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør til KK.no.

– Tran inneholder både vitamin D og omega-3, som de fleste av oss mangler, sier hun.

Hun kan fortelle videre at det ikke har så mye å si om du velger flytende tran eller kapsler i forhold til effekten, men hun understreker at det er viktig å sjekke etiketten på flasken/esken.

– Sjekk at produktet inneholder langkjedede omega-3 stoffer. Det står beskrevet som EPA og DHA bak på pakningen.

Ifølge Sundfør bruker nemlig flere produsenter kortkjedede fettsyrer, og studier har ikke vist at disse har noen positiv effekt på helsen - i motsetning til de langkjedede omega-3 stoffene som har en rekke helsefordeler.

LES OGSÅ: Dette er tidenes superdrikk

DU TRENGER 0,8 GRAM HVER DAG: Den aller beste kilden kommer fra fisk, så det er god grunn til å spise litt mer fisk til middag. Foto: Colourbox.com
DU TRENGER 0,8 GRAM HVER DAG: Den aller beste kilden kommer fra fisk, så det er god grunn til å spise litt mer fisk til middag. Foto: Colourbox.com Vis mer

Beskytter mot en rekke sykdommer

Som du kanskje allerede har fått med deg, er det ikke alle typer fett du bør kutte ned på, og omega-3 er altså en av dem.

Den viktigste fettypen for kroppen er den flerumettede, og det er særlig omega-3 kroppen din er avhengig av for å holde seg frisk.

Omega 3 spiller en stor rolle i forebygging av hjerte- og karsykdommer, hjelper hukommelsen, kan forebygge demens, styrker cellenes immunforsvar, og demper leddgiktsymptomer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Den beste risen du kan finne

Så mye trenger du hver dag

Helsedirektoratet anbefaler at 0,5 prosent av energien per dag kommer fra omega-3.

Det betyr at du som kvinne bør få i deg cirka 0,8 gram hver dag - som veldig få av oss får til. Dette er grunnen til at mange har behov for tilskudd av tran, eller å trappe opp inntaket av fisk til et par ganger i uken.

Fet fisk som laks, ørret og makrell er den aller beste kilden til omega-3, selv om du også kan finne det i for eksempel raps- og linfrøolje og mandelsmør.

De vegetabilske variantene er imidlertid ikke like fordelaktig, som den du får fra fisk.

LES OGSÅ: Har du dårlig ånde på morgenen?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: