TIDLIG ALZHEIMER: Redusert hukommelse over tid er blant de vanligste tegnene på Alzheimer. Foto: Shutterstock / racorn
TIDLIG ALZHEIMER: Redusert hukommelse over tid er blant de vanligste tegnene på Alzheimer. Foto: Shutterstock / racornVis mer

Alzheimer Arvelig

Tegnene på tidlig alzheimer

Hos noen kan symptomene oppstå allerede i 40-årene.

KK.NO:  Det å faktisk gå inn for å ta vare på den mentale helsen, er kanskje noe som lett går i glemmeboken for mange. Alzheimer er den vanligste formen for demens, men også en av de sykdommene vi vet minst om.

Den gir økende hjernesvikt og forekommer oftest hos personer over 65 år, men det kan likevel være mulig å få sykdommen tidlig i livet - hos noen allerede i 40-årene! 

Heldigvis finnes det symptomer du kan være ekstra oppmerksom på.

LES OGSÅ: Middelshavmat mot alzheimer

Se opp for disse tegnene

1. Redusert hukommelse. Dette er det vanligste symptomet. Glemmer du lett informasjon du akkurat har fått? Husker du aldri viktige datoer, navn eller arrangementer?

2. Finner ikke ord. Vokabularet blir plutselig litt mindre, og det er vanskelig å finne ordet man leter etter. Man kan også kalle ting ved feil navn eller ha vanskeligheter ved å forklare seg.

3. Klarer ikke orientere seg. Man kan ha vanskeligheter med å forstå ting som ikke skjer akkurat nå, og større sammenhenger blir vanskeligere. Det å finne veien kan også virke umulig i tillegg til at man ofte kan befinne seg steder man ikke husker hvordan man kom seg til.

4. Glemmer ting man vanligvis kan eller klarer. Selv velkjente ting som å skru på komfyren eller låse døren, kan virke fremmed. Dagligdagse oppgaver blir vanskelige, og du har glemt mye du ellers kanskje var god på.

Kilde: Tom Holthe, allmennlege ved Aleris i Trondheim.

FORVIRRET: Hvis man ofte føler seg forvirret over hvor man er og hvordan man kom dit, kan det være et alvorlig tegn på demens. Foto: © Burger/phanie/Phanie Sarl/Corbis
FORVIRRET: Hvis man ofte føler seg forvirret over hvor man er og hvordan man kom dit, kan det være et alvorlig tegn på demens. Foto: © Burger/phanie/Phanie Sarl/Corbis Vis mer

LES OGSÅ: 1 av 6 kvinner kan få alzheimer

Dette kan du gjøre

Tom Holthe, som er allmennlege ved Aleris i Trondheim, understreker at hvis man merker noen av disse symptomene over tid, bør man kontakte lege.

Dessverre er det ofte ikke en selv som kjenner igjen disse tegnene. Holthe forklarer dermed at det nesten alltid er de du har rundt deg som får merke symptomene.

- Min erfaring er at de fleste som får symptonene mister gjerne innsikt i forhold til egen helse. Det er ofte familie eller nære venner som merker at man kanskje er litt annerledes, sier han.

KAN HJELPE: Noe så enkelt som å spise mer kanel, kan være med på å forhindre alzheimer. Strø litt på cappuccinoen din for ekstra smak! Foto: Ap
KAN HJELPE: Noe så enkelt som å spise mer kanel, kan være med på å forhindre alzheimer. Strø litt på cappuccinoen din for ekstra smak! Foto: Ap Vis mer

LES OGSÅ: Derfor glemmer du så mye

Selv om gener er en avgjørende faktor for sykdomsrisikoen, finner forskere stadig nye måter du kan redusere risikoen for Alzheimers på

1. Bruk mer kanel: Kanel har mange fordeler, og ikke nok med at du kan redusere både høyt blodtrykk og blodsukker med litt kanel på kaffen, så har studier også vist at en teskje med kanel kan blokkere produksjonen av proteinene i hjernen som fører til Alzheimer.

2. Drikk eplejuice: Eplejuice kan øke produksjonen av et stoff i hjernen som er assosiert med bedre hukommelse, humør, bevegelse av muskler og læringsevne.

3. Drikk kaffe: Kombinerer du kanel med kaffe, er det faktisk enda flere fordeler å hente. Kaffe har en betennelsesdempende effekt og kan blokkere kolesterol som samler seg opp i hjernen.

LAKS: Fet fisk med mye omega 3 er bra for hjernen. Foto: © SELF IMAGES/Photononstop/Corbis
LAKS: Fet fisk med mye omega 3 er bra for hjernen. Foto: © SELF IMAGES/Photononstop/Corbis Vis mer

LES OGSÅ: Denne kan gi deg alzheimer

Spis mer av det gode fettet

Pia Kristine Larsen, som er ernæringsfysiolog ved Oslo Medisinske, legger til at det er mange matvarer som kan være med på å redusere risikoen.

- Det å spise riktige fettsyrer er bra for hjernen, så det å spise nok omega 3-rik mat er veldig bra. Det er vanskelig å si om dette konkret hjelper mot alzheimer, men det er ihvertfall veldig bra for hjernen generelt, sier hun.

Gode kilder til omega 3 er utvilsomt fet fisk, som laks, makrell og sild. I tillegg kan linfrø, valnøtter, egg, rødt kjøtt, grønne grønnsaker, bær og planteoljer være bra.

Det finnes også mange matvarer som er tilsatt omega 3 i butikken, som kan være lure å investere i.

LES OGSÅ: Maten som er bra for hjernen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: