- Hvis du ikke er glad i deg selv før du begynner å gå ned i vekt, klarer du det neppe heller når du har blitt slankere, sier forfatter Lisa Jackson.  Foto: Panther Media
- Hvis du ikke er glad i deg selv før du begynner å gå ned i vekt, klarer du det neppe heller når du har blitt slankere, sier forfatter Lisa Jackson. Foto: Panther Media Vis mer

Slanking

Tenk deg slank

- Her ligger nøkkelen til å se bra ut, sier slankeekspert Lisa Jackson.

Du har sikkert lagt merke til dem. De har perfekte kropper som daglig blir trimmet, detoxet og fôret med klibrød og cottage cheese. Likevel utstråler de misnøye med både kroppen sin og livet forøvrig.

Andre kvinner, ser absolutt smashing ut, og får alle i hele rommet til å legge merke til dem, til tross for at de slett ikke har supermodellkroppen. Det handler om selvbilde.

Her er slankehemmeligheten

Og her ligger også nøkkelen til å se bra ut, ifølge Lisa Jackson, forfatter av boka «Adore Yourself Slim» til Daily Mail.

Ned i vekt? Her finner du ukeplan for et lettere liv

- Du er vakker

Hun mener at nøkkelen til å gå ned i vekt er å droppe alle negative tanker om deg selv.
I stedet for å starte januarslankingen med å vemmes over at lårene dine ikke er faste nok, skal du tenke at det er en hel rekke ting som gjør deg vakker.

- Forskjellen mellom en mislykket og en vellykket slankekur ligger her: Det handler om hva du tenker, sier Lisa Jackson til Daily Mail.

Her er hennes tips til hva du bør fortelle deg selv før du begynner med et nytt og sunnere liv:

Samle komplimenter

  • Skriv en liste over hva du liker ved deg selv. Er det håret ditt, latteren din eller at du alltid klarer å være rolig i stressede situasjoner?
  • - Hvis du ikke er glad i deg selv før du begynner å gå ned i vekt, klarer du det neppe heller når du har blitt slankere. Du vil bli en av de tynne, misfornøyde.

  • Skriv ned ti ting du har fått komplimenter for fra andre. Ikke vær redd for å spørre dem, hvis du ikke kommer på de fine tingene andre har sagt til deg.
  • - Andre har gode ting å si om deg. Dette gir deg et løft, sier Lisa Jackson til Daily Mail.

  • Skriv ned det du liker med kroppen din. Pene bein, smilehull, pupper - Det er helt sikkert noe.
  • - Dette tar du fram når du begynner å miste motet under slankekuren.

    - Skal du passe inn i tynnebuksa? Føle deg vel i bikini? Sett deg et klart mål.

    Når slankekuren er i gang:
    Når du er i gang med å trene og spise sunnere, er det viktig med små belønninger.
    Det kan være en ny kroppspeeling, en ny leppestift, et nytt sjal.

    Forby negative tanker

    Kvel den indre stemmen som sier at du er dum, klumsete, tjukk og kjedelig. Ikke tenk at du må være perfekt utvendig og innvendig for at andre skal være glad i deg.

    Har du funnet et godt slankeopplegg? Sjekk her.

    Gi deg selv kroppspleie

    Selv om det er ting du gjerne vil endre med kroppen din, fortjener den at du tar vare på den. Kjøp en deilig body lotion og ny parfyme du virkelig elsker.

    Bare spis mat du virkelig liker

    Du går ikke ned i vekt av å spise sjokoladepudding og potetgull. Men det finnes helt sikkert mye sunn mat du setter pris på også. Her finner du snacks du kan fråtse i.

    Sett dine behov først

    Skal du ned i vekt, må du holde deg til planen. Har du planlagt å løpe lørdags formiddag, gjør du det. Selv om søsteren din skulle be deg om å hjelpe henne med å henge opp bilder.

    Nyt maten, og stopp når du er mett

    Kvinner som spiser fort er oftere overvektige. Spiser du sakte, gir du kroppen din anledning til å kjenne etter når den faktisk har fått tilstrekkelig mat.

    Hva trenger du?

    Når du tar deg selv i å snoke i kjøleskapet, bør du spørre deg selv om hvorfor du gjør det. Er du sulten? Kjeder du deg? Tørst? Eller spiser du for å døyve følelser?

    Spis mindre porsjoner

    Du kan heller forsyne deg én gang til om den første porsjonen ikke skulle vise seg å være nok.

    Tilgi små utskeielser

    Har du spist en sjokolade, trenger du ikke tenke at uka er ødelagt og at du bare kan la det skure. Selv med én liten utskeielse kan du nå målet.

    Slapp av


    Studier viser at stress gjør at du lettere lagrer fett. Får du nok hvile og søvn, har du krefter både til å trene og til å være viljesterk.

    Vær takknemlig

    Hver kveld tenker du på tre ting som du er takknemlig for å ha i livet ditt.

    Les også: Prøv dette etter slankekuren.