SINNATAGG: Det er bra å ha temperament og kunne si i fra, men behold kontrollen og vær så saklig du kan.  Foto: Alliance - Fotolia
SINNATAGG: Det er bra å ha temperament og kunne si i fra, men behold kontrollen og vær så saklig du kan. Foto: Alliance - FotoliaVis mer

Sinne

Tenner du på alle pluggene?

Se hvordan du kan kontrollere sinnet.

Hvem har vel ikke eksplodert over en bagatell, bare fordi du har holdt sinnet tilbake altfor lenge? Og når det først renner over, er det vanskelig å skru av.

Det er likevel mulig å dempe utbruddene og ta tilbake kontrollen. Gestaltterapaut Hege Nordahl understreker at ingen kan fraskrive seg ansvaret for sinnet sitt, ved å si at de er mer emosjonelle enn andre. Hun vet også hvor effektive enkle tips kan være.

LES OGSÅ: Visste du dette om tårene dine?

BASTA! I mangel av saklige argumenter hender det vi slår i bordet. Foto: All Over Press
BASTA! I mangel av saklige argumenter hender det vi slår i bordet. Foto: All Over Press Vis mer

Formet i barndommen

Selv om vi har ansvar for våre egne reaksjoner, kan vi legge litt av skylda på oppveksten.

Hvordan vi uttrykker følelser er nemlig i stor grad formet i barneårene etter hvordan familien din uttrykte sinne og sårhet, samt på hvilke signaler du selv fikk når du ble rasende som barn.





– Dessverre er det slik at mange jenter og kvinner får negativ tilbakemelding når de blir sinte, forklarer Nordahl.

– Det er synd, for det er kjempeviktig å være i god og sunn kontakt med sinnet sitt. Da takler du konfrontasjoner bedre og får mer livskraft og vitalitet.

Selvsagt skal man velge sine kamper. Men hvis man overser viktige problemer og vonde følelser over lengre tid, er det fort gjort å sprekke i feil situasjoner. Den klassiske blemma er å bli kjempesint for en bagatell, slik at reaksjonen virker helt uforståelig for andre. Det er også fort gjort å skjelle ut feil person.

LES OGSÅ: Slik unngår du krangler

TELL TIL TI: Ro deg ned mens du fortsatt kan tenke noenlunde klart. Tell til ti Foto: All Over Press
TELL TIL TI: Ro deg ned mens du fortsatt kan tenke noenlunde klart. Tell til ti Foto: All Over Press Vis mer

Tell til ti

Men hva gjør du når kokepunktet allerede er nådd?

– Det finnes metoder for å få hodet raskt kaldt igjen, sier Nordahl:

  • Aller først: Erkjenn at du er sint eller såret. Bare det i seg gir en følelse av mer selvkontroll.
  • Så: Stopp opp og tenk. Hva ble egentlig sagt? Hva var egentlig budskapet? Ble det sagt for å såre, eller uttrykker motparten seg bare dårlig?
  • Hvis dette ikke hjelper, gå ut av situasjonen. Ikke kom tilbake før du er roligere. Da har du sikkert også en mer konstruktiv tilbakemelding å gi.

  • LES OGSÅ: Slik takler du et brudd





    Kjenn deg selv

    Det aller viktigste når det gjelder emosjonell kontroll er å bli kjent med egne følelser og reaksjoner.

    – Sett deg rolig ned og analyser deg selv, råder gestaltterapeuten.

    Gjør det gjerne sammen med partneren din eller en venninne. Blir dere for eksempel aggressive eller passive under en krangel? Står du og skriker eller legger du deg under dyna og gråter?

    Tenk gjennom tidligere situasjoner, og skriv ned svarene:

  • Hvilke beskjeder har du fått når det gjelder å uttrykke sinne, hva har dine foreldre, partner eller barn sagt til deg?
  • Hvilke «regler» er det i ditt miljø for å uttrykke sinne?
  • Hva frykter du skal skje når du uttrykker sinne?
  • Hvem gjør deg sint?
  • Hva gjør deg sint?
  • Hvem føler du deg trygg nok på til å uttrykke sinnet ditt?
  • Lar du sinnet gå utover andre enn den du virkelig er sint på?
  • Hva gjør du når du er sint? (Roper, slamrer med dører, spiser, bruker penger, drikker, går og legger deg, gråter, ødelegger noe, går til fysisk angrep på noen, banner, blir hevngjerrig?)
  • Uttrykker du sinnet på en direkte og bestemt måte uten å sette merkelapper på andre?

  • LES OGSÅ: Slik får du forholdet til å funke

    KK nr. 4 kommer i salg fredag 24. januar. Foto: All Over Press
    KK nr. 4 kommer i salg fredag 24. januar. Foto: All Over Press Vis mer

    Før du sprekker






    Luft problemene med den det gjelder, før du eksploderer i sinne!

    1. Gå rett på sak. Unngå utenomsnakk.
    2. Fortell hva saken gjelder.
    3. Beskriv hva den andre faktisk har gjort.
    4. La dine følelser komme til uttrykk. Si for eksempel «jeg ble sint».0) (org)
    5. Be om en konkret forandring. Vær presis.
    6. Prøv å avslutte med noe positivt.

    Tekst: Frøydis Benestad Hansen Hågvar

    Les om sinnemestring i KK 4 - som er i salg fredag 24. januar!