HVOR GODT TAR DU EGENTLIG VARE PÅ DEG SELV? Elizabeth Gummesson, coach og en av Sveriges mest etterspurte forelesere og forfattere, ga de 1200 kvinnene i salen under KK-dagen en oppvekker.  Foto: Sarah Johannessen
HVOR GODT TAR DU EGENTLIG VARE PÅ DEG SELV? Elizabeth Gummesson, coach og en av Sveriges mest etterspurte forelesere og forfattere, ga de 1200 kvinnene i salen under KK-dagen en oppvekker. Foto: Sarah Johannessen
Helse

Testen som avslører deg

Hvor godt tar du egentlig vare på deg selv? Her finner du svaret.

Sett deg godt tilbake i stolen med føttene ned på gulvet.

Slapp av i armene, lukk øynene og se inn i deg selv. Bruk noen minutter til å tenke på de som er aller viktigst for deg i livet ditt. Hvilke personer betyr aller mest for deg?

Da KK-dagen ble arrangert for fjerde år på rad på Folketeateret i Oslo, gjorde samtlige av de 1200 kvinnene som hadde møtt opp, denne øvelsen sammen med coach og en av Sveriges mest etterspurte forelesere og forfattere, Elizabeth Gummesson.

– Så, hvem er de viktigste personene i livet ditt?, spør Gummesson fra scenen. Salen blir stille mens alle tenker seg om. Hun følger opp med:

– Hvem tok med seg selv her?

Salen blir stille igjen. Blant de 1200 kvinnene som er samlet på Folketeateret i Oslo denne fredagen, er det kun tre personer som rekker opp en hånd.

LES OGSÅ: Tidenes stjernelag på KK-dagen

Den viktigste personen i livet ditt

– Hvorfor tar du ikke med deg selv? Det må jo være den aller viktigste personen i livet ditt? Du har ingen garanti for at andre personer i livet ditt skal bli værende, men du vil alltid ha deg selv, sier Gummesson.

Hun vet alt om angsten for ikke å mestre hver minste detalj. Hun vet alt om søvnløse netter og manglende pust. Under KK-dagen fortalte hun om hvordan prestasjonsangst og kontrollbehov ødela helsen hennes.

Hennes klare budskap er: Du er god nok som du er!

Men hva er det kvinner kan gjøre for å øke selvfølelsen sin? Er det én ting vi kan bli flinkere til?

– Det finnes ikke ett svar på dette. Alle vil ha en enkel oppskrift på alt, men når alt skal gå så fort, så vil også resultatet være kortvarig. Noe som er spesielt viktig er i hvert fall å ta det på alvor.

– Man tar liksom alt annet så alvorlig, men ikke sine egne følelser. Lytt til deg selv og hvordan du har det. Husk at en forandring av selvtillit krever at du går inn for det - som om du skulle begynne å trene eller forandre kostholdet, sier Gummesson.

LES OGSÅ: 400.000 nordmenn lider av depresjoner

LEGG BORT NOEN AV PLIKTENE DINE: For hvis du fikk en uke igjen å leve, ville du bruke den på å vaske gulvet?, spør Gummesson. Foto: Sarah Johannessen
LEGG BORT NOEN AV PLIKTENE DINE: For hvis du fikk en uke igjen å leve, ville du bruke den på å vaske gulvet?, spør Gummesson. Foto: Sarah Johannessen Vis mer

Finn ut hvor tankene kommer fra

Gummesson kan fortelle at det er veldig viktig å finne årsaken til tankene dine, og deretter snu det om til noe positivt.

– Et annet triks er å behandle deg selv som du ville behandlet en venninne. De fleste vil nok oppdage at det er veldig lite av det du forteller deg selv, som du faktisk ville sagt til en venninne av deg, sier hun.

Selv om det er veldig viktig å støtte og booste hverandres selvtillit, understreker forfatteren og coachen hvor viktig det er å gjøre jobben med seg selv først.

– Jobb med å bli trygg på deg selv, da kan du virkelig glede deg på andres vegne også. Du slutter liksom å konkurrere med alle.

Hun gir et eksempel der en av venninne i vennegjengen har gått ned i vekt. I begynnelsen er alle veldig positive og gir ros, men oppfordrer henne ikke til å fortsette sånn. Istedenfor advarer de henne mot å gå ned mer.

– Ved å gjøre jobben med seg selv først, får man mye bedre forståelse ovenfor andre.

LES OGSÅ: Facebook får kvinner til å føle seg tjukke

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Ikke bli bundet av pliktene dine

Ettersom Gummesson selv har opplevd hvordan prestasjonsangst og kontrollbehov nesten ødela helsen hennes, vet hun hvordan det er å føle seg bundet til alle pliktene sine, men råder alle til å gi litt mer slipp.

– Mange føler seg bundet til alle pliktene sine, men det er ikke alt du MÅ gjøre. For eksempel gir du slipp på alt dette når du er syk.

– Du trenger ikke ta oppvasken med én gang. Hvil når du trenger det, og legg deg på sofaen før oppvasken er tatt en gang i blant. Tenk at akkurat nå skal jeg bare ligge her og slappe av.

For hvis du fikk en uke igjen å leve, ville du bruke den på å vaske gulvet?

– Ingen av oss er garantert en morgendag.

Hun minner om at alle har rett til å nyte livet, og det er heller ikke noe galt i å be om hjelp en gang i blant. Til tross for at veldig få faktisk gjør det - siden det for mange handler om bekreftelse hele veien.

– Det samme gjelder på jobb. Det er viktig å sette grenser for hvor mye du kan gjøre. Gi beskjed hvis det er for mye og fortell at da må du i så fall legge bort andre oppgaver, sier hun.

LES OGSÅ: Glemmer du ofte navn?

Faresignalene du bør være klar over

For Gummesson tok det lang tid før hun innså at hun måtte gjøre noen sentrale forandringer i livet sitt - faktisk var hun døden nær hele to ganger.

Hun vet derfor hvir vanskelig det er å oppdage faresignalene selv, og har gode tips til hva du skal se etter.

Typiske faresignaler er søvnmangel, muskelspenninger, hodepiner, trøtthet uten at du får sove, at du glemmer ting, gjør feil og generelt mister lysten til å gjøre ting. Blant annet på jobben.

– Det er viktig å kjenne på kroppen, og kjenne på følelsene dine. Det du føler er veldig sjeldent feil. Ta følelsene dine på alvor – ikke unngå dem, avslutter hun.

LES OGSÅ: Blir du også rasende av dette?
Til forsiden