FINN DITT KONDISJONSTALL: Det vil kunne gi deg svar på mer om helsen din, enn BMI gjør.  Foto: Picture-Factory - Fotolia
FINN DITT KONDISJONSTALL: Det vil kunne gi deg svar på mer om helsen din, enn BMI gjør. Foto: Picture-Factory - Fotolia
Kondisjonstall

Testen som avslører mer enn BMI

Gir deg svar på enda mer om kroppen din.

KK.NO: Har du regnet ut BMI-tallet ditt? Da vet du om du er undervektig, normalvektig eller overvektig.

Målemetoden er den mest anerkjente og brukte når det er snakk om vekt, og brukes av både Verdens helseorganisasjon og norske helsemyndigheter.

Har du imidlertid lyst til å vite enda mer om kroppen din, som hvordan din fysiske form er og risikoen din for å utvikle hjerte- og karsykdommer?

Da bør du finne kondisjonstallet ditt.

LES OGSÅ: Dette bør du egentlig veie

Test av fysisk form

Kondisjonstallet forteller deg hvor god kondis du har, altså ditt maksimale oksygenopptak, og dermed også dette:

  • Hvor gode lungene er til å puste inn luft.
  • Hvor godt hjertet er til å pumpe blod og næring.
  • Hvor gode blodårene er til å transportere blod og næring.
  • Hvor gode musklene er til å ta imot og forbruke oksygenet og næringen.
OVERSIKT OVER HELSEN: Ved å regne ut BMI og måle midjeomkretsen din får du svar på om du har en sunn vekt, mens du ved å måle kondisjonstallet ditt finner ut mer om risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer. Foto: All Over Press
OVERSIKT OVER HELSEN: Ved å regne ut BMI og måle midjeomkretsen din får du svar på om du har en sunn vekt, mens du ved å måle kondisjonstallet ditt finner ut mer om risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer. Foto: All Over Press Vis mer

- Store studier har vist at en persons kondisjonstall er det mest presise målet for å si noe om hjerte- og karhelsen, sier professor i fysiologi, Ulrik Wisløff ved NTNU til KK.no.

Han har forsket på hvordan trening og mosjon kan brukes som medisin, og forteller blant annet om kondisjonstall i kosthold- og treningsboken «En ny start».

Kort fortalt sier kondisjonstall noe om hvor mange milliliter oksygen musklene dine klarer å ta opp per kilo muskelmasse per minutt.

- En hjertepasient vil for eksempel kunne ha et så lavt kondisjonstall som 10, mens en toppidrettsutøver kan ha over 90 i kondisjonstall, forteller Wisløff.

LES OGSÅ: Magefettet er lettest å bli kvitt

Best i 20-årene

Fram til nå har man ikke visst så mye om hva kondisjonstallet bør være.

Derfor har Wisløff og kollegene ved NTNU gjennomført en kondisjonsundersøkelse, som en del av HUNT3, Norges største samling av helseopplysninger om befolkningen.

Over 4600 friske personer mellom 20 og 90 år ble testet, og resultatet er at man nå vet hva voksne personer gjennomsnittlig har i kondis.

- Vi fant at kondisjonstallet var høyest i aldersgruppen 20-29 år, og at det ble omtrent 7 prosent lavere for hvert tiår, forteller Wisløff.

Her er de gjennomsnittlige kondisjonstallene for kvinner:
20-29 år: 43
30-39 år: 40
40-49 år: 38
50-59 år: 34
60-69 år: 31
Over 70 år: 27

NTNUs hjemmesider kan du raskt og enkelt regne ut ditt eget kondisjonstall, ved å legge inn opplysninger som høyde, vekt, midjeomkrets og antall treningsøkter per uke.

LES OGSÅ: Er du overvektig uten å vite det?

BEDRE KONDISJON: Å øke kondisjonstallet sitt, er ikke vanskelig. En liten innsats, vil få store utslag. Foto: All Over Press
BEDRE KONDISJON: Å øke kondisjonstallet sitt, er ikke vanskelig. En liten innsats, vil få store utslag. Foto: All Over Press Vis mer

Sier noe om risiko for hjerte- og karsykdom

Hvordan kondisjonstallet ditt er sammenlignet med gjennomsnittet, mener forskere sier mye om hvordan helsen din er.

Undersøkelsen Wisløff og kollegene gjorde, viste at de kvinnelige testpersonene som hadde lavere kondisjonsverdier enn gjennomsnittet, hadde fire ganger høyere risiko for å få hjerte- og karsykdommer.

- Og jo lavere kondisjonstall sammenliknet med gjennomsnittet, desto høyere risiko for å dø for tidlig, sier Wisløff.

Heldigvis er det lett å øke sitt kondisjonstall. En treningsøkt ekstra i uken eller noen få kilo ned i vekt, kan bety et vesentlig høyere (altså bedre) kondisjonstall.

Det er flere måter å få bedre kondis på, du kan for eksempel prøve deg på denne treningen hjemme i din egen stue eller sjekke ut disse tre øktene på tredemølla.

- Og det er ikke sånn at kondisjonstallet nødvendigvis går ned med økende alder. Små endringer gir store forskjeller, sier Wisløff.

Til forsiden