ER FEDME ARVELIG? Nei, men du arver dine foreldres spisevaner, noe som kan være avgjørende for framtiden.
ER FEDME ARVELIG? Nei, men du arver dine foreldres spisevaner, noe som kan være avgjørende for framtiden.
Dietter

Ti myter om fedme og slanking

Hva er falsk og hva er fakta?

Det hersker mange myter om fedme og slanking, men er de til å stole på? Det danske tidskriftet Videnskab.dk har tatt for seg ti myter, og latt leger, professorer og forskere svare en gang for alle.

Myte 1: «Fedme er arvelig»
Til dels usant. Selve fedmen er ikke arvelig, men tilbøyeligheten til å utvikle fedme får du fra foreldrene dine. Mor og far kan nemlig smitte barna sine med dårlige matvaner, noe som igjen kan føre til overvekt. Undersøkelser viser at jo fetere barna er, dessto større er foreldrene.

LES OGSÅ: Runde mødre får runde barn

Myte 2: «Det er dyrt å leve sunt»
Usant. Det behøver ikke å være dyrt å leve sunt, men det stilles større krav til kreativiteten på kjøkkenet. Et lurt tips er å gå for sesongmat. Matvarer som banan, sild, poteter, mais, løk og kål ligger også ofte under prisgjennomsnittet. Trenger du hjelp? Slik spiser du sunt uten å blakke deg.

LES OGSÅ: Spis sunt på budsjett

Myte 3: «Sprit er ikke fetende»
Usant. Alkoholbaserte drikker inneholder mye energi. Det er mye sukker i både øl og drinker, samtidig som at alkohol inneholder flere kalorier per gram enn hva det inneholder karbohydrater og protein. Mange blir også sulten av å drikke alkohol, noe som gjør at du lett får i deg mer energi enn du trenger.

LES OGSÅ: Ikke bra å spise om natten

Myte 4: «Koffein øker forbrenningen»
Sant, men... Koffeinet i kaffen kan påvirke forbrenningen, men bare hos personer som sjeldent drikker kaffe. Grunnen til at du ikke kan slanke deg med kaffe, er fordi at kaffens sirkulasjons og metabolske effekter gradvis forsvinner. For kaffedrikkere har kaffen altså bare en oppkvikkende effekt.

LES OGSÅ: - Kaffe demper smerte

Myte 5: «Det er sunt å slanke seg»
Usant. En slankekur forlenger ikke livet, snarere tvert i mot. Undersøkelser viser at de som slanker seg lever kortere enn de som har en stabil vekt.

LES OGSÅ: Overvekt farligere enn røyk

Myte 6: «Ikke spis middag etter klokken 18»
Usant. Dersom du er en normalvektig person i energibalanse, vil ikke middagen legge seg i fettvevet. Å være i en energibalanse betyr at både vekten og fettmengden på kroppen din er stabil. Men selv om du er i balanse eller ikke, er ofte middagen dagens største måltid. Frokost og lunsj blir forbrent i løpet av dagen, mens aktiviteten minker etter middag. Spiser du mer enn du forbruker over tid, vil det føre til at den ekstra energien blir lagret i kroppen.

LES OGSÅ: Spis lite annenhver dag - gå ned i vekt

Myte 7: «Overvektige har lavt stoffskifte»
Usant. Det er en myte at fete mennesker har lavt stoffskifte. Det er størrelsen av din magre kroppsvekt som bestemmer om du har høy eller lav forbrenning. Dersom du er liten og tynn har du sannsynligvis lav forbrenning, og dersom du er stor, muskuløs eller overvektig har du høy forbrenning. Forbenning er også arveavhengig. Store organer gir større forbrenning.

Myte 8: «Valpefett forsvinner i puberteten»
Usant. Undersøkelser viser at dersom et barn er overvektig, vil det sannsynligvis følge med barnet livet ut. Det har blitt målt forstadier til diabetes-2 og åreforkalkning hos flere barn som har valpefett. Dermed bør ikke valpefett ses som et sunnhetstegn.

LES OGSÅ: Valpefett forsvinner ikke

Myte 9: «Diabetes 2 kan ikke forebygges»
Usant. Mennesker som mosjonerer mer enn fire timer i uken har mindre sjanse for å utvikle diabetes 2 enn andre. Jevnlig mosjon kan forebygge sukkersyke hos overvektige. Men i noen tilfeller kan likevel gener også føre til at noen utvikler diebates 2.

Myte 10: «Det er lett å holde et vekttap nede»
Usant. Det finnes mange måter å gå ned i vekt på, slik som nye matvaner, slankepulver, slankeoperasjoner, piller og økt mosjon. Men alle disse alternativene har både ulemper og fordeler ved seg. Enkelte slankemetoder krever mer innsats enn andre, noen koster mer enn det smaker, mens noen kan gi uheldige bivirkninger. Jo større du er, jo mer må du jobbe for resultatet.






Til forsiden