Til kamp mot influensaen

Alternativ Medisin

Til kamp mot influensaen

Vil du styre gjennom vinteren uten å bli slått ut av influensa, trenger du gode gener og god kontroll.

Publisert
Sist oppdatert

Les også: - Nesten umulig å få fugleinfluensa






- Å unngå influensa handler først og fremst om å ha et balansert og oppegående immunsystem, sier Geir Omadal, lege og akupunktør ved Balderklinikken i Oslo. Lettere sagt enn gjort, kanskje, siden immunsystemet reguleres av både genetikk og miljøfaktorer.
- Noen er dårligere stelt genetisk sett, mens andre kan gjøre nesten hva som helst av usunne ting uten at det gjør seg noe utslag, sier Omdal. Men uansett om du er godt utstyrt fra naturens side eller ikke, bør du tenke på å gjøre det du kan for å styre miljøfaktorene som påvirker deg.

- Et godt, solid kosthold er veldig viktig, sier Omdal.
- Massevis av antioksidanter, sunt fett og proteiner. Stress er også en faktor som ofte påvirker negativt. Stress vipper immunsystemet av pinnen, slik at vi blir fortere syke. Det gjelder også emosjonelt stress, som for eksempel stress som kommer fra destruktive relasjoner. Det gjelder å skape en rytme i livet, sove godt og prioritere litt «off-time», råder Omdal.

Vær også obs på hva som foregår i magen din. Her ligger nøkkelen til mye av det som gir negativt utslag helsemessig.
- 70% av immunsystemet vårt sitter i tarmen. Hvis du bretter ut alle tarmer og tarmtotter, blir det på størrelse med en tennisbane, og dette er vårt største immunorgan. Tarmene er kontaktflaten mellom det ytre og det indre. Det er bare en tynn hinne mellom det vi spiser og får i oss utenfra og alle immuncellene på innsiden. Matens immunologi er veldig viktig for immunsystemet vårt, og her har vi et «sort hull» i vanlig helsearbeid, siden den type problemer ikke vises på vanlige legetester. Hvis unger går rundt og stadig er snørrete, kan det hende at det skyldes at de reagerer negativt på enkelte matvarer, for eksempel at de er melkeintolerante. Skal du holde deg frisk, bør du også tenke på å regulere tarmfloraen, selve økosystemet i magen, for eksempel med melkesyre, sier Omdal.
- Vi ser ofte at folk kommer ut med et mer robust immunsystem når vi har fått skikk på disse tingene.

Har kroppen din allerede måttet gi etter for influensaviruset, betyr ikke det nødvendigvis at du trenger å ligge til sengs og synes synd på deg selv i en uke - men det er viktig at du setter i gang med eventuell behandling så fort symptomene melder seg.
- Tamiflu (reseptbelagt, journ. anm.) kan forkorte sykdomsforløpet. Vi har også mange muligheter fra urtemedisinen, med preparater som inneholder antioksidanter og flavonoider, sier Omdal. Svarthyll er en gammel kjenning i så måte.
- Det har vært forsket en del på svarthyll, og det viser seg at dette kan ha en Tamiflu-lignende effekt, forteller Omdal. Hvitløk, ingefær og chili kan også ha en god effekt på den som er rammet av influensa.
- Nå har det også kommet et nytt helsekostpreparat som kan vise seg å være veldig effektivt mot influensa - Coldizin. Det er et kosttilskudd basert på såkalt japansk pagodetre, og det skal kunne stoppe spredningen av influensaviruset i kroppen, forteller Omdal, og legger til at det er viktig at man starter behandlingen tidlig i sykdomsforløpet for at dette skal ha noen effekt. Andre hjelpemidler som kan begrense sykdomsforløpet, enten det dreier seg om influensa eller forkjølelse, er antioksidantcocktailer som fås kjøpt i helsekostforretninger, eller c-vitamin i høydose.

All verdens behandling til tross - når influensaen er et faktum, er det viktig at du tar det med ro i noen dager. Influensa varer vanligvis i 5-10 dager, mens en forkjølelse gjerne forsvinner litt fortere.
- Unngå stress når du er syk. Legg inn årene for noen dager, og ikke gå på jobb så lenge du kan smitte andre, råder Omdal.


Til kamp mot influensaen
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer