HAR DU EN MANN MED FOR MYE RUNDT MAGEN? Å mase på ham kan gjøre vondt verre. Folk med labert kroppbilde utvikler lettere dårlige matvaner. Foto: Andy Dean - Fotolia
HAR DU EN MANN MED FOR MYE RUNDT MAGEN? Å mase på ham kan gjøre vondt verre. Folk med labert kroppbilde utvikler lettere dårlige matvaner. Foto: Andy Dean - FotoliaVis mer

Slanking

Tjukk kjæreste? Dropp slankemaset

Det virker mot sin hensikt.

Er kjæresten din tyngre enn helsa har godt av? Da ønsker du sikkert å hjelpe vedkommende ned i vekt.

Å mase om mer trening og sunnere kosthold hjelper imidlertid ikke. Tvert imot, det kan føre til en mer usunn livsstil.

LES OGSÅ: Dropp tjukkesnakket - nå!

En ny studie utført av forskere ved universitetet i Minnesota viser at gnaging om slanking kan resultere i at din kjære slenger seg på hasardiøse fastekurer, begynner å ta slankepiller eller overgir seg til matmessige fråtseorgier.

Med andre ord kan slankemas utløse spiseforstyrrelser, både for kvinner og menn.

LES OGSÅ: Du er 20 prosent penere enn du tror

Mas førte til fråtsing

Forskerne gransket voksne personer av begge kjønn mellom 20 og 31 år, som alle var i faste forhold. 27 prosent av dem var overvektige og 22 prosent led av fedme.

Personene ble fulgt gjennom to år, i 2008 og 2009. Mer enn 40 prosent av dem rapporterte at de hadde perioder der de fråtset i mat.

LES OGSÅ: Glem BMI - denne målemetoden er bedre!

Det forskerne fant oppsiktsvekkende var at de som fortalte de hadde partnere som oppmuntret dem til å slanke seg, var de som i størst grad henga seg til fråtsing.

14 prosent av kvinnene som ikke ble mast på om slanking hadde fråtseperioder, mens hele 25 prosent av de som ble utsatt for mas hadde det.

I mennenes fall hadde 4 prosent av de som ikke ble mast på om slanking fråtseperioder, mens 14 prosent av de som ble utsatt for mas hadde det.

LES OGSÅ: Blir du tjukk av vennene dine?

Gir dårligere kroppsbilde

Halvparten av alle i studien sa at de i mer eller mindre grad opplevde press fra partneren om å gjøre noe med vekten sin.

I og med at halvparten av de som deltok i studien var for tunge er det nærliggende å tro at samtlige overvektige fikk høre det fra kjæresten sin.

- Sårende kommentarer, selv om de er godt ment, kan bidra til et dårligere kroppsbilde og usunne spisevaner, uttalte forsker Marla Eisenberg om forskningsresultatene som er publisert i juli-/augustutgaven av tidsskriftet American Journal of Health Promotion.

LES OGSÅ: Så kjipe er kvinner mot seg selv

Kjæresten kan gjøre deg tjukk

Bare det faktum at du er i et forhold kan bidra til økt vekt. Som du kan lese i denne KK.no-artikkelen er det vanlig at kjærester legger på seg fordi det blir mer matkos og laidback livsstil når en blir et par.

LES OGSÅ: Derfor bør muffinmagen bort

Heller enn å mase på hverandre når kiloene alt har satt seg på kroppen, kan det være lurt å bli bevisst på hva dere gjør når dere er sammen.

Dere må aller først akseptere at mat har fått en for stor rolle i dagliglivet, og dere må klare å finne noe annet fint som kan erstatte kosen maten gir dere.

Noen enkle grep kan gi både sunnere kropp og livsstil:

Bedre matvaner:

  • Ha mindre mat i huset.
  • Planlegg måltider som inneholder mye proteiner, moderat med karbohydrater og lite fett.
  • Bruk masse frukt og grønnsaker.
  • Begrens mengden snacks i kjøkkenskapet.
  • Gjør innkjøp sammen, eller lag i det minste handlelisten sammen. Da er det verre å stappe handlekurven full av salt og søtt.
  • Lag maten sammen, og prøv å være så kreative som mulig når det gjelder sunne oppskrifter. Søk etter gode mattips på nettet.
  • Ikke bruk mat som belønning. Unn dere heller et kinobesøk, en god bok, en massasje eller noe annet fint.

  • LES OGSÅ: 7 middager under 500 kalorier

    Mer fysisk aktivitet

  • Ta heller en spasertur sammen etter middag framfor å spise dessert.
  • Anskaff dere skritteller. Det øker motivasjonen, og gjør innsatsen målbar.
  • Finn en fysisk aktivitet dere begge liker, som dere kan gjøre sammen.
  • Gå ut og dans, spill tennis, gå i svømmehallen, prøv rulleskøyter –hva som helst som får dere opp av sofaen.

  • LES OGSÅ: Ukeplan for et sunnere liv

    Vær på lag

  • Støtt hverandre når dere blir fristet til å gjenoppta gamle uvaner.
  • Belønn god innsats og vær positive overfor hverandre.
  • Forplikt dere til begge å anstrenge dere for å få dette til.
  • Påpek det om den ene saboterer ved for eksempel å handle inn iskrem og bamsemums.
  • Hold kommunikasjonen åpen.

  • LES OGSÅ: Mye sittestilling er svært helseskadelig

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: