VÆR STRENG MED DEG SELV I 2 DAGER. Og spis hva du vil resten av uka. Høres det overkommelig ut?
VÆR STRENG MED DEG SELV I 2 DAGER. Og spis hva du vil resten av uka. Høres det overkommelig ut? Vis mer

Diett

Todagers-dietten funker best

Langt bedre enn strengt matregime hver dag. Og - du reduserer kreftrisikoen.

Publisert
Vil du ned i vekt, men synes det er vanskelig å være kostholdsbevisst hele tiden?

Forskere ved universitetssykehuset i South Manchester har gjennomført en studie (ekstern lenke) der de testet følgende to slankedietter på til sammen 100 overvektige kvinner:

1. Inntak av 1500 kilokalorier om dagen, basert på middelhavskosthold.
2. Lavkarbokosthold - kun 650 kilokalorier i to dager. Resten av uka kunne kvinnene spise hva de ville.

Samtlige skulle holde seg til gitt kostholdsopplegg i et halvt år.

Det viste seg at dietten som gikk ut på å kun spise 650 kilokalorier to dager i uka var den som virket best.

Kvinnene som fulgte dette kostholdsopplegget gikk mest ned i vekt. I tillegg reduserte de risikoen for å utvikle brystkreft med hele 40 prosent. Du bør sjekke bystene dine engang i måneden. Se instruksjonsvideo her!

Lege Michelle Harvie (ekstern lenke), som ledet studien, sier dette kan være en livredder for kvinner som synes det er vanskelig å følge et strengt kostholdsregime sju dager i uka.

Dette spiste kvinnene

To dager i uka var kostholdet slik. Resten av tiden spiste kvinnene hva de ville.
Frokost: Fruktte og en banan, eller et krus med kaffe med melk.

LES OGSÅ: Te er like bra som vann

Formiddag: En boks med cola light, eller en kopp te og en plomme.

Lunsj: Gulrot- og koriandersuppe og et glass melk, eller en salat, et glass saft og et lite glass melk.

Ettermiddag: Et glass saft eller et glass mineralvann og en klementin.

Middag: Wok av to typer grønnsaker, med soyasaus og ingefær, samt et glass vann. Eller grønnsakscurry med to typer grønnsaker, et lite glass melk og en kopp te.

Kveldsmat: Et stort glass melk, eller varm melk med kanel og suketter.

EKSPERTEN: Ina Garthe er KK.nos trenings- og kostholdsekspert.  Foto: Astrid Waller
EKSPERTEN: Ina Garthe er KK.nos trenings- og kostholdsekspert. Foto: Astrid Waller Vis mer

- Dietter funker ikke i lengden





Ina Garthe, som er trening- og kostholdsekspert i KK.no, er skeptisk til slankekurer, og mener den beste måten å oppnå en sunn vekt som varer er å legge om livsstilen. Hun er også helt imot såkalte «lettvinte» dietter.

- Jeg mener at det er noe av det mest ødeleggende du kan gjøre med tanke på kroppssammensetning, metabolisme og varig vektendring. I tillegg kan det ha stor påvirkning på den mentale helsen din ved at du ikke lykkes gang på gang, har hun uttalt til oss ved en tidligere anledning.

Garthe forteller at den største årsaken til at mange prøver seg på ulike dietter er fordi vi stadig er ute etter kjappe løsninger og orker egentlig ikke å gjøre jobben som kreves, samtidig som det skal komme resultater fort.

- De fleste lykkes i begynnelsen med å gå ned i vekt, men så går de også opp igjen veldig fort. For noen blir det bare enda en bekreftelse på at de ikke klarer å gå ned i vekt, hvilket kan være en stor påkjenning, sier Garthe.

Slik bør du spise

Her får du Ina Garthes ti enkle regler som gjør hverdagsmaten sunn og næringsrik.

Tipsene fungerer like fint enten du bor alene eller du skal lage mat til en hel familie.

1) Spis hver 3-4 time


Ofte innebærer det frokost, lunsj, middag og kvelds med 1-2 små mellommåltider slik at du ikke blir oversulten til måltidene. Gode mellommåltider kan være frukt, knekkebrød, lettyoghurt, kesam og bær, smoothie, cottagecheese og syltetøy

LES OGSÅ: Lag din egen frokostblanding

2) Gå for grovt

Bytt fra fine/halvgrove kornprodukter til grove, fra vanlig pasta til fullkornspasta og gjerne fra hvit ris til naturris.

LES OGSÅ: 10 måter å gjøre pastaen sunn på

3) 5 om dagen

Inkludér 2 frukter og 3 porsjoner grønnsaker per dag. Husk at ett glass juice teller som en frukt eller grønnsak.

4) Ren mat for pengene

Benytt deg av renere proteinkilder. Du sparer mange kalorier ved å gå fra kjøttdeig til karbonadedeig og fra pølse og farseprodukter til de lettere pølsene og fileter.

5) Lett fett

Dersom du MÅ ha smør på skivene, bruk en lett-variant av for eksempel vitaproduktene (gunstig fettsyresammensetning).

LES OGSÅ: Dette bør du ha i handlevogna

6) Olje framfor smør

Bruk olje i matlaging i stedenfor hardt smør.

7) Kok eller bak

Forebered maten oftere ved koking eller baking i ovn til fordel for steking.

LES OGSÅ: Spis sunt på budsjett

8) 3 fra kua

Inkludér 3 porsjoner meieriprodukter daglig, og da en lett/mager variant.

9). Én skje er nok

Husk tran hver dag!

10) Litt er lov

Er det noe du liker veldig godt og som ikke er så veldig sunt? Det er helt i orden! Husk å inkludere dette i ditt kosthold i passende mengder.

– Jeg mener at det er smart å bare gi litt blaffen innimellom, - bare ikke hver dag, har Ina Garthe uttalt til KK.no ved en tidligere anledning.

Hun mener det er viktig å dersom du hovedsakelig spiser sunt og variert og ikke har noen vektproblemer, bør du kunne tillate deg for eksempel litt sjokolade i blant. Derfor er det faktisk en av de tingene hun selv alltid har i kjøleskapet.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer