Tomater

Tomatene du bør velge

Cherry, vanlig, lys eller mørk - hvilke er egentlig sunnest?

TA EN TOMAT: Alt av frukt og grønt er kjempesunt, men noen typer er ekstra gunstige for oss. Som for eksempel tomaten. Foto: REX/Martin Lee/All Over Press
TA EN TOMAT: Alt av frukt og grønt er kjempesunt, men noen typer er ekstra gunstige for oss. Som for eksempel tomaten. Foto: REX/Martin Lee/All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Frukt og grønnsaker er en viktig del av et sunt kosthold. Det er ikke uten grunn at vi anbefales å spise fem om dagen, det kan nemlig virke forebyggende mot en rekke sykdommer.

De inneholder mye vitaminer, mineraler og fiber, samtidig som de tilfører lite fett og energi – noe vi allerede får mye av gjennom kostholdet vårt. Og selv om alt av frukt og grønt er sunt, er det noen som er ekstra gunstige for oss.

Tomat er en av dem. Og selv om dette som regel anses som en grønnsak, og brukes som en grønnsak, er tomat egentlig en frukt.

Vi har tidligere skrevet at tomaten Lycoplus er den sunneste typen du kan velge, på grunn av sitt høye innhold av antioksidanter. Men er det egentlig så stor forskjell på de ulike tomatene, og har fargen noe å si?

Sterk rød = mye antioksidanter

– Tomater er blant de fire som navngis spesielt i bakgrunnsdokumentet til kostrådene som kom i 2011. Her trekkes tomater, løk, brokkoli og blomkål frem som de grønnsakene som det finnes mest og best dokumentasjon på at faktisk har en glitrende helseeffekt, sier Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog og kostholdsrådgiver for BAMA, til KK.no.

MANGFOLD: Tomater finnes i mange farger og størrelser, men er det egentlig noe forskjell på næringsinnholdet? Foto: ?? Ferruccio Carassale/SIME/All Over Press
MANGFOLD: Tomater finnes i mange farger og størrelser, men er det egentlig noe forskjell på næringsinnholdet? Foto: ?? Ferruccio Carassale/SIME/All Over Press Vis mer

Hun anbefaler derfor at du gjerne spiser en porsjon tomater hver dag, hvilket tilsvarer cirka 100 gram, eller en litt stor tomat.

Tomater kan bidra til å hindre solbrenthet, forebygge kreft og redusere risikoen for hjertesykdom. Og mye av dette er takket være antioksidanten lykopen – som tomtaen inneholder mye av.

– Tomaten får den julerøde fargen sin fra karotenoidet lykopen. Jo dypere rødfarge tomaten har, desto mer lykopen inneholder den. Flere undersøkelser tyder på at et kosthold rikt på tomater og lykopen kan forebygge prostatakreft hos menn.

Lykopen kan også forebygge andre typer kreft, samt hemme kolesterolproduksjonen og fremme nedbrytningen av det uheldige LDL-kolesterolet.

LES OGSÅ: Avslører superegenskaper ved tomat

Ikke kast overmodne tomater

Lykopen er en fettløselig antioksidant som er i familie med vitamin A, men som ikke kan bli til vitamin A i kroppen vår. Men det finnes også andre karotenoider i tomaten som kan omdannes til vitamin A, et stoff som er viktig for synet, huden og fosterutvikling.

– Lykopenet tas ekstra godt opp dersom tomaten er varmet, for eksempel i suppe, saus eller som bakt tomat, men også dersom det er litt olje eller annet fett på den, som i ost på pizzaen for eksempel, sier hun.

MINDRE INNHOLD: Amerikanske tall antyder at gule tomater har et lavere innhold av vitamin C. Foto: REX/Mint Images/All Over Press
MINDRE INNHOLD: Amerikanske tall antyder at gule tomater har et lavere innhold av vitamin C. Foto: REX/Mint Images/All Over Press Vis mer

Det sies jo at frukt og grønnsaker med sterke farger inneholder mer antioksidanter enn de med lyse farger, noe som også gjelder for tomater.

– Det er ulikt næringsinnhold i tomatene alt etter sort, hvor de er dyrket, når på året de er dyrket, hvor mye sol de har fått, og hvor ferske de er når du spiser dem. For eksempel er det mer lykopen i en overmoden, nesten gammel, tomat enn i en nyplukket en. Så ikke kast de tomatene som er blitt litt rynkete i skinnet, bruk dem i tomatsuppen eller sausen, anbefaler Arsky.

Minst C-vitamin i gule tomater

– Når det er sagt er det viktig å presisere at lykopen er en antioksidant og ikke et næringsstoff som sådan. Vi vil med andre ord ikke kunne dø av mangel på dette stoffet, på like linje som vi kan dø av mangel på næringsstoffer.

SAFTIG: Store bifftomater passer ypperlig til middagen. Men kanskje bør du velge økologiske? Foto: REX/GARO/PHANIE/All Over Press
SAFTIG: Store bifftomater passer ypperlig til middagen. Men kanskje bør du velge økologiske? Foto: REX/GARO/PHANIE/All Over Press Vis mer

Men antioksidanter er viktige i den forstand at de beskytter kroppen mot såkalte «frie radikaler» som kan skade celler og vev. På den måten er det et viktig stoff for å holde oss unge og friske. Likevel er ikke dette det eneste som er bra med tomaten.

– Tomaten er også rik på vitamin C, og det fungerer som en antioksidant i kroppen, men har i tillegg andre oppgaver. Vitaminet er nødvendig for dannelse av bindevev i hud, sener og bein, det styrker immunforsvaret og fremmer opptaket av jern fra maten, forklarer hun.

Innholdet av vitamin C kan også variere veldig i de ulike typene tomater. Ifølge amerikanske tall har grønne tomater over 20 milligram per 100 gram, mens gule kun har 9 milligram per 100 gram. Og norske tall viser at den røde inneholder cirka 17 milligram per 100 gram.

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer