<strong>SPIS MER TØRKET APRIKOS:</strong> De inneholder tre ganger så mye kalium som du finner i bananer og kan senke høyt blodtrykk.  Foto: Thinkstock.com
SPIS MER TØRKET APRIKOS: De inneholder tre ganger så mye kalium som du finner i bananer og kan senke høyt blodtrykk. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Frukt

Tørket frukt du bør spise mer av

Tørket aprikos inneholder for eksempel tre ganger så mye kalium som bananer, og kan senke blodtrykket.

Publisert
Sist oppdatert
Du har kanskje fått med deg at tørket frukt ikke troner øverst på listen over sunn snacks, ettersom den er nokså mettet med sukker.

Likevel har de fleste fått det inn med morsmelken at blant annet rosiner er et sunt og godt alternativ til andre godsaker, spesielt for barna.

Men selv om tørket frukt kan inneholde mye sukker, finnes det også andre ingredienser i snacksen som du kan ha riktig så godt av.

Blant annet kan rosiner forebygge benskjørhet, dadler kan gi deg mer energi og tørkede aprikoser kan senke høyt blodtrykk, skriver DailyMail.com.

LES OGSÅ: Reagerer du på denne maten?

Rosiner kan forebygge benskjørhet

Rosiner er en av de største kildene til grunnstoffet «bor», et mineral som blant annet skal kunne redusere benskjørhet hos kvinner etter overgansalderen.

I tillegg er rosiner proppfulle av både vitamin C, K og B-6, og er en god kilde til kalsium, jern, magnesium, fosfor og kobber.

Dryss en håndfull med rosiner i en yoghurt full av kalsium, som også har masse fordeler for beinbygningen, og eventuelt dryss over pekannøtter som også inneholder store mengder bor.

Det gjennomsnittlige inntaket av bor hver dag er på 1-2 milligram, men det er egentlig anbefalt å ha et inntak på minimum 3 milligram om dagen.

LES OGSÅ: Derfor bør du tørke guavafrukten

Dadler gir deg energi

Hvis du føler deg utslitt vil du ofte oppleve at du får lyst på noe søtt og sukkerholdig. Da er dadler et ypperlig alternativ.

De har nemlig en relativt lav glykemisk indeks (GI), som betyr at de frigir sukkeret sakte og golder energinivåene dine stabile etterpå, til tross for at de er veldig søte.

For å få mest mulig ut av dem, er det beste å spise dem med en god kilde til proteiner, for eksempel en håndfull valnøtter, da holder du deg mett lenger.

<strong>SPIS DEM I FROKOSTBLANDINGEN ELLER SOM SNACKS:</strong> Ekspertene anbefaler deg faktisk å velge tørket aprikos, ettersom det er lettere å spise flere og dermed få i seg mer nøringsstoffer.  Foto: Getty Images/Zoonar RF
SPIS DEM I FROKOSTBLANDINGEN ELLER SOM SNACKS: Ekspertene anbefaler deg faktisk å velge tørket aprikos, ettersom det er lettere å spise flere og dermed få i seg mer nøringsstoffer. Foto: Getty Images/Zoonar RF Vis mer

Tørket aprikoser mot høyt blodtrykk

Også tørkede aprikoser har mange fordeler. De inneholder nemlig mer enn tre ganger så mye kalium som du finner i bananer, i tillegg til at de neste ikke inneholder salt.

Denne kombinasjonen er spesielt kjent for å være bra for blodtrykket. Kalium har den samme egenskapen som salt til å binde vannet i kroppen, som holder blodvolumet lavere.

Nyere forskning ved Centers for Disease Control and Prevention i Atlanta viser at inntak av mer kalium enn natrium har en beskyttende effekt på blodtrykket og mot hjertesykdom.

Hvis du velger tørkede aprikoser, vil du som regel få i deg mer av frukten, som tilfører mer næringsstoffer enn hvis du spiser dem ferske.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Derfor bør du spise opp spinaten din

Tørket tranebær mot urinveisinfeksjon

Hvis du er en av dem som ofte er plaget med urinveisinfeksjon, er det god grunn til å spise mer tranebær.

Disse bærene er ikke bare en super kilde til både C-vitaminer og antioksidanter, men kan også hjelpe mot urinveisinfeksjon.

En studie som ble utført i USA viste at to håndfuller (42,5 gram) med tørket tranebær reduserer motstandsdyktigheten til bakteriene i urinen til kvinner som er smittet, og vil derfor gjøre det lettere å bli kvitt infeksjonen.

Svisker mot forstoppelse

Det er et gammelt og kjent kjerringråd at svisker hjelper mot forstoppelse, og dette stemmer faktisk.

Studier har vist at seks svisker to ganger daglig hadde mye bedre effekt på fordøyelsessystemet enn avføringsmiddel. Svisker inneholder mye sorbitol, som trekker vann inn i avføringen, og gjør det lettere for den å passere.

LES OGSÅ: Gode vaner som gir et sunnere liv

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer