Supermat

Tranebær bør du spise mye av

Hjelper mot urinveisinfeksjon og inneholder masse antioksidanter.

TRANEBÆR: De inneholder masse c-vitaminer og antioksidanter, og kan brukes til mye mer enn du tror.  Foto: Colourbox.com
TRANEBÆR: De inneholder masse c-vitaminer og antioksidanter, og kan brukes til mye mer enn du tror. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er ikke uten grunn at det den siste tiden har blitt stort fokus på supermat.

Brokkoli kan holde hjernen sunn inn i alderdommen, grapefrukt kan øke konsentrasjonen og gulrot kan gjøre underverker for huden din.

Når det finnes så mange helsefordeler i frukt og grønt, er det heller ikke så rart at noen ønsker å samle disse i et og samme produkt.

Det er imidlertid ikke bare frukt og grønt du finner blant superkosten.

Blåbær kan senke risikoen for hjerte- og karsykdom, bjørnebær kan forhindre kognitivt forfall i alderdommen og jordbær kan forhindre kreft og for tidlig aldring.

Som om ikke det var nok, vil du også finne masse fordeler ved å spise tranebær, skriver Fox News (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Trøtt og slapp? Spis dette

Hjelper mot urinveisinfeksjon

Når Amerikanerne feirer Thanksgiving er den ikke kalkunmiddagen komplett uten en ordentlig tranebærsaus. Hvorfor ikke prøve deg på en «cranberry sauce» i vinter du også?

Tranebær har nemlig en super kilde til både C-vitaminer og antioksidanter, og har egenskaper som kan virke forebyggende for hjerte- og karsykdom, nyrestein, tannkjøttsykdommer, beinhelse, kreft, blodpropp og magesår.

Ganske utrolig at du finner så mange fordeler i et bitte lite drops.

Det er spesielt god grunn til å spise mer tranebær nå som været har blitt kaldere. Tranebær er kanskje er mest kjent for å bekjempe bakterier som bidrar til urinveisinfeksjon.

Bærene inneholder nemlig polyfenoler, aktive plantestoffer som forhindrer at bakteriene fester seg på innsiden av urinblæren.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer ost

Ikke tilføy for mye sukker

Selv om tranebær tilhører samme familie som blåbær, kan den imdilertid ikke spises naturell. Den har en svært syrlig smak og en hard konsistens som best kan sammenlignes med tyttebær, skriver Bama (Ekstern lenke).

Den har også samme bruksområde som tyttebær, og kan kokes og brukes i paier eller sorbeter. Du kan også bruke bærene i pateer og muffins, eller bruke dem for å lage syltetøy, gelé, chutney og saus.

Du bør imidlertid passe noe på mengden. Ikke på grunn av bærene i seg selv, men fordi man ofte må tilsette en god del sukker for å dempe den syrlige smaken.

For eksempel lønner det seg å sjekke innholdsfortegnelsen på tranebærjuice, siden sukkerholdige drikker kan øke risikoen for hjerte- og karsykdom hos kvinner. Tidligere studier viser også at sukker kan bidra til rynker.

Hvis du vil unngå mest mulig sukker, kan du gå for de som er tørket. De kan du bruke i salater, yoghurt, frokostblandinger og bakst.

LES OGSÅ: Denne bør du spise tre ganger om dagen

Slik kan du bruke bærene

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer