<strong>MOTVIRKER OVERVEKT:</strong> Forskning har vist at det å spise moderate mengder nøtter regelmessig kan være med på å minske risiko for utvikling av fedme/overvekt.  Foto: Getty Images/Hemera
MOTVIRKER OVERVEKT: Forskning har vist at det å spise moderate mengder nøtter regelmessig kan være med på å minske risiko for utvikling av fedme/overvekt. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Nøtter

Tre spiseskjeer er alt du trenger

Ny forskning viser at regelmessig inntak av nøtter minsker risiko for overvekt.

Publisert
Sist oppdatert
Er du en av dem som dropper å spise nøtter på grunn av det høye kaloriinnholdet?

Da bør du lese dette.

Ny forskning viser nemlig at det å spise nøtter kan, på tross av fettinnholdet, være med på å holde deg slank.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke droppe nøttene

Lavere vekt, BMI og midjemål

Det er et forskningsteam fra landbruksavdelingen ved Louisiana State University i USA som har funnet ut at nøtter har en positiv innvirkning på BMI (kroppsmasseindex - det etablerte målet for vekt, sett i forhold til høyde), midjemål og vekt.

Og studien viste at særlig de som spiste en variasjon av trenøtter (for eksempel mandler, cashewnøtter, pistasjenøtter, hasselnøtter, pinjekjerner, valnøtter) hadde lavere kroppsvekt, sammenlignet med de som ikke spiste nøtter, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

I tillegg til å ha lavere kroppsvekt og BMI hadde nøttespiserne mindre risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer, type 2 diabetes og metabolt syndrom (MetS), som er en samlebetegnelse for symptomer som gjør folk utsatt for slag og hjertesykdom.

- Et av de mest interessante funnene våre er faktisk at personer som spiser nøtter hadde lavere kroppsvekt, lavere BMI og mindre midjemål enn de som ikke spiser nøtter, sier forskningsleder dr. Carol O’Neil, som er professor ved Louisiana State University:

- Gjennomsnittlig vekt, BMI og midjeomkrets var 1,9 kg, 0,9kg/m2 og 2,1 centimeter lavere/mindre hos de som spiste nøtter, sammenlignet med de som ikke spiste nøtter.

LES OGSÅ: Valnøtter er bedre enn olivenolje

<strong>DE BESTE:</strong> Ifølge studien er mandler, cashewnøtter, pistasjenøtter, hasselnøtter, pinjekjerner og valnøtter blant de beste nøttene du kan spise. Foto: Getty Images/Hemera
DE BESTE: Ifølge studien er mandler, cashewnøtter, pistasjenøtter, hasselnøtter, pinjekjerner og valnøtter blant de beste nøttene du kan spise. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

42 gram om dagen

I studien, hvis resultater er publisert i tidsskriftet Journal of the American College of Nutrition, (mer info om studien finner du her – ekstern lenke) brukte O’Neil data fra 13.292 menn og kvinner som deltok i amerikanske National Health and Nutrition Examination Surveys (NHANES) fra 1999 til 2004.

For å defineres som «nøttespiser» måtte personen spise mer enn 28 gram nøtter per dag.






I tillegg til lavere vekt, BMI og midjemål, viste resultatene også at det å spise en variasjon av nøtter var knyttet opp mot høyere nivåer av det gode HDL-kolesterolet, samt minsket risiko for kroniske sykdommer, deriblant hjerte- og karsykdom.

- Nøtter bør være en sentral del av et sunt kosthold, og flere i helsebransjen – særlig ernæringseksperter, bør oppfordre folk til å spise mer av det, sier dr. O’Neil.

Ekspertene anbefaler nå at man spiser cirka 42 gram nøtter om dagen, noe som tilsvarer cirka tre spiseskjeer.

LES OGSÅ: Fem matvarer som holder deg slank

Fjerner fett fra mageregionen

Dette er imidlertid ikke første gang forskning har vist at et regelmessig, moderat inntak av nøtter kan motvirke fedme/overvekt.

En studie gjennomført av forskere ved Universitetet i København tidligere i år, viste nemlig at det er en spesiell aminosyre – arginin, i nøtter som kan være med på å stanse utviklingen av fedme og type 2 diabetes.

- Undersøkelsene våre viser at arginin blant annet fjerner fett fra mageregionen og øker kroppens følsomhet overfor insulin, sa Christoffer Clemmensen, en av forskerne bak studien og doktorgradstudent i Molekylær Legemiddelforskning ved Universitet i København, til Videnskab.dk (ekstern lenke) i februar.

- På sikt kan denne oppdagelsen bidra til å skape legemidler rettet mot fedme og type 2-diabetes, forteller han.

LES OGSÅ: Syv valnøtter er alt du trenger om dagen

Vanskelig å få nok

Aminosyrer er molekylene proteiner er bygget opp av, og du vil derfor finne arginin i flere proteinrike matvarer. Det er imidlertid er ekstra mye av stoffet i nøtter - spesielt jordnøtter, hasselnøtter og mandler.

I tillegg finnes det i fleskesvor, eggehvite, rå eller gravet laks, sesamfrø og gelatin.

Arginin sammen med andre aminosyrer gjør at det er sunt å spise mye proteiner, men det er foreløpig vanskelig å oppnå stor nok dose av arginin til å oppleve resultatene forskerne fant.

Clemmensen forteller at hvis han skal overføre mengdene fra studien til en menneskelig hverdag, må du ha et kostilskudd på opp mot 20 gram arginin hver dag.

Det tilsvarer omkring 800 gram med nøtter hver dag, som vil bli i overkant for de fleste.

Mer info om de ulike nøtteslagene og hva de er bra for finner du her!

LES OGSÅ: Her er den aller sunneste maten

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer