Vann

Tre tegn på at du drikker for lite vann

Dehydrering går ut over form og humør.

DRIKK NOK: Få i deg nok vann, og unngå hodepine, slapphet og konsentrasjonsproblemer. Foto: Getty Images
DRIKK NOK: Få i deg nok vann, og unngå hodepine, slapphet og konsentrasjonsproblemer. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Å ta vare på helsa er viktig, og noe av det enkleste du kan gjøre er å passe på at du får i deg nok væske.

Kvinnekroppen består av mellom 50 og 60 prosent vann. Siden vi mister vann både når vi utånder, svetter, fordøyer mat og skyller ut avfallsstoffer gjennom urinen, er det viktig at vi jevnlig drikker vann slik at væskebalansen blir opprettholdt.

Gå for 1,5 liter om dagen

Vi får i oss en del vann gjennom maten vi spiser, men 1 til 1,5 liter væske er det vi faktisk bør drikke i løpet av en dag. Og som du selvsagt vet er vann mye bedre enn brus eller juice. Du kan imidlertid gjerne bytte bort noen av vannglassene med te. Sjekk forøvrig hvilken te du bør drikke når på dagen i denne artikkelen: Teen som gjør dagen sunnere.

Det skal ikke mye til før dehydrering får innvirkning på det. Faktisk skal det ikke mer enn én prosent dehydrering til for at det merkes på formen ved at du får mindre energi og dårligere konsentrasjonsevne.

Kanskje merker du ikke at du er dehydrert før du VIRKELIG er det. Disse tre tegnene forteller deg at du bør drikke vann så raskt som mulig.

Tørste

Ingen overraskelse dette. Men visste du at når du kjenner at du er tørst er du allerede dehydrert? Tørstefølelsen slår ikke inn før dehydreringen er på 1-2 prosent. Ikke ignorer tørsten din, men drikk straks vann!

Hodepine

Hodepine er et vanlig tegn på at du er dehydrert. Kjenner du deg tung i toppen bør du snarest helle i deg vann. Da burde det ikke ta lang tid før det går over. Dersom hodepinen vedvarer har den andre årsaker, som for eksempel lavt blodsukker eller stiv nakke. Spis en frukt, eller prøv å myke opp nakkemusklene og se om det hjelper før du hiver i deg en hodepinetablett.

Sterk urin

Urinen din skal være klar til lysegul, og ikke lukte spesielt sterkt (men litt lukter det jo). Dersom den er gul i fargen og lukter mye, betyr det at du er dehydrert og må drikke mer vann.

En god start på dagen

Dersom du føler at du ikke er så flink til å få i deg nok væske, så bør du legge deg til vanen å starte dagen med et glass vann. Drikk det før du tar morgenstellet og spiser frokost, så får du fylt opp væskelagrene med én gang, og dessuten hjelper det kroppen å skylle ut avfalsstoffene som har hopet seg opp. Vil du gjøre det ekstra sunt kan du drikke varmt vann med sitronsaft, som skal ha en rensende effekt på fordøyelsessystemet.

Denne saken har vært publisert på KK.no tidligere, men er hentet frem igjen for å glede nye lesere.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer