GØY I SOLA: Det er enkelt å ha det morsomt OG brenne kalorier i sommer. Volleyball er en av mange fantastiske aktiviteter som både er gøy og gir god treningseffekt.
GØY I SOLA: Det er enkelt å ha det morsomt OG brenne kalorier i sommer. Volleyball er en av mange fantastiske aktiviteter som både er gøy og gir god treningseffekt. Vis mer

Trening

Tren uten at du merker det!

Morsomme sommeraktiviteter som brenner flust med kalorier.
















Har du kikket ut vinduet den siste tiden, har du helt sikkert lagt merke til at sommeren er godt på vei. Svært få av oss ønsker nok å tilbringe unødvendig mange timer inne på et svett og tett treningssenter.

Heldigvis finnes det flust av spennende utendørsaktiviteter du kan bedrive om sommeren, og det beste av alt – de er så morsomme at du nesten ikke merker at du trener!

Volleyball, frisbee, tennis, golf, ja til og med hagearbeid og vindu-shopping kan stramme opp figuren og forbrenne flust med kalorier. Så få med deg venner, kjæresten eller familie ut i sommervarmen og kom i gang!

LES OGSÅ: Slik blir treningen morsom igjen

Her er tips til knallgode sommeraktiviteter:


Tennis

Ta med deg en kompis og kom deg ut på tennisbanen. Ifølge treningsekspertene på helsenettstedet Prevention.com (ekstern lenke) er tennis fantastisk trening for armene dine, i tillegg til at det forbrenner opp mot (litt avhengig av individuell vekt etc.) 550 kalorier i timen.

Et par timer på banen vil stramme opp biceps, triceps og skuldre. I tillegg er det god kondisjonstrening dersom du sørger for å holde høy intensitet.

Flere tips til hvordan du kan få sexy sommerarmer får du her!

Volleyball

Du må ikke være proff for å få utbytte av denne aktiviteten. Her er det bare å ta med deg det du har av utstyr (det eneste du ha er en ball), samle sammen noen venner og sette i gang, enten på plenen eller stranden.

I tillegg til at du kan forbrenne om lag 540 kalorier per time når du spiller volleyball, så er sporten også super for å få tonet opp armer, mage, bein og bryst.

Flere tips til hvordan du kan få bikinimage finner du her!

Svømming

Det å hoppe i havet/bassenget og ta et par «laps», eller rett og slett bare leke deg med vennene dine kan faktisk forbrenne masse kalorier, i tillegg til at det er god kondisjonstrening.

Svømming er en av de beste aktivitetene du kan gjøre, blant annet fordi du jobber med absolutt alle musklene i kroppen. Uansett om du svømmer crawl, bryst eller butterfly, så vil det ha en oppstrammende effekt på rygg, armer, mage, bryst, bein og skuldre. I tillegg brenner det om lag 470 kalorier per time.

LES OGSÅ: Slik holder du formen i sommerferien

Sykling

Denne aktiviteten er perfekt om sommeren. Ikke bare får du litt ekstra «vind i håret» og får luftet ut den svette t-skjorten, men du får også trent rumpe og lår.

Sykling forbrenner rundt 450 kalorier per time, og det å sykle oppoverbakke har en fantastisk oppstrammende effekt på underkroppen (særlig stumpen!)

Flere tips til hvordan du oppnår sprettrumpe får du her!

Gå på tur

Sommeren er også en fantastisk tid på fjellet, og det å ta seg en skikkelig langtur i skog og mark er både oppfriskende for hode og kropp.

Det krever riktignok en viss intensitet for at turgåing skal bli skikkelig kondisjonstrening, men hvis du klarer å holde tempoet ditt på et relativt høyt nivå (du blir litt andpusten - økt puls), kan du forbrenne opp mot 450 kalorier per time, i tillegg til at du får bygget opp muskler i bein og bakende.

PS. Gnagsår kan ødelegge turen - slik unngår du å få det.

Padling/roing

Uansett om du er på kanotur med venner, padler kajakk i sjøen eller er ute på fisketur med robåten, så vil disse aktivitetene ha en rekke positive effekter på kroppen din, og særlig armene.

Ingenting er bedre for å bli kvitt «grevinnehenget» enn skikkelig armarbeid i form av roing/padling, og det å føre en åre gjennom vannet er både tungt og oppstrammende.

I tillegg til at du får kost deg med venner, eller fanget kveldens middag, så forbrenner det om lag 340 kalorier i timen.

LES OGSÅ: Slik får du vårkroppen

Golf

Golf er ikke akkurat kjent for å være høykondisjonstrening, men dersom du sørger for å gå alle de 18 hullene og bærer ditt eget golfsett, så kan det faktisk forbrenne opp mot 306 kalorier i timen.

Når du slår et slag jobber du også med muskler i armene, ryggen, skuldrene og magen, så dersom du gjør det ofte nok kan du tone de fleste av musklene i overkroppen.

LES OGSÅ: Treningen som er lekende lett

Hagearbeid

Kjedelig, kjedelig, kjedelig, men akk så nødvendig for å få hagen du drømmer opp.

Hagearbeid kan imidlertid bli litt morsommere, dersom du er klar over hvilke positive effekter det kan ha på kroppen din.

I tillegg til at det å grave og luke kan forbrenne opp mot 306 kalorier i timen, krever bøyingen, tøyingen og gressklippingen mye av kjernemuskulaturen din. I lengden vil det derfor kunne ha en oppstrammende effekt både på rumpe, armer, legger, mage og lår.

Visste du forresten at du kan spise flere av plantene du luker vekk?

LES OGSÅ: Husarbeid er god trening

På hesteryggen

Er du en «hestejente» så vet du at det er ingenting som slår følelsen av å sitte på hesteryggen i full galopp. Ikke bare gir det en fantastisk følelse av frihet, men det er også super trening for rumpe og lår.

Det å sitte støtt i salen krever nemlig mye arbeid av underkroppen, og har en knallgod toning-effekt på innsiden av lårene og rumpa. I tillegg forbrenner det opp mot 270 kalorier i timen.

LES OGSÅ: Derfor bør du trene utendørs

Vindu-shopping

Jada, shopping kan faktisk være trening, selv om det ikke helt føles sånn.

Det å gå rundt på et kjøpesenter, eller i byen er nemlig oppstrammende for både rumpe, legger og lår, og dersom du sørger for å holde en viss intensitet (ikke tar for mange pauser underveis) kan det forbrenne opp mot 240 kalorier i timen.

Pass bare på at du har gode sko!

Flere tips til hvordan du kan gjøre shopping til trening finner du her!

Frisbee

Dette er kanskje en av de mest populære sommeraktivitetene. I tillegg til at det er billig (en frisbee koster ikke så mye og kan kjøpes i alt fra leketøysbutikker til sportsforretninger), så kan det også gjøres overalt (om du er på stranden eller i parken).

Det å kaste frisbeen er også god trening for bryst, armer, skuldre og magemuskler. Dersom du holder høy intensitet kan det i tillegg være god kondisjonstrening, og forbrenner om lag 200 kalorier i timen.

LES OGSÅ: Tren helt gratis

Seiling

De fleste foretrekker å være ved vannet når sommervarmen virkelig setter inn, og det finnes flust av morsomme vannaktiviteter du kan gjøre som forbrenner kalorier.

Seiling er et godt eksempel på dette. Det å heise seilet opp og ned, følge båtens bevegelser og ikke minst falle inn og ut av vannet (dersom du gjør det) styrker både bein, armer, skuldre og mage. I tillegg kan det forbrenne opp mot 200 kalorier i timen.

Tips til flere effektive sommeraktiviteter finner du nedenfor:
Trampolinehopping
Rockering-trening
Jogging/løping
Bruk mobilen
Hopp i havet!

SVØMMING: Er fantastisk god trening for hele kroppen, i tillegg til at det brenner flust med kalorier.
SVØMMING: Er fantastisk god trening for hele kroppen, i tillegg til at det brenner flust med kalorier. Vis mer
SYKLING: Trener både rumpe, lår og overkropp. Sykling til og fra jobben i sommer er for eksempel helt genial trening.  Foto: All Over Press
SYKLING: Trener både rumpe, lår og overkropp. Sykling til og fra jobben i sommer er for eksempel helt genial trening. Foto: All Over Press Vis mer
PADLING7ORING: Er fantastisk trening for armer og kjernemuskulatur. I tillegg er det mye pent å se på når du er ute på vannet.  Foto: /colourbox.com
PADLING7ORING: Er fantastisk trening for armer og kjernemuskulatur. I tillegg er det mye pent å se på når du er ute på vannet. Foto: /colourbox.com Vis mer
GOLF: Sørger du for å gå alle 18 hull OG bære ditt eget golfutstyr så kan du faktisk få god treningseffekt av golf.  Foto: /colourbox.com
GOLF: Sørger du for å gå alle 18 hull OG bære ditt eget golfutstyr så kan du faktisk få god treningseffekt av golf. Foto: /colourbox.com Vis mer
SHOPPING: legg inn intervaller i shoppingøktene dine og få super treningseffekt.
SHOPPING: legg inn intervaller i shoppingøktene dine og få super treningseffekt. Vis mer
SEILING: Er både morsomt, god trening og veldig sosialt.  Foto: colourbox.com
SEILING: Er både morsomt, god trening og veldig sosialt. Foto: colourbox.com Vis mer
PÅ HESTERYGGEN: Å ri er veldig god trening for innsiden av lår og rumpe.
PÅ HESTERYGGEN: Å ri er veldig god trening for innsiden av lår og rumpe. Vis mer
FRISBEE: Kast den med venner på stranden og få superlekre armer.
FRISBEE: Kast den med venner på stranden og få superlekre armer. Vis mer
HAGEARBEID: Kan være kjedelig, men det er faktisk knallgod trening, særlig hvis du lekker inn litt tøffe "lukeøkter" underveis.
HAGEARBEID: Kan være kjedelig, men det er faktisk knallgod trening, særlig hvis du lekker inn litt tøffe "lukeøkter" underveis. Vis mer
TENNIS: Er super trening og veldig sosialt. Kom deg på banen! Foto: Vincent Hazat / PhotoAlto
TENNIS: Er super trening og veldig sosialt. Kom deg på banen! Foto: Vincent Hazat / PhotoAlto Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: