Treningstips

Trene i kulda? Husk dette!

Den kjølige luften kan gjøre deg syk raskere enn du tror.

TOPP TRENING: Å legge løpeøkten utendørs er bra for kropp og sjel - men du må ta noen forholdsregler. Foto: Fotolia
TOPP TRENING: Å legge løpeøkten utendørs er bra for kropp og sjel - men du må ta noen forholdsregler. Foto: Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er lett å trekke innendørs for å trene på vinterstid.

Om du kan bør du imidlertid legge en og annen økt ute, for det blir altfor mye innesitting på oss i de kalde og mørke månedene. Ved å trene får du frisk luft og avveksling, og om du bruker helgen får du også sett litt sol og dagslys.

Faktisk er utendørstrening bra for den mentale helsa. En britisk studie viser at en times joggetur i skogen har mye bedre effekt enn en time innendørstrening.

Dessuten er det fint å vite at å trene i kulda faktisk gjør at du forbrenner mer!

Om din utendørstrening består av langrenn, slalåm, løping eller sykling (med piggdekk), så er det et par ting du skal huske på:






Dropp tunge økter i kaldt vær

Om gradestokken viser -8 grader eller kjøligere bør du ikke trene så hardt at du blir ordentlig andpusten. Å trekke iskald luft ned i lungene er ikke så bra, da du lett kan bli syk. Det er også mulig å utvikle kuldeastma, noe mange langrennsløpere plages av. Hold deg til roligere økter, og legg intervalløktene innendørs på slike kalde dager. Husk uansett at det tar lengre tid før kroppen blir varm når det er kaldt ute, så ta det helt rolig i begynnelsen av økta.

LES OGSÅ: Brygger du på noe? Slik unngår du at det bryter ut!

Bruk hals og varm brystet

Av samme grunn som over skal du - uansett hvor kaldt det er - ha noe i halsen som holder den varm. Bruk også en topp og jakke som du lukker helt opp til halsen så brystet er dekket. Når du blir svett renner svetten nedover halsen og brystet blir gjerne også vått. Om du ikke har dekket til disse områdene blir de nedkjølt. Da er det lettere for basilusker og forkjølelsesvirus som ligger og lurer i kroppen å angripe luftveissystemet ditt.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt sår hals

Hold hender, føtter og hode varmt

I tillegg til å bruke hals bør du ha en lue, eller eventuelt et pannebånd om det ikke er så kaldt. Håret ditt hjelper til å holde hodet varmt, men ørene og pannen blir fort nedkjølt, særlig når du blir svett. Hender og føtter må også bekles godt. Opp mot 30 prosent av kroppsvarmen forsvinner herfra. Ullsokker er fint, og bruk gjerne votter på hendene. Om du ikke liker store votter, men synes vanter blir for kaldt, kan du kjøpe overtrekksvotter (slike man går med på fjellet) og ha dem utenpå vantene.

LES OGSÅ: Langrenn forbrenner fett i en fei

Skift til tørt raskt

Når økta er over gjelder det å holde kroppstemperaturen oppe. Ikke sleng rundt i våte treningsklær. Hopp i dusjen og få på deg tørre klær så raskt som mulig. Om du ikke får gjort det, så ha med deg skift og få av deg alt av vått tøy - i hvert fall på overkroppen.

Drikk noe varmt

Det er viktig å erstatte væsken som har fordampet gjennom svette eller utånding. Om luftveiene har blitt litt nedkjølt selv om du har brukt hals, er det lurt å drikke noe varmt etter økta. Sjokolademelk er en fin restitusjonsdrikk, så om du varmer den, eller lager skikkelig kakao, er det supert. Varm te eller toddy er også topp.

HERLIG: En langrennstur med god glid er en super naturopplevelse - og effektiv kondisjonstrening. Foto: Val Thoermer - Fotolia
HERLIG: En langrennstur med god glid er en super naturopplevelse - og effektiv kondisjonstrening. Foto: Val Thoermer - Fotolia Vis mer
MOROTRENING: Å ake er en fin uteaktivitet om vinteren. Særlig hvis du løper opp til toppen av bakken mellom aketurene. Foto: drubig-photo - Fotolia
MOROTRENING: Å ake er en fin uteaktivitet om vinteren. Særlig hvis du løper opp til toppen av bakken mellom aketurene. Foto: drubig-photo - Fotolia Vis mer
ISDANS: Om du kan gå på skøyter, hvorfor ikke gjøre dette som en del av vintertreningen? Foto: LanaK - Fotolia
ISDANS: Om du kan gå på skøyter, hvorfor ikke gjøre dette som en del av vintertreningen? Foto: LanaK - Fotolia Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer