Melk

Trenger du egentlig å drikke melk?

- Mange voksne kvinner tror at det å drikke melk ikke er sunt, men det stemmer ikke, sier eksperten.

MELKETABBE: Nei, melk er ikke bare for kalver. Kroppen din trenger kalsium for å styre skjelettet, mener ekspertene. Foto: Fotolia
MELKETABBE: Nei, melk er ikke bare for kalver. Kroppen din trenger kalsium for å styre skjelettet, mener ekspertene. Foto: Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Mange voksne kvinner tror at det å drikke melk ikke er sunt, men det stemmer ikke. «Melk er for kalver» sies det. Det er veldig uvitenskapelig begrunnet, sier Tine Sundfør, Klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse, til KK.no.

For både kvinner og menn anbefales det at man får i seg 800 mg kalsium hver dag. Menn er derimot mye flinkere enn unge jenter og voksne kvinner til å få dekket kalsiumbehovet sitt.

- En av mytene om melk og meieriprodukter er at det er fetende. 26 prosent er i en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI enig i utsagnet «melk er fetende», sier Hanne Hennig Havdal, ernæringsrådgiver og master i samfunnsernæring, ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Melk.no.

LES OGSÅ: Hvilken melk bør du drikke?

Lette meieriprodukter er like bra

Hvis du vil unngå fettet kan du med fordel velge et meieriprodukt med mindre fett.

EKSPERT: Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse.
EKSPERT: Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse. Vis mer

- Det inneholder like mye proteiner og kalsium som de andre produktene, bare mindre fett, påpeker Sundfør.

Det bekrefter Hennig Havdal i Melk.no.

- Det fine med melk er at du har valgmuligheter i alt fra helmelk til skummet melk. Skummet melk er det vi kaller fettfri med kun 0,1  prosent fett. Du finner derimot fortsatt like mange av de andre næringsstoffene, det er kun fettet som er fjernet, opplyser hun til KK.no. 

I et glass skummet melk (1,5 dl) er det cirka 50 kalorier, mens et glass ekstra lett melk inneholder rundt 60 kalorier.

Det er også like mye kalsium og næringsstoffer i de laktosereduserte produktene.

LES OGSÅ: Kun én fjerdedel drikker melk til frokost

Derfor bør du ikke droppe melka

Melk er i hovedsak en god kilde på kalsium, protein, vitamin B12 og B2, fosfor og jod. Når du skal daglig få i deg 800 mg kalsium, er det vanskelig å dekke dette uten å ty til melkeprodukter.

En porsjon kan være et glass melk (1,5 dl), en yoghurt eller to skiver gulost.

- Klarer du å få i deg tre porsjoner med meieriprodukter er du i mål. Da vil du sikre det anbefalte inntaket av kalsium. Du kan gjerne variere inntaket og alle kilder teller, både melk i kaffe latten, fetaost i salaten og ost i pizzaen, sier Sundfør.

Hvis du ikke tåler meieriprodukter kan du få i deg kalsium ved å spise fisk med ben, eksempelvis ansjos, grønne grønnsaker som brokkoli og mandler. Det krever likevel en innsats, da tre hoder brokkoli tilsvarer tre glass melk (0,5 dl).

- I et gjennomsnittlig norsk kosthold kommer rundt 300 mg kalsium fra andre matvarer enn melk og meieriprodukter. Ved å legge til tre porsjoner melk og meieriprodukter vil man få i seg rundt 500 mg kalsium, som gjør at man kommer opp i anbefalt daglig inntak, forteller Hennig Havdal.

LES OGSÅ: Ikke velg bort melka

- Bekymringsfullt

Det er særlig i gruppen unge jenter og voksne kvinner at det er mange som ikke får i seg det anbefalte inntaket av kalsium.

MELKEEKSPERT: Hanne Hennig Havdal er ernæringsrådgiver ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Melk.no Foto: Melk.no
MELKEEKSPERT: Hanne Hennig Havdal er ernæringsrådgiver ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Melk.no Foto: Melk.no Vis mer

- At mange kvinner og unge jenter ser ut til å få i seg for lite kalsium er bekymringsfullt. Ungdom er i vekstfase hvor kroppen skal bygge et sterkt skjelett, mens kvinner i overgangsalderen bør bevare skjelettet sitt best mulig. Derfor er det et paradoks at de gruppene som trenger det mest, får i seg minst kalsium, sier Hennig Havdal.

Ut ifra den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Norkost 3 ser det ut til at 21 prosent av kvinner får i seg mindre kalsium enn de trenger.

- Jenter i 13-årsalderen vet man fra tidligere at er en spesielt sårbar gruppe med tanke på et for lavt kalsiuminntak, blant disse ser flertallet ut til å ikke nå anbefalt inntak, forteller hun.

LES OGSÅ: Soyamelk er ikke sunnere enn vanlig melk

Økt risiko for benskjørhet

I dag har nærmere 225.000 norske kvinner og over 50.000 norske menn benskjørhet i større eller mindre grad.

- Kvinner er spesielt utsatt for osteoporose fordi hormonelle endringer i kroppen ved overgangsalder gjør at kalsiumopptaket i skjelettet reduseres, legger Hennig Havdal til.

Selv om gener og levealder kan påvirke risikoen for osteoporotiske brudd, er det andre faktorer som kan påvirke og dermed redusere benskjørhetsrisikoen.

Vekt, fysisk aktivitet, røyking, og inntak av kalsium og vitamin D er faktorer som påvirker bentettheten vår.

- Mange har et for lavt inntak av D-vitamin, som er helt nødvendig å få inn via kosten på vinteren. Uten nok vitamin D får ikke kroppen tatt opp tilstrekkelig med kalsium, forteller Sundfør.

Kroppen kan selv lage aktivt D-vitamin ved soleksponering, men særlig i vinterhalvåret er det ekstremt viktig å få nok fra kosten. De viktiste kildene til D-vitamin er fet fisk som laks, ørret, makrell og sild.

For å sikre D-vitamin-inntaket anbefaler norske ernæringsmyndigheter at man også tar tran.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer