Trening

Trening for tiltaksløse

Det enkle er ofte det beste.

Skuespiller - og artisparet Jessica Biel og Justin Timerlake, som har datet siden januar 2007, er flitiige turgåere.  Foto: All Over Press
Skuespiller - og artisparet Jessica Biel og Justin Timerlake, som har datet siden januar 2007, er flitiige turgåere. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Dersom du er blant dem som er på etterskudd med nyttårsforsettet om å starte et sunt og bedre liv, les videre. For selv om du er tiltaksløs finnes det enklere metoder for å komme i form enn jernpumping, isklatring og akrobatiske sengeaktiviteter.

  • Hollywoods hemmelige treningstips

  • Det enkle ofte det beste

    Det finnes en måte å få bukt med vinterdepresjoner på, stramme opp stussen og gå ned i vekt på en og samme tid. Det beste er at det er gratis, noe januarmånedens velavlede fattigluser kan fryde seg over. Svaret er: gå deg en tur.

    Å gå må være den enkleste treningen som finnes og den har mange fordeler, skal vi tro avisen The Suns fitnessekspert, Nicki Waterman. Dessuten er dette en utrolig effektiv måte å få opp humøret på og gir deg et vinterfriskt utseende som mannlige forbipasserende ikke kan unngå å legge merke til.

    En av de største fordelene med å ta bena til hjelp på denne årstiden er at motstanden vinden gir er med på å øke intensiteten på treningsøkten. Du trenger heller ikke å ha trent før.

  • Snarveien til stjernekroppen
  • Kjendisenes treningsfavoritter
  • Stjernefin på juksemåten

  • En halvtime om dagen

    Flere nyere undersøkelser viser dessuten at en halvtimes gåtur hver dag gjør underverker for helsen selv om du deler turen opp i ti minutters etapper. Og går du en time fem ganger i uken er det nok til at du ser resultater.

    Ikke få panikk dersom du ikke orker å gå så langt i starten, øk distansen etter hvert. Du vil ganske raskt klare å øke tempoet også.

  • Slik finner du toppformen
  • Slik holder du nyttårforsettene
  • Tren bedre med kompisen

  • 1. Bra for hjertet
    Å gå seg en tur senker blodtrykket, reduserer kolesterolet og er med på å motvirke slag.

    2. Klarner hjernen
    Det øker blod – og oksygentilførselen, så du føler deg mer opplagt. Å gå er også bra for hukommelsen, kreativiteten og problemløsende egenskaper.

    3. Muntrer deg opp
    Å gå tre-fire ganger i uken, i en halvtime hver gang har vist seg å få folk i bedre humør og gjøre dem lykkeligere.

    4. Styrker benmuskulaturen
    Som en vektbærende treningsform, så er det å ta en spasertur med på å motvirke leddgikt.

    5. Styrker immunforsvaret
    Å være ute er bra for immunforsvaret. Å gå øker oksygennivået i blodet ditt som igjen styrker immunforsvaret så du kan stå i mot forkjølelse og influensa.

    Gode grunner til å gå

  • En spasertur er en fin måte å starte dagen på.

  • Å gå forbrenner fett, men er også bra for stoffskiftet, slik at du fortsetter å forbrenne kalorier etter at du har stoppet.

  • Jo raskere du går, jo flere kalorier forbrenner du.

  • Ta tiden på deg selv. 120 skritt i minuttet tilsvarer ca. 5 kilometer i timen, mens det raskeste folk går før det blir til løping er 150 skritt i minuttet, som tilsvarer 8 kilometer i timen.

  • Dersom halvtimes lange turer ikke passer inn i timeplanen din, lag kortere økter og dytt dem innimellom de andre gjøremålene.

  • Studier ved Loughborough universitet i Leicestershire, Storbritannia, har funnet at det ikke er så stor forskjell på om man går i en halvtime eller deler opp i kortere intervaller.

  • Og jo lengre du går, jo bedre vil du føle deg.

  • Beta-endorfiner, kroppens godfølelse-kjemikalier vil slå inn etter rundt 30 minutters spasering, så fortsett.

  • Å gå øker mengden av andre humør-økende kjemikalier også, som dopamin, adrenalin og serotonin.





  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer