Trening

Trening for tiltaksløse

Det enkle er ofte det beste.

Skuespiller - og artisparet Jessica Biel og Justin Timerlake, som har datet siden januar 2007, er flitiige turgåere.  Foto: All Over Press
Skuespiller - og artisparet Jessica Biel og Justin Timerlake, som har datet siden januar 2007, er flitiige turgåere. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Dersom du er blant dem som er på etterskudd med nyttårsforsettet om å starte et sunt og bedre liv, les videre. For selv om du er tiltaksløs finnes det enklere metoder for å komme i form enn jernpumping, isklatring og akrobatiske sengeaktiviteter.Hollywoods hemmelige treningstipsDet enkle ofte det besteDet finnes en måte å få bukt med vinterdepresjoner på, stramme opp stussen og gå ned i vekt på en og samme tid. Det beste er at det er gratis, noe januarmånedens velavlede fattigluser kan fryde seg over. Svaret er: gå deg en tur. Å gå må være den enkleste treningen som finnes og den har mange fordeler, skal vi tro avisen The Suns fitnessekspert, Nicki Waterman. Dessuten er dette en utrolig effektiv måte å få opp humøret på og gir deg et vinterfriskt utseende som mannlige forbipasserende ikke kan unngå å legge merke til. En av de største fordelene med å ta bena til hjelp på denne årstiden er at motstanden vinden gir er med på å øke intensiteten på treningsøkten. Du trenger heller ikke å ha trent før. Snarveien til stjernekroppenKjendisenes treningsfavoritterStjernefin på juksemåtenEn halvtime om dagenFlere nyere undersøkelser viser dessuten at en halvtimes gåtur hver dag gjør underverker for helsen selv om du deler turen opp i ti minutters etapper. Og går du en time fem ganger i uken er det nok til at du ser resultater. Ikke få panikk dersom du ikke orker å gå så langt i starten, øk distansen etter hvert. Du vil ganske raskt klare å øke tempoet også. Slik finner du toppformenSlik holder du nyttårforsetteneTren bedre med kompisen1. Bra for hjertetÅ gå seg en tur senker blodtrykket, reduserer kolesterolet og er med på å motvirke slag. 2. Klarner hjernen Det øker blod – og oksygentilførselen, så du føler deg mer opplagt. Å gå er også bra for hukommelsen, kreativiteten og problemløsende egenskaper. 3. Muntrer deg oppÅ gå tre-fire ganger i uken, i en halvtime hver gang har vist seg å få folk i bedre humør og gjøre dem lykkeligere. 4. Styrker benmuskulaturen Som en vektbærende treningsform, så er det å ta en spasertur med på å motvirke leddgikt. 5. Styrker immunforsvaret Å være ute er bra for immunforsvaret. Å gå øker oksygennivået i blodet ditt som igjen styrker immunforsvaret så du kan stå i mot forkjølelse og influensa. Gode grunner til å gåEn spasertur er en fin måte å starte dagen på.Å gå forbrenner fett, men er også bra for stoffskiftet, slik at du fortsetter å forbrenne kalorier etter at du har stoppet. Jo raskere du går, jo flere kalorier forbrenner du.Ta tiden på deg selv. 120 skritt i minuttet tilsvarer ca. 5 kilometer i timen, mens det raskeste folk går før det blir til løping er 150 skritt i minuttet, som tilsvarer 8 kilometer i timen.Dersom halvtimes lange turer ikke passer inn i timeplanen din, lag kortere økter og dytt dem innimellom de andre gjøremålene. Studier ved Loughborough universitet i Leicestershire, Storbritannia, har funnet at det ikke er så stor forskjell på om man går i en halvtime eller deler opp i kortere intervaller. Og jo lengre du går, jo bedre vil du føle deg.Beta-endorfiner, kroppens godfølelse-kjemikalier vil slå inn etter rundt 30 minutters spasering, så fortsett. Å gå øker mengden av andre humør-økende kjemikalier også, som dopamin, adrenalin og serotonin.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer