TRAPPELØP: Ifølge Hollywoodtrener Cornelis Elander, er trappeløp noe mange av stjernene i filmbyen sverger til, da det både får opp formen, strammer kroppen og øker fettforbrenningen.  Foto: (c) Patrik Giardino/CORBIS/All O
TRAPPELØP: Ifølge Hollywoodtrener Cornelis Elander, er trappeløp noe mange av stjernene i filmbyen sverger til, da det både får opp formen, strammer kroppen og øker fettforbrenningen. Foto: (c) Patrik Giardino/CORBIS/All O Vis mer

Trening

Treningen Hollywood-stjernene sverger til

Trappeløp får deg superraskt i form, ifølge kjendistrener Cornelis Elander.

Publisert
Det er ikke til å stikke under en stol at mange av oss gladelig ville gitt en (liten) kroppsdel for å få en figur som Cameron Diaz, Jessica Biel eller Jennifer Lopez.

Likevel må de fleste av oss dessverre bare innse at vi verken har tid eller råd til å følge trenings- og kostholdsplanene til kjendiskvinnene.

Én ting nesten alle filmstjernene i Hollywood har til felles, er at de får hjelp av en personlig trener til å komme i toppform, særlig i forbindelse med filminnspillinger.





I likhet med norske Johanna Grønneberg Mesa, jobber også Cornelis Elander (31) som personlig trener i LA, og han har trent flere av de store kvinnelige navnene i filmbyen.

KK.no møtte kjendistreneren på SATS Sjølyst tidligere i sommer. Elander har nemlig tilbrakt mesteparten av sommeren hjemme, i forbindelse med et bokprosjekt - som etter planen skal lanseres til høsten.

LES OGSÅ: Slik kan du trene som stjernene

TRAPPELØS: Matthew McConaughey er blant Hollywood-stjernene som sverger til trappeløp! Foto: London Entertainment/Splash News
TRAPPELØS: Matthew McConaughey er blant Hollywood-stjernene som sverger til trappeløp! Foto: London Entertainment/Splash News Vis mer

Trappeløp = knallbra trening

Som trener for stjernene, er 31-åringen vant til å sette opp tøffe, effektive treningsprogrammer som virkelig gir resultater. Og KK.no fikk selvsagt noen av hans absolutt beste tips, dersom du ønsker å stramme opp og shape kroppen, samt nå toppformen, nå på sensommeren.

(Se flere av hans favorittøvelser lenger nede i saken!)





- Jeg anbefaler generelt kortere, hardere kondisjonsøkter og styrkeøkter med høy intensitet. Et annet supert tips, spesielt for å styrke/stramme opp både rumpe og lår, er å gjøre noe så enkelt som å gå i bratte trapper. Det gjør vi veldig mye av i Hollywood, forklarer Elander til KK.no:

- Her i Oslo har vi jo for eksempel Holmenkollhoppet som er perfekt for slik trening. Ved siden av å være kjempebra kondisjonstrening, bygger det også god muskulatur i både rumpe og lår. Og strammer opp kroppen på en perfekt og enkel måte.

LES OGSÅ: - Jeg ville aldri gått på en diett

SKAL SVI: - Gå så mange trappetrinn at du til slutt må begynne å hjelpe til å løfte beina med armene, sier Elander.  Foto: Getty Images
SKAL SVI: - Gå så mange trappetrinn at du til slutt må begynne å hjelpe til å løfte beina med armene, sier Elander. Foto: Getty Images Vis mer

Må presse deg for effekt

Ifølge Elander er trappeløp eller gåing noe mange kjendiskvinner sverger til, da det er både enkelt og effektivt.

Men - for å få en god nok effekt av det, skal du virkelig presse deg selv maksimalt.






- Mitt råd er at du går så mange trappetrinn at du til slutt må begynne å hjelpe til å løfte beina med armene. Det strammer bein, lår, rumpe og forbrenner fett så det svir, og det vil kunne gi deg en kjempespretten bakende, sier han:

- Generelt sett bør vi alle egentlig trene hardere. Hjernen har en tendens til å stoppe oss før kroppene våre egentlig trenger det, og de aller fleste av oss trener faktisk ikke hardt nok. I alle mine år som trener har jeg faktisk aldri sett noen trene for hardt.

LES OGSÅ: Slik kommer Blake Lively i superform

HOLMENKOLLEN: Ifølge Cornelis er trappene ved siden av Holmenkollhoppet perfekte til å løpe i.  Foto: REX/View Pictures/All Over Press
HOLMENKOLLEN: Ifølge Cornelis er trappene ved siden av Holmenkollhoppet perfekte til å løpe i. Foto: REX/View Pictures/All Over Press Vis mer

Flere korte økter er best

Elander tror også at mange ville hatt godt av å trene kortere - men mer intensive, økter.

- Mange har en tendens til å trene altfor lenge av gangen. Det er bedre med flere korte og intensive økter i uka, enn én eller to kjempelange. Svi av alt du har i tre eller fire 20-30 minutters økter, så vil jeg garantere at du vil se en forbedring veldig kjapt, forteller han:

- God treningseffekt handler mindre om mengde og mer om hyppighet. Og det å trene kjempelenge av gangen gjør også at mange mister mye av motivasjonen og gløden. I tillegg til at det stort sett virker mot sin hensikt. Det er klart det er hardere å komme seg på trening om du tror at du trene minst 2 timer hver gang du går dit – spesielt om det i tillegg ikke gir maksimalt med effekt.





LES OGSÅ: Hun er Hollywoodstjernenes favoritt-trener

Øker fettforbrenningen

Ifølge kjendistreneren vil det å trene kortere og mer intenst også ha en positiv effekt på fettforbrenningen.

- Å trene oftere er bedre hvis du har et ønske om å forbrenne fett og øke i muskelmasse.Selv anbefaler jeg stort sett alle mine klienter å prøve å få aktivisert hver og én muskelgruppe minst to ganger i uka, noe som selvsagt blir litt vanskelig å få til om du kun trener to økter totalt i uka, sier han, og kommer også med følgende råd:

- Det du bør tenke på hvis du ikke merker en effekt eller forbedring på form og fysikk, er for eksempel «trener jeg effektivt nok?», «spiser jeg magert og riktig nok?», «stresser jeg for mye?» Alle disse tingene har mye å si på sluttresultatet. Og hvis du ikke merker en effekt etter 6-8 uker har du trolig et feil treningsprogram for din kropp, fysikk og mål.

LES OGSÅ: Treningsdrikken stjernene sverger til

DIPS PÅ KASSE/BENK: Du MÅ ikke gjøre denne øvelsen med beina på en benk for å få god effekt. Blir det for tungt kan du droppe akkurat den delen av øvelsen.  Foto: Per Ervland
DIPS PÅ KASSE/BENK: Du MÅ ikke gjøre denne øvelsen med beina på en benk for å få god effekt. Blir det for tungt kan du droppe akkurat den delen av øvelsen. Foto: Per Ervland Vis mer
STÅENDE ROING: Her er det veldig viktig at du ikke har lut holdning i ryggen. Korsryggen skal være helt rett.  Foto: Per Ervland
STÅENDE ROING: Her er det veldig viktig at du ikke har lut holdning i ryggen. Korsryggen skal være helt rett. Foto: Per Ervland Vis mer
UTFALL: Utfall er en fantastisk øvelse for rumpe og bakside lår. Her ser du Cornelis gjøre øvelsen riktig og feil (rødt kryss).  Foto: Per Ervland
UTFALL: Utfall er en fantastisk øvelse for rumpe og bakside lår. Her ser du Cornelis gjøre øvelsen riktig og feil (rødt kryss). Foto: Per Ervland Vis mer
PLANKE PUSH-UPS PÅ SWISSBALL: Denne øvelsen er elsket og hatet av kjendiskundene til Elander. På bildene øverst viser kjendistreneren hvordan du gjør øvelsen riktig.  Foto: Per Ervland
PLANKE PUSH-UPS PÅ SWISSBALL: Denne øvelsen er elsket og hatet av kjendiskundene til Elander. På bildene øverst viser kjendistreneren hvordan du gjør øvelsen riktig. Foto: Per Ervland Vis mer

Sjekk ut Cornelis' favorittøvelser nedenfor:



1. Dips på kasse/benk
Alt du trenger her er en stol, eller en benk/sofa du har hjemme. Er du på et treningssenter kan du bruke stepkasser eller noen benker. Blir det for hardt kan du starte med beina på bakken til å begynne med.

- Dette er en av de beste og enkleste øvelsene for triceps, og her bør du kjøre minst tre sett med mellom 10-15 repetisjoner på hver, sier Elander.






2. Stående roing med manualer, stang eller eventuelt bøtter med vann
Her skal du bruke såpass mye vekt at det svir når du har kjørt 10-15 repetisjoner.

- Det er veldig viktig at du ikke har lut holdning i ryggen når du gjør denne øvelsen, og korsryggen skal være helt rett. Ha en lett bøy i kneleddene, litt bredere beinstilling enn hoftebreddes avstand, og løft stangen parallelt med lårene opp mot magen, sier Elander:

- Denne øvelsen er bra for både rygg, armer, og bakside av skuldre.






3. Utfall - eventuelt med stang
Øvelse som er super for rumpe og bakside lår.

- Her er det veldig viktig at du utfører øvelsen med rett rygg og at det bakre benet nesten berører bakken når du tar steget framover. Det fremre kneet skal ende opp i en cirka 90-graders vinkel, og kneet bør ikke gå forbi tærne under bevegelsen, forklarer treneren.






4. Cornelis' planke push-ups på swissball

- En av mine signaturøvelser, og både elsket og hatet av kjendisene, sier Elander:

- Still deg i klassisk plankeposisjon med beina på ballen, og med overkroppen som i en vanlig pushup. Sørg for å stramme kjernen og suge inn magen under øvelsen. Prøv å holde denne posisjonen i minst 15-20 sekunder, før du så senker overkroppen sakte ned mot underlaget og tar noen pushups. Push deg så opp igjen, og tilbake til plankeposisjon. Prøv å kjøre minst to runder på denne.

Ifølge Elander er det veldig viktig at du holder både rygg, midje, mage og hoftene oppe fra underlaget når du gjennomfører denne øvelsen. Med én gang du kjenner at du begynner å «glippe» i kjerne og rygg bør du slutte og ta en pause.

- Denne er knallbra for så og si hele kroppen, og tar spesielt bra på mage, rygg og generelt overkropp. Dersom det blir veldig vrient på ballen, kan du prøve med en bosuball, for mer stabilitet, sier han.






LES OGSÅ: Gwen Stefani: - Jeg har sluttet å trene

MER STYRKE: Ifølge Elander burde flere kvinner her til lands trene mer styrke, slik kjendiskvinnene i Hollywood gjør. Dette bildet er fra en time på SATS.
MER STYRKE: Ifølge Elander burde flere kvinner her til lands trene mer styrke, slik kjendiskvinnene i Hollywood gjør. Dette bildet er fra en time på SATS. Vis mer

Kjendiskvinnene trener mer styrke

Selv om du nå har fått tips til trening og øvelser som vil hjelpe deg på rett vei, er det viktig å huske på at stjernene har helt andre forutsetninger for å klare å nå sine mål.

- «Hemmeligheten» til kjendisene kontra oss vanlige, er at de ofte har et veldig godt apparat rundt seg med personlige trenere, kokker, et cetera. Det er klart det gjør det enklere, forklarer Elander.






Ifølge kjendistreneren er imidlertid stjernene ofte flinkere til å trene tøffere og presse seg selv mer enn oss andre.

- I Hollywood er også kvinnene mer opptatt av styrketrening enn man har vært i Norge tidligere, selv om jeg nå ser at denne tendensen begynner å forandre seg med økt fokus på hardcore styrketrening, og for eksempel kampsport, sier han:

- Styrke er også veldig viktig etter hvert som vi blir eldre, for å blant annet opprettholde et sterkt skjelett og muskelmasse, og minske risikoen for beinskjørhet og benbrudd.

LES OGSÅ: Slik bør du trene hvis du vil ned i vekt

KJENDISTRENER I HOLLYWOOD: Norske Cornelis Elander er trener for stjernene i Hollywood. Foto: Per Ervland
KJENDISTRENER I HOLLYWOOD: Norske Cornelis Elander er trener for stjernene i Hollywood. Foto: Per Ervland Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer