New York

Treningen kan være bortkastet

...med mindre du unngår disse 8 tabbene.

Treningen kan være bortkastet
Publisert
Sist oppdatert
Du er ikke garantert fullt utbytte av treningsøkten bare fordi du klarer å slepe deg til treningsstudioet.

  • Trening i det fri

  • Derfor bør du trene ute

  • 6 måter å trene ute på

  • Her er 8 typiske treningsuvaner:

    1. Du leser mens du trener

    Dersom du konsentrerer deg om en artikkel om bademote mens du tråkker i vei på spinningssykkelen, da får du ikke fullt utbytte av treningsøkten. Du blir kanskje mer motivert, men også ufokusert.

    Dersom du trenger å gjøre noe annet samtidig for å klare og komme deg i gjennom; se heller på tv med høretelefoner på, råder personlig trener Amie Hoff ved New York Sports Clubs.

  • Slik blir du avhengig av å trene

  • 2. Du tror at jo mer svette, jo bedre

    Enkelte tror at jo mer de svetter, jo bedre utbytte av treningsøkten. Men det er faktisk ikke sunt å svette seg til en slankere kropp.

    Å trene i omgivelser som holder en høy temperatur (som på treningsstudioet), for deretter å trene seg gjennomsvett fører enkelt og greit til at kroppen blir dehydrert. Dessuten øker det faren for å pådra seg kramper og skader. Det er mye viktigere å drikke masse vann, enn å svette ut vann, sier Mark Occhipinti ved The American Fitness Practitioners and Associates.

  • Tren bort kiloene

  • 3. Du klamrer deg fast

    Klamrer du deg for livet til styret på spinningssykkelen? Da er det på tide å senke farten. Håndtakene på apparatene er der for å hjelpe deg med å holde balansen, ikke for å gjøre treningen mindre anstrengende.

    Krummer du kroppen over sykkelstyret, kan det også begrense inntaket av oksygen. For å yte maksimalt og forbrenne fett, er det viktig å få nok oksygen.

  • Slik trener du riktig

  • 4. Du dropper styrketreningen

    Når du trener styrke, utsettes muskelen for en større belastning enn den er vant til. Når du for eksempel løfter vekter, blir musklene tvunget til å lage flere styrkeproduserende proteiner for å møte utfordringen, og disse proteinene fører til at musklene vokser, slik at de lettere skal tåle belastningen neste gang.

    Motstandstrening gir ikke bare kroppen din mer effekt av kondisjonstreningen, men styrker skjelettet og gjør kroppen bedre rustet til alt fra å gå i trapper til å bære matvarer med hjem fra butikken. For å holde kroppen ung er det motstandstrening som gjelder, sier Occhipinti.

    - Husk at styrkeøvelsene bør være for de store muskelgruppene (knebøy, utfall, benkpress, nedtrekk, skulderhev, kjerneøvelser), og du bør ta i skikkelig for å få utbytte av dem, sier KKs egen treningsekspert og treningsfaglig ansvarlig i SATS, Jill Jahrmann.

  • Styrk kjernen din

  • 5. Du gjør det samme hver gang

    Trener du nøyaktig det samme hver eneste gang, vil kroppen din begynne å venne seg til det. Til slutt vil den ikke lenger forbrenne så mange kalorier som da du begynte treningen.

    Jogger du en dag, kan du derfor med fordel sykle eller svømme neste gang. Dersom du trener med vekter og starter med armene en dag, kan du neste gang starte med beinøvelser.

    Gjør kroppen nysgjerrig, så den ikke vet hva som vil skje på neste trening. Det er også lurt å skifte treninsprogram hver tredje måned, råder Jahrmann.

  • Finn treningsgnisten

  • 6. Du trener kondisjon først

    I stedet for å trene deg svett ved å løpe manisk på tredemøllen, for deretter å trene på apparater – gjør det motsatte. Grunnen til det er at det tar kroppen rundt 15 minutter å bli skikkelig oppvarmet og starte forbrenningen av fett.

    En halvtimes sykkeltur forbrenner derfor fett egentlig bare de siste 15 minuttene av økten. Trener du med vekter først, er kroppen varmet opp før du entrer sykkelen. Du vil dermed forbrenne fett gjennom hele sykkelturen, ifølge Ken Fitzgerald, eier av Lift Gym i New York.

  • Tidsklemme-trening

  • 7. Du spiser ikke først

    Å trene på tom mage er som å kjøre bil med tom tank. Kroppen din trenger energi å jobbe med, så se til å få i deg i det minste en banan og en brødskive før du drar på trening. Dette er spesielt viktig om morgenen, fordi kroppen din trenger drivstoff for å komme i gang.

    - Kroppen fungerer som en vedovn. Du må fyre skikkelig opp om morgenen. Og for å holde jevn varme, må du legge på ved jevnlig uten å sprengfyre, helst hver tredje–fjerde time, sier KKs kostholdsekspert, Jeanette Roede.

  • Ikke skulk frokosten
  • Den viktige frokosten
  • Jeanette Roedes favorittfrokost

  • 8. Du tror du kan alt

    Å late som du kan alt gir deg ikke en sprekere kropp. De fleste treningsstudioer har trenere som er der for å hjelpe. Spør om det du måtte lure på og få hjelp til å lage deg gode treningsrutiner som gir deg maksimalt utbytte av treningen.

    LES OGSÅ:
  • Kast kompleksene!
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • Slik blir du sprek og sunn på stranda
  • 14 gode grunner til å trene i vann
  • Slik blir du bikinifin uten slanking
  • Ikke stink eller stønn



  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer