Trening

Treningssmerten du ikke bør ignorere

Verker leggene når du trener? Slik blir du kvitt problemet.

<strong>FORSKJELL PÅ STØLHET OG SMERTE:</strong> Beinhinnebetennelse er en vanlig skade hos alle som løper og går på treningstimer som inneholder hopp.  Foto: Panther Media
FORSKJELL PÅ STØLHET OG SMERTE: Beinhinnebetennelse er en vanlig skade hos alle som løper og går på treningstimer som inneholder hopp. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Kroppen er utakknemlig. En lang joggetur blir belønnet med gode lykke-endorfiner i kroppen. Den burde takke deg for at du tar så godt vare på den. I stedet svarer den med å gi deg sterke smerter i beina.

Og når du går i gang med den neste treningstimen, føles det som om du løper på glass. Hva er det som har skjedd?

- Kommer ofte av løp og hopp

- Beinhinnebetennelse en relativt vanlig skade for utøvere som utsetter seg for intensiv trening på harde baner, gater eller gulv. Betennelsen utløses vanligvis av løping og idretter med hoppmoment, som aerobic og spensttrening. Løpere som lander på tå, løper med føttene utadrotert eller løper med piggsko er spesielt utsatt, sier lege Stefan Frafjord på Lommelegen.

Er du glad i løpeturer og timer i sal, er du dermed spesielt utsatt.

Les også: Slik får du flotte bein. Her er øvelsene som gir deg miniskjørt-klare legger og lår.

Hva gjør du?


Beinhinnebetennelse er en belastningsskade. Dermed er den første og beste kuren mot skaden å kutte ut belastningen en periode.
  • Kutt ut løping og hopping på hardt underlag.
  • Å styrke muskulaturen i beina kan hjelpe noen. Men gjør det gradvis.
  • Sjekk teknikken din. Lander du på hele foten når du hopper?
  • Feil joggesko kan for det første skade knærne. Men også leggene og fotbladene. Bytt ut joggeskoene dine med et par nye som gir bedre demping.
  • Tøy leggmuskelen godt etter hver økt
  • Tren variert. Prøv vanntrening, sykling og roing i stedet for treningformer som belaster leggene hardt.

  • Kan man trene det bort?

    Ofte starter det med en murrende ømhet langs skinnleggen. Så blir det verre. Er det farlig å ignorere smertene?

    - Hvis man fortsetter å trene på tross av at man har vondt, vil smertene til slutt kunne komme ved minimale belastninger og eventuelt også når man er i ro.
    Det vil også være vondt å trykke langs skinnebeinet (særlig nede på leggen mot ankelen), og strekking og vridning av ankelen vil ofte gi smerter, sier lege Stefan Frafjord på Lommelegen.

    Dette må du gjøre

    Men skal man ikke presse seg litt? Nei, mener legen. Smertene i skinnleggen kan være et signal på at du bør ta det med ro i en periode, og deretter begynne litt gradvis. I verste fall kan betennelsen bli kronisk.

    Ikke gi opp

    Skader kan dessverre knekke treningsmotivasjonen. Slik kommer du i gang med løpingen igjen..

    - Stopp med en gang

    - Jo tidligere man avstår fra treningen som har ført til plagene, desto raskere blir skaden leget. Man bør ikke begynne å trene igjen før smerten ved belastning og ømheten ved skinnebenet er borte. Hvis man ignorerer smertene ved belastning kan tilstanden bli kronisk og meget langvarig, sier sier lege Stefan Frafjord på Lommelegen.

    Tenk gjennom dette

    For å unngå at betennelsen kommer tilbake, bør du unngå ensidig trening. Det er også smart å få sjekket trenings-teknikken. Lander du alltid på hele foten når du hopper? Varmer du forsiktig opp før du kjører hardt? Trener du for ensidig? Alt dette har noe å si når du vil trene skadefritt.

    Sjekk skoenes tilstand

    Løper du rundt i et par nedslitte joggesko som er flere år gamle, kan det være smart å investere i et par nye.
    - Jeg anbefaler deg først å sjekke joggeskoene. Sett dem på et flatt bord og se om de heller/står skeivt. Du kan også se på sålen og se om den er slitt på bestemte områder. Hvis så er tilfelle så anbefaler jeg deg å investere i et par nye sko. Aldri løp på dårlige/gamle sko, ser lege Stian Kvinen på Lommelegen.

    Har du problemer med stinkende joggesko? Slik blir du kvitt problemet.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer