Trening

Treningstriksene som virker gang etter gang

Hvis du har en treningsplan øker sjansen for at du kommer deg opp av sofaen når treningsøkten frister som minst, sier eksperten.

<strong>HA DET GØY:</strong> Fredrik Sjöberg, Nordisk ansvarlig for gruppetrening i SATS, anbefaler alle å drive med trening de synes er morsom.  Foto: All Over Press
HA DET GØY: Fredrik Sjöberg, Nordisk ansvarlig for gruppetrening i SATS, anbefaler alle å drive med trening de synes er morsom. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Nå har det gått to måneder siden vi gikk inn i 2011, og de fleste av oss bør være godt i gang med nyttårsforsettene vi satte oss natt til første januar, eller?

Et av de mest vanlige nyttårsforsettene vi kvinner setter oss ved inngangen til et nytt år er at vi skal gå ned i vekt og bli flinkere til å trene. Og de første ukene i januar er det faktisk fullstappet på de fleste treningssentre rundt om i landet.

Les også: Slik får du tid til treningen i hverdagen

<strong>GJØR DET ENKELT:</strong> Sjöbergs beste tips til de som skal begynne å trene, er å ta «babysteps» i begynnelsen, og at du tar deg tid til trening når du har tid.  Foto: Adéle C. Blystad
GJØR DET ENKELT: Sjöbergs beste tips til de som skal begynne å trene, er å ta «babysteps» i begynnelsen, og at du tar deg tid til trening når du har tid. Foto: Adéle C. Blystad Vis mer

Ta det rolig i begynnelsen






Mot slutten av samme måned dabber imidlertid treningsiveren litt av, og ifølge Fredrik Sjöberg, Nordisk produktsjef for gruppetrening i SATS, er det svært vanlig at mange av oss «faller av lasset» etter kort tid, før vi starter hele «sirkelen» på nytt igjen rett før sommeren.

- Det er så utrolig lett at du setter deg mål etter jul, ferier eller før sommeren om at du skal få deg et nytt liv. Da skal du gjerne begynne å trene fem ganger i uken, kutte godteri og alkohol og bare spise grønnsaker. Men for de fleste blir dette faktisk for stort, sier han til KK.no.

- Mitt beste tips til de som setter seg slike mål, er faktisk å begynne med såkalte «babysteps». Ta det rolig i begynnelsen, og ikke begynn med å sette deg mål du ikke helt har troen på at du vil klare å nå.

Gjør treningen morsom

Vi møtte den svenske treningseksperten, som har arbeidet som veileder og instruktør siden 1994, under SATS conventionIdrettshøgskolen i midten av februar. Og han var mer enn villig til å dele sine beste treningstips og råd med KK.nos lesere.

Ifølge Sjöberg er nemlig det absolutt viktigste med trening at du faktisk finner noe du liker å holde på med. Han tror også det vil være med på å holde motivasjonen oppe når du egentlig har mest lyst til å bare gi opp og bli liggende hjemme på sofaen.

- Det er kjempeviktig å gjøre noe du synes er morsomt. Ikke sånn «ler meg i hjel morsomt», men noe du kjenner at du klarer ganske godt og trives med, og som du føler at du kommer i form av å drive med. Dersom du synes noen av de harde kondisjonstimene ser skremmende ut, så begynn med timer med lavere intensitet. Det viktigste er tross alt å bevege seg, sier han.

Les også: Treningen som strammer hele kroppen

Her er Sjöbergs andre tips for å holde motivasjonen oppe:


  • Tren sammen med noen
    - Få med deg venner, familiemedlemmer, barn eller kjæreste - hvem som helst på treningen. Da er det mye enklere å motviere seg selv.

  • Lag et treningsskjema
    - Dette kan du gjerne gjøre sammen med den du trener med, eller en personlig trener. Vi i SATS merker veldig godt at de som trener på gruppetrening, eller PT, er de som oftest klarer å holde seg til målene sine. Da har man gjerne en fast tid, personlig kontakt og så blir det noe helt annet enn å dra alene.

  • Sett av tid når du har tid
    - Du må ikke trene én og en halv time hver gang du er på treningssenteret. Har du litt fritid i lunsjen, ta en halvtime da. Så kan du kanskje rekke en lengre økt en annen dag. Gjør hverdagen litt enklere for deg selv og unngå at treningen blir stress.

  • Sett deg egne mål
    - Når det gjelder hva slags effekt du får ut av de enkelte treningstimene, så kommer alt egentlig an på hva du ønsker å oppnå. Det absolutt viktigste er imidlertid å bevege seg og gjøre det regelmessig, uansett hva du liker å holde på med. Det behøver slett ikke være «hard core» hver eneste gang for at det skal telle.

  • Spør instruktøren om hjelp
    - Det er ingen spørsmål som er for rare. Det er faktisk veldig viktig å få svar på ting du lurer på underveis i treningen. Dette kan hjelpe deg med å gjøre øvelsene riktig, treningen mer effektiv og få mer ut av timen.

    Les også: Tips til travle som vil trene

    Trening og slanking

    Ifølge Sjöberg er kombinasjon og variasjon viktige faktorer dersom du ønsker å bruke trening til å gå ned i vekt. Han anbefaler derfor at du både går på timer du synes er morsomme, og timer du kanskje synes er litt tøffe/utfordrende, for å få en optimal effekt.

    - For å gå ned i vekt må du rett og slett bare drive en kombinasjon av styrketrening og kondisjonstrening. Mer muskelmasse på kroppen øker forbrenningen og gjør også at du får større effekt av kondisjonstreningen. Kombinasjon er viktig. Hvis du for eksempel synes spinning er tøft og slitsomt, så kombiner det med timer du også synes er morsomme. Ved å følge et slikt program, der du kombinerer treningsformenem, er det enklere å ta seg frem fra uke til uke, forklarer han.

    Hva kan du gjøre hvis du vil opptrettholde den formen/kroppen du har?

    - Da anbefaler jeg at du fortsetter med det du gjør nå, men pass på at du ikke blir lei og prøv noe nytt iblant. Alle kan bli litt mer nysgjerrige. Men hvis du totalt sett er fornøyd med kroppen og treningen din, så «keep up the good work», sier han.

    Les også: For flau til å spørre treningsinstruktøren?

    <strong>PLANLEGG:</strong> Trimdronning Kari Jaquessons beste treningstips er tilstedeværelse og planlegging.  Foto: Per Ervland
    PLANLEGG: Trimdronning Kari Jaquessons beste treningstips er tilstedeværelse og planlegging. Foto: Per Ervland Vis mer
    <strong>VÆR TÅLMODIG:</strong> Matthew Griffiths anbefaler deg å være tålmodig og fokusere på én ting om gangen.  Foto: Per Ervland
    VÆR TÅLMODIG: Matthew Griffiths anbefaler deg å være tålmodig og fokusere på én ting om gangen. Foto: Per Ervland Vis mer
    <strong>VIT HVA DU VIL:</strong> Åsa Erikssons beste tips er å tenke godt over hva du vil med treningen.  Foto: Per Ervland
    VIT HVA DU VIL: Åsa Erikssons beste tips er å tenke godt over hva du vil med treningen. Foto: Per Ervland Vis mer

    Tilstedeværelse, tålmodighet og mål






    KK.no har tidligere spurt Kari Jaquesson, trimdronning, Matthew Griffiths, personlig trener og lærer innen treningsvitenskap og kettlebellinstruktør, samt Åsa Eriksson, danser og gruppetreningskoordinator/utvikler på Sportlife i Sverige om deres beste treningstips.

    Les også: Dette spiser instruktørene etter trening

    Her er treningsekspertenes råd:

    Kari Jaquesson:




    - Tilstedeværelse. Den butter det litt på av og til. Det er utrolig mange som gjør øvelser feil. Ha derfor hodet med deg på trening, tenk på hva du skal gjøre – ikke alle andre ting, så blir det lettere å gjøre øvelsen riktig. I tillegg er det viktig å planlegge. Hvis du aldri hadde tid til å trene før, må du være villig til å la noe annet vike. Det kan hjelpe å skrive trening inn i dagboken din. Bestem deg for når du skal trene, og gjør det.

    Matthew Griffiths:
    - Ikke gå for hardt ut, men vær tålmodig. Ikke snu opp ned på livet ditt, men fokuser på én ting om gangen. Små endringer kan gjøre en stor forskjell. For eksempel bare det å spise lunsjen i et senere tempo, eller å begynne med lett mosjon en gang i uka. Start med den ene tingen, og når du har klart den og gjør den bra, tar du for deg neste endring.

    - Se for deg at du deler «the big picture» inn i små deler. Gjør ting enklest mulig for deg selv, da er det lettere å fullføre.

    Åsa Eriksson:




    - Vit hvorfor du vil trene. Det er så mange som begynner fordi de bare har bestemt seg for at det er noe de burde gjøre. De har gjerne dårlig samvittighet fordi de ikke trener, men det funker ikke å kjøpe medlemskap på treningssenteret fordi du «burde». Hvis målet ikke er ditt innerst inne, da kommer du sannsynligvis til å gi opp etter en stund. Tenk derfor godt over hva du vil med treningen, da kommer motivasjonen av seg selv. Og vær så snill, finn en treningsform du synes er morsom.

    Les også: Slik får du mer muskler og mindre fett

    Hva slags trening liker vi best?

    Ifølge Fredrik Sjöberg er det en helt annen treningstrend her i Norden, enn i de mer sørlige europeiske landene.

    Treningseksperten, som selv har reist verden rundt med SATS, forteller at vi er mer opptatt av effektivitet, funksjonalitet og helsegevinster enn trender.

    - Her i Norden er folk blitt mye mer fokusert på helseaspektene ved trening. Jeg har reist mye rundt om i verden og særlig i Europa, og det er mye mer fun, fashion og show-off i sør. Der handler det mye om hva du har på deg, kule moves og dans. Her er det ofte de enkleste og mest effektive timene som er fulle, så trenden i dag ligger helt klart i enkel trening som fungerer. Det er mye sykkel, yoga og styrke. Store biceps, korte topper og alt det man så på 90-tallet er over. Nå handler det om funksjonalitet og helse, sier han.

    Han tror også tøffe, enkle timer vil være det mest ettertraktede i fremtiden.

    - Jeg tror vi kommer til å fortsette med mye tøffe, enkle kondisjonstimer fremover. Vi prøver jo også ut mye nye saker her i Norden, og det finnes mye nysgjerrighet rundt nye konsepter, men det er de harde øktene vi liker best. Vi er ikke late og redde for å ta i et tak, sier han.

    Les også: Bør du trene før eller etter middag?

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer