Løpe

Treningsutstyret du trenger nå

Holder deg varm, tørr og synlig utendørs i vintermørket.

KJEKT Å HA: Skal du løpe mye ute på høsten og vinteren er dette en del av utstyret som kan være kjekt å ha. Gode, vindtette bukser, refleksvest, vanntette sko, hodelykt, vannavstøtende jakke, lue, hansker og brodder for når snøen kommer. Se kjøpetips og priser lenger nede i saken! Foto: Produsentene
KJEKT Å HA: Skal du løpe mye ute på høsten og vinteren er dette en del av utstyret som kan være kjekt å ha. Gode, vindtette bukser, refleksvest, vanntette sko, hodelykt, vannavstøtende jakke, lue, hansker og brodder for når snøen kommer. Se kjøpetips og priser lenger nede i saken! Foto: Produsentene Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ok, så det er kanskje ikke fristende å snøre på seg joggeskoene og begi seg ut i det våte, kalde og mørke høstværet vi opplever akkurat nå.

Har du riktig klær, er det imidlertid ingenting i veien (bortsett fra viljen) for å komme seg en tur ut i «Guds frie natur», og samtidig holde deg varm og komfortabel.

Med riktig klær menes altså det du har på kroppen - fra hender, føtter og hode, til lagene innerst og ytterst. Det er for eksempel en kjent sak at du bør holde deg unna bomull når du skal trene i kulda, og er det mange minusgrader ute, er ull det absolutt beste å ha innerst mot huden.

OBS: Kjøpetips til høst/vinterløpingen finner du nederst i saken!






LES OGSÅ: Bruk eddik i vasken for å bli kvitt svettelukt

LES OGSÅ: Nå gjør tights med skjørt comeback

SYNES I MØRKET: Fra venstre - refleksvest fra G-Sport (99 kr), løpejakke som lyser i mørket fra Adidas (1400 kr, Löplabbet.no), oransje hodelykt fra Princeton (1099 kr, G-Sport), gul hodelykt fra Black Diamond (399 kr, Jentesport.no) og refleksvest fra Craft (299 kr, Nelly.com).  Foto: Produsentene
SYNES I MØRKET: Fra venstre - refleksvest fra G-Sport (99 kr), løpejakke som lyser i mørket fra Adidas (1400 kr, Löplabbet.no), oransje hodelykt fra Princeton (1099 kr, G-Sport), gul hodelykt fra Black Diamond (399 kr, Jentesport.no) og refleksvest fra Craft (299 kr, Nelly.com). Foto: Produsentene Vis mer

Viktig å synes i mørket

En annen, svært viktig ting å huske på på denne tiden av året, er at du skal synes. For selv om du løper i byen, hvor det er trafikklys og mye folk, gjør vintermørket det vanskelig for billister og syklister å se deg.

– Å løpe på høsten og vinteren er ofte veldig mørkt og grått. Som følge av dette synes man som regel veldig dårlig, og derfor bør du alltid bruke en jakke eller langermet med refleksdetaljer på. Om du ikke har dette, bør du hvertfall investere i en refleksvest, sier tidligere toppidrettsutøver innen løping - Hanne Lyngstad, som nå jobber som Tech Rep og løpeekspert for Adidas, til KK.no:

– Dersom du løper der det er vanskelig å se, for eksempel rundt et vann som Sognsvann i Oslo, kan hodelykt være nyttig tilbehør. Lyktene for løping er små og lette. De lyser bra nok for løp, men kan bli noe små og spinkle for langrenn. Med lykt synes også du ekstra godt for andre på veien.

Det finnes også egne luer med innsydd reflekstråd du kan bruke, dersom lykter og refleksvest ikke appellerer.






LES OGSÅ: Slik kan pulsklokke hjelpe deg med treningen

HA SPORTS-BHEN UTENPÅ: For ekstra varme lønner det seg å ha ull innerst mot huden. Et godt tips er derfor å ha sports-bhen utenpå ulltrøya.  Foto: Per Ervland
HA SPORTS-BHEN UTENPÅ: For ekstra varme lønner det seg å ha ull innerst mot huden. Et godt tips er derfor å ha sports-bhen utenpå ulltrøya. Foto: Per Ervland Vis mer

Ull og sports-bh innerst

Ifølge Lyngstad kan det også være lurt å ha en god sports-bh innerst. Og det gjør ikke nødvendigvis så mye om den er syntetisk.

– Innerst mot huden er det lurt å ha en god sports-bh. Den skal støtte godt og ha god fukttransport. Slik vil du holde deg tørr og varm mye lenger enn om du har en mindre teknisk bh, forklarer hun:

– Om du skal ha ull eller syntetisk innerst mot huden kan være både en smakssak og et valg du tar ut fra temperatur og aktivitetsnivå. Ull er bra om det er veldig kaldt og aktiviteten er lav. Men skal du løpe vil jeg si det er høy aktivitet, og du blir ganske raskt varm. Da synes jeg syntetisk undertøy fungerer bedre. Polyester, for eksempel, trekker fukt vekk fra huden, og fibrene tørker raskt. Slik vil du unngå en våt følelse, selv om du svetter mye.

– Syntetisk undertøy er min favoritt for løping, mens jeg ofte bruker ull på langrenn eller når det er ekstra kaldt.






Unngå klamme ytterplagg

Det er altså fornuftig å investere i plagg av god - og riktig, kvalitet innerst. Likevel bør du tenke litt på det du har ytterst også. Og ikke bare når det gjelder synlighet.

– Har du en jakke som er tett og «puster» dårlig, vil du føle deg varm og klam. Dette vil igjen føre til at du føler deg våt etter kort tid på joggeturen. Slik blir du lett kald under trening, sier Lyngstad, og forklarer samtidig at du alltid bør tenke over hvor mange lag du skal under jakken:

– Du holder deg lettere tørr med få lag under jakken. Som regel holder det med en bh og en langermet. Om du synes det er litt vel kaldt i begynnelsen, er det uansett bedre enn å bli overopphetet halvveis og så iskald før du har kommet deg innenfor døra hjemme.

LES OGSÅ: Løpehanskene som er helt geniale

PÅ FØTTENE: Gode sko med Gore-Tex membran kan være lurt for å holde deg tørr på beina. Det samme gjelder for varme sokker og brodder dersom det er snø og kaldt. Øverst fra venstre - Adidas Respons Trail 18 GTX (899 kr, Xxl.no), gamasjer til å ha utenpå skoene (470 kr, Löplabbet.no), varme sokker fra X-Socks (249 kr, Gmax.no), brodder til løpesko fra Yaktrax (300 kr, Löplabbet.no) og løpesko med Gore-tex fra Asics (Gel cumulus 14 GTX, 1199 kr, Xxl.no).  Foto: Produsentene
PÅ FØTTENE: Gode sko med Gore-Tex membran kan være lurt for å holde deg tørr på beina. Det samme gjelder for varme sokker og brodder dersom det er snø og kaldt. Øverst fra venstre - Adidas Respons Trail 18 GTX (899 kr, Xxl.no), gamasjer til å ha utenpå skoene (470 kr, Löplabbet.no), varme sokker fra X-Socks (249 kr, Gmax.no), brodder til løpesko fra Yaktrax (300 kr, Löplabbet.no) og løpesko med Gore-tex fra Asics (Gel cumulus 14 GTX, 1199 kr, Xxl.no). Foto: Produsentene Vis mer

Sko som passer vær og føre

Sist, men ikke minst, kommer sko. Og her kan det også være greit å velge en modell som passer sesongen.

– På høsten regner det ofte en del og det blir gjerne glatt under løpeskoene. Store våte blader og sleipe røtter kan gi ustødige steg. Sko med ekstra god gripeevne gir økt trygghet på løpeturen. Løpesko med grov yttersåle kan fungere bra, men kan også gi en falsk trygghet. Det er ikke sikkert en grov såle nødvendigvis griper godt. En såle med skikkelig gummi, som Continental-gummi , sitter som klistret på berg og glatte veier. I tillegg gir den en ekstra god løpsfølelse. Skoene sitter der du setter ned foten din, forteller Lyngstad.






Ifølge løpeeksperten gjelder mye av det samme om vinteren, når det er isete og glatt.

– På vinteren gjelder samme prinsipp, men det er også viktig å bruke sko som er myke og lette. Løpesko kan ofte bli litt harde og stive i minusgrader, sier hun:

– Løpesko med pigg er genialt for skikkelig vinterføre eller real klink-is. Men det er viktig å huske at du skal løpe med sko som er riktig for deg og ditt løpesett. Løpesko med permanent pigg er ikke nødvendigvis riktig for deg. Hva med å sette inn pigger i favotittskoene dine? Dette gjøres hos flere spesialister.

Se flere gode utstyrs/kjøpetips til høst/vinterløpingen nedenfor:






LES OGSÅ: De perfekte skoene til Zumba

Våt på beina?

Dersom du føler at du ofte blir våt på beina, finnes det egne vinterløpesko med Gore-Tex som vil holde deg tørr.

– Noen foretrekker løpesko med Gore-Tex. Det er et membran som holder deg tørr og relativt varm på beina. Det kan være et godt alternativ for mange vinterløpere, forklarer Lyngstad:

– Husk også at gode treningssokker kan gjøre en forskjell om løpeturen blir kald eller behagelig.

LES OGSÅ: Slik varer treningsskoene lenger

EKSPERTEN: Hanne Lyngstad (på bildet) er tidligere toppidrettsutøver innen løping, og jobber nå som tech rep og løpeekspert i Adidas.  Foto: Adidas
EKSPERTEN: Hanne Lyngstad (på bildet) er tidligere toppidrettsutøver innen løping, og jobber nå som tech rep og løpeekspert i Adidas. Foto: Adidas Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer