Kaffe

Triks deg våken uten kaffe

Ja, det er faktisk mulig.

INGEN KAFFETÅR MEN LIKE BLID: Har du lyst til å kutte litt ned på koffein, eller er det hvitere tenner du er ute etter? I denne saken får du noen tips om hvordan du blir kvikk og rask om morgenen, uten å drikke kaffe. Foto: Alen-D - Fotolia
INGEN KAFFETÅR MEN LIKE BLID: Har du lyst til å kutte litt ned på koffein, eller er det hvitere tenner du er ute etter? I denne saken får du noen tips om hvordan du blir kvikk og rask om morgenen, uten å drikke kaffe. Foto: Alen-D - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Vi ruller ut av sengen, trøtte og omtåket, og styrer rett mot kaffemaskinen. Heldigvis står den der som den pleier, og vi kan trakte oss en kopp. 

Takk og lov, for etter en kopp føler vi oss straks mer våkne. For kaffe er krutt, og forskning har vist at den kan redusere risikoen for både diabetes, depresjon og noen kreftformer.

Men selv om mange av oss har som vane å starte dagen med en kaffekopp i hånden, kan du også gjøre andre ting for å komme i gang på morgenkvisten.

For kanskje du vil ha hvitere tenner eller bare vil kutte litt ned på koffeininntaket, for eksempel?

Her har avisen Huffington Post listet opp noen ting du kan prøve:

1. Ta en matsyasana

TA EN FISH POSE: Yoga-øvelsen er en fin måte å få kroppen i gang på om morgenen.  Foto: sunnysky69 - Fotolia
TA EN FISH POSE: Yoga-øvelsen er en fin måte å få kroppen i gang på om morgenen. Foto: sunnysky69 - Fotolia Vis mer

En fin måte å starte dagen på, er med en enkel strekk- og bøy-øvelse, som en yoga fish pose, eller matsyasana, som det heter på sanskrit. Ved å løfte ryggen i en bue, åpner du opp brystet, halsen og magen, og du får vekk stress og spenninger i nakken og ryggraden.

2. Sett tenna i et eple

Ikke bare får du masse energi, vitaminer og mettende kostfiber inn i kroppen, men studier har også vist at epler både kan virke slankende og kutte det dårlige kolesterolet (LDL-kolesterolet) i blodet, få deg til å puste lettere, forhindre plakk i blodårene, motvirke kreft, gjøre deg smartere og redusere smerte.

FRISKER OPP: Å knaske på et eple, gir kroppen en frisk god start på dagen. Foto: All Over Press
FRISKER OPP: Å knaske på et eple, gir kroppen en frisk god start på dagen. Foto: All Over Press Vis mer

3. Ta en kald dusj

Du har sikkert hørt at en iskald dusj er genialt for å vekke kroppen og hjernen om morgenen. Du får bedre immunforsvar, øker blodsirkulasjonen og blir kvikk og rask. 30 sekunder er alt du trenger, og orker du ikke å dusje hele kroppen, kan du kaste litt kaldt vann i ansiktet i stedet.

30 SEKUNDER ER NOK: En iskald dusj gjør deg kvikk og rask. Foto: PantherMedia
30 SEKUNDER ER NOK: En iskald dusj gjør deg kvikk og rask. Foto: PantherMedia Vis mer

4. Et glass iskaldt vann - rett ned

Før noe annet skjer, drikker du et stort glass kaldt vann. Det vil gi kroppen adrenalin, og få fart på blodomløpet. En saftig dæsj sitron vil gi god smak, og for et et ekstra kick, tilsetter du kajennepepper eller kanel, hvis du vil svette litt. Ofte blir vi også litt slappe av å drikke for lite vann, fordi vi blir dehydrert, så vann er alltid bra.

GIR KROPPEN ADRENALIN: Et glass skikkelig kaldt vann, får fart på både kropp og blod. Foto: udra11 - Fotolia
GIR KROPPEN ADRENALIN: Et glass skikkelig kaldt vann, får fart på både kropp og blod. Foto: udra11 - Fotolia Vis mer

5. Håndmassasje!

Ifølge en studie utført av University of Michigan, kan litt massasje på ulike deler av kroppen gi oss mer energi. Spesielt hvis du masserer området mellom tommelen og pekefingeren.

MASSASJE KAN GI ENERGI: Stuider viser at du kan bli kvikk av å massere området mellom tommelen og pekefingeren - er jo verdt et forsøk. Foto: Per Ervland
MASSASJE KAN GI ENERGI: Stuider viser at du kan bli kvikk av å massere området mellom tommelen og pekefingeren - er jo verdt et forsøk. Foto: Per Ervland Vis mer

6. På med joggisene

Det kan virke som en dårlig spøk å foreslå noe sånt, men du blir faktisk utrolig glad, energisk og i godt humør av en løpetur før frokost. Ja, det koster litt å rulle ut av den varme senga og opp i joggeskoene, men gevinsten overgår tiltaket. Du trenger ikke å løpe en halvtime en gang - syv minutter er mer enn nok.

BARE SYV MINUTTER ER NOK: Og gevinsten er en kickstart på morgenkvisten, og godt humør resten av dagen.  Foto: Thinkstock
BARE SYV MINUTTER ER NOK: Og gevinsten er en kickstart på morgenkvisten, og godt humør resten av dagen. Foto: Thinkstock Vis mer

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer